Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MODEL OF FORMING PEDAGOGICAL UNIVERSITY STUDENTS’ READINESS TO PRESERVING AND STRENGTHENING HEALTH

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-2-101-112

Abstract

Purpose: Development of a model for forming the pedagogical university students’ readiness to maintain and improve health. Methodology and Approach: The authors conducted an analysis of scientific papers and empirical material on the study of a healthy lifestyle for young people, as well as the models of health saving. The article presents the results of a survey of pedagogical university students (n = 150) using R.A. Berezovskaya’ questionnaire “Attitude to Health”. On the basis of which the authors propose a model for the formation of future teachers’ readiness to maintain and improve health, which is an interconnection of goals, criteria and indicators, conditions, techniques, methods and cognitive, emotional and activity means. Results: The results of the study showed the feasibility of using innovative experience in preserving and strengthening students’ health, the formation of their active life position, focused on a healthy lifestyle. Theoretical and Practical implications: Consist in summarizing the current areas of health-preserving activities, defining modern technologies for maintaining and strengthening students’ health.

About the Authors

Y. V. Dekina
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Айварова Н. Г., Шимельфених А. Р. Факторы психологического здоровья молодежи // Вестник Югорского государственного университета. 2017. Вып. 1 (44). С. 19-24.

2. Бардина М. Ю. Составляющие здорового образа жизни современного студента // Научные исследования: от теории к практике. 2016. № 2-1 (8). С. 76-79.

3. Бриленок Н. Б. Здоровый образ жизни как социально-философский феномен: монография. Саратов, 2017. 104 с.

4. Дружилов С. А. Здоровый образ жизни как целесообразная активность человека // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 4 (60). С. 648-654.

5. Замалетдинова Н. Ш. Технологии развития и саморазвития культуры здоровья студентов в условиях информационной образовательной среды современного вуза // Педагогическая наука и образование. 2016. № 2. С. 69-73.

6. Латохина Л. И. Здоровьесберегающие технологии обеспечения жизнедеятельности человека с учетом его индивидуальных особенностей и возможностей: автореф. дис. … канд. пед. наук. СПб., 2013. 23 с.

7. Макарова В. К. Пропаганда здорового образа жизни в образовательной среде // Таврический научный обозреватель. 2016. № 5-1 (10). С. 49-54.

8. Науменко Ю. В. Комплексное формирование социокультурного феномена «здоровье» у подростков в общеобразовательной школе: автореф. дис. … докт. пед. наук. М., 2009. 23 с.

9. Организация и оценка здоровьесберегающей деятельности образовательных учреждений: руководство для работников системы образования / под ред. М. М. Безруких, В. Д. Сонькина. М., 2005. 584 с.

10. Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе. М., 2000. 421 с.

11. Флоренская Ю. Качество жизни и здоровье населения // Биология. 2004. № 5. С. 14-17.

12. Хватова М. В. Феноменологический подход к исследованию здоровья личности молодежи // Гаудеамус. 2012. № 1 (19). С. 41-45.

13. Ando M. Relationships among mental health, coping styles and mood // Psychological Reports. 2002. Vol. 90. № 2. P. 606-612.

14. Armour K. M., Jones R. L. Sociology of sport: theory and practice. London, 2000. 250 p.

15. Blair S. N. Physical activity: an important contributor to health and function. Dallas, 1994. 243 p.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)