Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOME PSYCHOLOGICAL FEATURES OF GENERATION Z STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-2-62-70

Abstract

Purpose: the purpose of the article is to justify the need to study the characteristics of generation Z (centennials) in the psychological and pedagogical context, as their socialization occurs in radically different conditions from previous generations. Methodology and Approach: the author analyzes scientific and popular sources, which allowed us to systematize a number of trends in the formation of psychological characteristics of centennials, and offers some pedagogical measures that are adequate to the peculiarities of perception and processing of information by representatives of the digital generation. Results: the results of a local (28 people) empirical study are presented, which refute the data of some scientific studies on the decline in morals among modern youth. Theoretical / practical significance: the students of the empirical sample showed a focus on interaction, cooperation, found low levels of egoistic and marginal orientation, recorded the severity of the socio-psychological attitude to altruism.

About the Author

E. M. Tarasova
Penza State University
Russian Federation


References

1. Амбарова П. А., Зборовский Г. Е. Темпоральные характеристики и противоречия студенческой молодёжи как возрастной общности // Высшее образование в России. 2016. № 4 (200). С. 72-80.

2. Безбогова М. С., Ионцева М. В. Социально-психологический портрет современной молодёжи // Мир науки: [сайт]. 2016. Т. 4. № 6. URL: http://mir-nauki.com/DF/35PSMN616.pdf (дата обращения: 15.01.2020).

3. Бим-Бад Б. М. Педагогическая антропология. М., 2002. 204 с.

4. Гущина А. В. Аксиолого-педагогическая концепция и модель воспитания нравственности будущего учителя: автореф. дис. … докт. пед. наук. Самара, 2019. 47 с.

5. Кулакова А. Б. Поколение Z: теоретический аспект // Вопросы территориального развития. 2018. № 2 (42). С. 6-12.

6. Малиева З. К. Педагогическая система профилактики морального отчуждения обучающихся в образовательном процессе современного вуза: автореф. дис. … докт. пед. наук. Майкоп, 2019. 55 с.

7. Богачёва Н. В., Сивак Е. К. Мифы о «поколении Z». М., 2019. 56 с.

8. Нечаев Н. Н., Дурнева Е. Е. Цифровое поколение: психолого-педагогическое исследование проблемы // Педагогика. 2016. № 1. С. 36-45.

9. Овчарова Р. В., Гизатуллина Э. Р. Развитие нравственной сферы личности подростка: монография. Курган, 2011. 147 с.

10. Сапа А. В. Поколение Z - поколение эпохи ФГОС // Продуктивная педагогика. 2015. № 8 (56). С. 2-9.

11. Шамис Е. М., Никонов Е. Теория поколений. Необыкновенный Икс. 2-е изд. М., 2017. 138 с.

12. Яковлева М. Н. Динамика ценностных ориентаций современной молодёжи // Смыслы жизни российской интеллигенции / под ред. Ж. Т. Тощенко. М., 2018. С. 212-219.

13. Howe N., Strauss W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York, 1991. 649 р.

14. Tapscott D. Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World, New York: McGraw-Hill, 2008. 384 p.


Review

Views: 190


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)