Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

CORRELATION OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT AND LEARNING OF NATIVE (RUSSIAN) LANGUAGE BY ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Abstract

Moderns ways of teaching native language favor verbal skills of communication and it results into a disadvantage for people that rely mostly on non-verbal communication. The author of this article thinks it's time to change teaching methodic to make it less discriminative towards people with non-verbal intellect.

About the Author

N. . Balakireva
Московский государственный областной гуманитарный институт
Russian Federation


References

1. Аминов Н.А. Когнитивные стили и их психофизиологическая обусловленность // Экспериментальные исследования по проблемам общей и социальной психологии и дифференциальной психофизиологии. М., 1979.

2. Аминов Н.А. Психофизиологические и психологические предпосылки педагогических способностей // Вопросы психологии. 1988. №5. С. 71-77.

3. Голубева Э.А. Индивидуальные особенности памяти человека. М., 1980.

4. Голубева Э.А. Способности и индивидуальность. М., 1993.

5. Зимняя И.А. Педагогическая психология. М.: Логос, 2005.

6. Кабардов М.К. Роль индивидуальных различий в успешности овладения иностранным языком: Автореф. канд.дис. М., 1983.

7. Кабардов М.К. Коммуникативно-речевые и когнитивно-лингвистические способности // Способности и склонности / Под ред. Э.А. Голубевой. М., 1989. С. 103 - 128.

8. Кабардов М.К. О диагностике языковых способностей // Психологические и психофизиологические исследования речи / Под ред. Т.Н. Ушаковой. М., 1985. С. 176 - 202.

9. Кабардов М.К., Матова М.А. Межполушарная асимметрия и вербальные и невербальные компоненты познавательных способностей у школьников // Вопр. психол. 1988. № 6. С. 106 - 115.

10. Лотон Д. Учитель в меняющемся мире // Перспективы. 1987.№3-4. С. 33-43.

11. Чепель Т.Л. Индивидуально-типические способы и предпосылки овладения школьниками орфографией родного (русского) языка: Канд.дис. М., 1988.


Review

Views: 32


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)