Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FAMILY FACTORS OF ADOLESCENTS’ OVER-INVOLVEMENT IN VIDEO GAME ACTIVITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-134-149

Abstract

Purpose. This study is aimed to identify the family factors that determine the level of older adolescents’ involvement into video game activities. The hypothesis of the study is the provision according to which the attitude of parents to the child is a key factor determining the involvement of the latter into gambling. Methodology and Approach. One of the objectives of the study is to identify the presence / absence of gender dependence of video gambling; localization of factors affecting the level of excessive involvement in video game activities. The study involved 52 boys and 78 girls (130 people). The methodological complex of the study included: a questionnaire of excessive involvement in video game activities; methodology “The behaviour of parents and adolescents’ attitude to them” (PoR). Results. As a result of the study, it was found that the number of girls with a low level of involvement is higher than boys. The indicator of excessive involvement is statistically significantly associated with the frequency and duration of gaming sessions, as well as with the money spent on acquiring gaming programs. Considering the relationship of excessive involvement in video game activities with family characteristics, a positive relationship was obtained with the indicators “father’s inconsistency”, “father’s autonomy”, “father’s directive”, “mother’s hostility” and the inverse correlation with the indicator “mother’s positive interest”. Theoretical and Practical Implications. Significant new factors were identified that influence the level of excessive involvement in video game activities due to the family background and their effect is described. The findings deepen our understanding of the factors that influence video game addiction.

About the Authors

M. S. Radionova
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


К. S. Esaulova
Moscow State University of Food Production
Russian Federation


A. Yu. Fomenko
Psychiatric Clinical Hospital No. 1 named after Alekseev N.A., neuropsychiatric dispensary no. 2
Russian Federation


N. M. Shlenskaya
Moscow State University of Food Production
Russian Federation


References

1. Авдеева Т. Г. Личностные особенности подростков с Интернет-зависимостью // Альманах современной науки и образования. 2010. № 3-1. С. 111-113.

2. Алтухов В. Д. Влияние видеоигр на агрессивное поведение общества // Вклад психологии и педагогики в социокультурное развитие общества: сборник статей / под ред. А. А. Сукиасяна. Казань, 2018. С. 12-16.

3. Бузик О. Ж. Профилактика игровой и компьютерной зависимости // Психическое здоровье и образование: сборник статей по материалам II Конгресса «Психическое здоровье человека XXI века», Москва, 5-7 октября 2018 г. М., 2018. С. 489-491.

4. Вассерман Л. И., Горьковая И. А., Ромицына Е. Е. Психологическая методика «Подростки о родителях» и ее практическое применение. СПб., 2001. 68 с.

5. Волкова Е. Н., Гришина А. В. Оценка распространенности игровой компьютерной зависимости у младших подростков // Вестник Минского университета. 2014. № 3. С. 1-6.

6. Деревянко Ю. П., Ковалева О. Л., Локтева А. В. Психологические особенности лиц, склонных к нехимическим формам зависимого поведения // Проблема современного педагогического образования. 2016. № 51 (2). С. 324-330.

7. Иванова Н. Г. Личностные факторы «зависимости от видеоигр» // Аддиктивное поведение: профилактика и реабилитация: материалы конференции, Москва, 6-7 декабря 2012 г. / ред.-сост. В. В. Барцалкина, Н. Б. Флорова, А. В. Киселева. М., 2012. С. 110-117.

8. Игровая аддикция школьников: природа, формы проявления, способы преодоления: сборник научных статей / под. общ. ред. Е. А. Репринцевой. Курск, 2008. 146 с.

9. Кардашян Р. А. Психологические особенности лиц с компьютерной игровой зависимостью и предрасположенных к ее формированию // Журнал неврологии и психиатрии им. C. C. Корсакова. 2018. Т. 118. № 2. С. 18-22.

10. Менделевич В. Д. Клиническая и медицинская психология. М, 2008. 432 с.

11. Пережогин Л. О., Вострокнутов Н. В. Нехимические зависимости в детской психиатрической практике // Российский психиатрический журнал. 2009. Т. 4. С. 86-91.

12. Солдатова Г. У., Теславская О. И. Видеоигры, академическая успеваемость: опыт и итоги зарубежных эмпирических исследований детей и подростков // Современная зарубежная психология. 2017. № 6 (4). С. 21-28. DOI: 10.17759/jmfp.2017060402

13. Степанова Н. А. Проблема зависимого поведения и его профилактики в отечественной психологической науке // Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. № 10 (1). С. 65-71.

14. Темнова Л. В., Климова А. А. Влияние семейного типа воспитания на формирование компьютерной игровой зависимости у подростков // Север и молодежь: здоровье, образование, карьера: сборник материалов I Международной научно-практической конференции, Ханты-Мансийск, 28-29 ноября 2019 г. Ханты-Мансийск, 2019. С. 129-134.

15. Трухан Е. А., Рыжковский Н. С. Взаимосвязь эмоционального интеллекта и увлеченности компьютерными играми у подростков // Вестник Омского университета. Серия: Психология. 2019. № 1. С. 4-11.

16. Тюнякин И. Н., Тимошилов В. И. Анализ распространенности факторов зависимости от компьютерных игр среди студентов КГМУ // Здоровый образ жизни и здоровьесберегающее мировоззрение как приоритет национальной политики: сб. статей / под ред. В. А. Лазаренко, Т. А. Шульгиной, Ю. С. Филиппович. Курск, 2019. С. 514-519.

17. Фомичёва Ю. В., Шмелёв А. Г., Бурмистров И. В. Психологические корреляты увлеченности компьютерными играми // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 1991. № 3. С. 27-39.

18. Швацкий А. Ю. Социально-психологические последствия увлечения подростков компьютерными играми // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 2 (27) С. 409-412.

19. Bessière K., Seay A. F., Kiesler S. The Ideal Elf: Identity Exploration in World of Warcraft // CyberPsychology & Behavior. 2007. Vol. 10 (4). P. 530-535. DOI: 10.1089/cpb.2007.9994

20. Chun J., Shim H., Kim S. A meta-analysis of treatment interventions for Internet addiction among Korean adolescents // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2017. Vol. 20 (4). P. 225-231. DOI: 10.1089/cyber.2016.0188

21. Cummings E. M., Davies P. T., Campbell S. B. Developmental Psychopathology and Family Process, Theory, Research and Clinical Implications. New York, London: The Guilford Press, 2000. 494 p.

22. Essential Facts About the Computer and Video Game Industry // ESA. Entertainment Software Association: [сайт]. [2019]. URL: https://www.theesa.com/wp-content/uploads/2019/05/ESA_Essential_facts_2019_final.pdf (дата обращения: 18.01.2020).

23. Griffiths M. D., Woods R. T. A., Parke J., Parke A. Gaming industry, social responsibility and academia [Электронный ресурс] // Casino & Gaming International. 2007. Vol. 3 (3). URL: http://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/2069 (дата обращения: 18.01.2020).

24. Lemmens J. S., Valkenburg P. M., Peter J. Development and Validation of a Game Addiction Scale for Adolescents // Media Psychology. 2009. Vol. 12 (1). P. 77-95. DOI:10.1080/15213260802669458

25. Macuka I. M. The Role of Children’s Perception of Parental Behavior in Explaining Internalizing and Externalizing Problems. Društvena Istraživanja // Journal for General Social Issues. 2008. Vol. 17 (6). P. 1179-1202.

26. Mullan K. Technology and Children’s Screen-Based Activities in the UK: The Story of the Millennium So Far // Child Indicators Research. 2017. Vol. 11 (6). P. 1781-1800. DOI:10.1007/s12187-017-9509-0

27. Müller K. W., Janikian M., Dreier M., Wölfling K., Beutel M. E., Tzavara C., Tsitsika A. Regular gaming behavior and internet gaming disorder in European adolescents: results from a cross-national representative survey of prevalence, predictors, and psychopathological correlates // European Child & Adolescent Psychiatry. 2014. Vol. 24 (5). P. 565-574. DOI: 10.1007/s00787-014-0611-2

28. Oflu A., Yalcin S. S. Video game use among secondary school students and associated factors // Archivos Argentinos De Pediatria. 2019. Vol. 117 (6). P. e584-e591. DOI: 10.5546/aap.2019.eng.e584

29. Petry N. M., Rehbein F., Gentile D. A., Lemmens J. S., Rumpf H.-J., Mößle T., O’Brien C. P. An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach // Addiction. 2014. Vol. 109 (9). P. 1399-1406. DOI:10.1111/add.12457

30. Zhang M. W., Lim R. B., Lee C., Ho R. C. Prevalence of Internet addiction in medical students: A meta-analysis // Academic Psychiatry. 2018. Vol. 42 (1). P. 88-93. DOI: 10.1007/s40596-017-0794-1UDC 175: 178.9


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)