Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PARENTS’ ATTITUDES TOWARD EDUCATIONAL INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-122-133

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to characterize the social attitudes of parents that influence their choice of educational route for their children who have disorders in the autism spectrum. Methodology and Approach. The study was conducted on the territory of the Russian Federation and the Republic of Belarus. The total sample of surveyed parents raising children with ASD is 170 people. The study was conducted with the involvement of survey methods for the study of attitudes, descriptive statistics and discriminant analysis. Results. The preferred strategies of education of children with ASD from the position of their parents were identified, their fears and concerns were noted. The study confirms the hypothesis that the formation of negative attitudes to educational inclusion of children is influenced not so much by the age and level of education of the parent, as by the presence of associated stigma, as well as the experience of an intolerant attitude towards them and their children from other people surrounding them. The presence of associated stigma, as well as parents’ stress associated with the upbringing of a special child, can become a significant barrier to building an optimal trajectory of the child’s development, including his education. Theoretical and Practical Implications. The results of the study contribute to the development of ideas about the impact of social stigma on social attitudes of the individual. These data help to understand the trajectories of work on the development of an inclusive culture in society.

About the Authors

A. A. Nesterova
Moscow Region State University
Russian Federation


R. M. Aysina
Moscow State University of Psychology & Education
Russian Federation


T. F. Suslova
Moscow Region State University
Russian Federation


V. V. Khitryuk
Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank
Russian Federation


References

1. Айсина Р. М., Максименко Ж. А. Перспективы применения виртуальных компьютерных технологий в психолого-педагогическом сопровождении детей с расстройствами аутистического спектра на ступени полного общего образования // Психология образования: модернизация психолого-педагогического образования: материалы XI Всероссийской научно-практической конференции, Москва, 11-13 декабря 2012 г. М., 2015. С. 3-5.

2. Караневская О. В. Начальный этап подготовки к школьному обучению детей, имеющих расстройства аутистического спектра, в общеобразовательной школе // Особый ребенок. Исследования и опыт помощи. Вып. 8. М., 2014. С. 225-234.

3. Костин И. А. От чего зависит успешность обучения аутичного ученика в массовой школе // Инклюзивное образование как современная модель образования детей и подростков с ограниченными возможностями здоровья: материалы Всероссийского симпозиума с международным участием, 22-23 апреля 2010 г. Чита, 2010. С. 28-32.

4. Нестерова А. А. Семья ребенка с аутизмом: ассоциированная стигма и ее последствия // Психологические проблемы современной семьи: сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции, Екатеринбург, 03-06 октября 2018 г. Екатеринбург, 2018. С. 603-608.

5. Нестерова А. А., Айсина Р. М., Суслова Т. Ф. Руководство для родителей ребенка с расстройством аутистического спектра: вопросы самопомощи и социального развития ребенка. М., 2016. 203 с.

6. Нестерова А. А., Ковалевская Н. А. Жизнеспособность и стратегии совладания матерей, воспитывающих детей с расстройствами аутистического спектра // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 3. С. 38-46.

7. Нестерова А. А., Хитрюк В. В. Стигматизация и предрассудки в отношении родителей, воспитывающих ребенка с расстройствами аутистического спектра // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 4. С. 50-61. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-4-50-61.

8. Пособие по способам реализации потенциала особого ребенка и интеграции его в обществе / И. В. Колотилова, Г. И. Ефремова, Л. В. Федякина, А. А. Нестерова. М., 2010. 124 c.

9. Психолого-педагогическое сопровождение социальной адаптации детей с ограниченными возможностями здоровья в условиях инклюзивного образования: монография / Г. И. Ефремова, М. А. Ковалева, А. А. Нестерова, А. А. Серегина, М. В. Некрасова, К. А. Янцен. М., 2010. 248 c.

10. Стигма и дискриминация людей с инвалидностью и способы их преодоления (на примере реализации проекта «Искусство за инклюзию людей с инвалидностью»): методические рекомендации / В. В. Хитрюк, А. В. Ивашкина, Н. А. Губарь, И. В. Логвин. Минск, 2016. 24 c.

11. Суслова Т. Ф. Инклюзивное образование детей с расстройствами аутистического спектра в сознании родителей // Международный научно-исследовательский журнал. 2018. № 10-2 (76). С. 85-89.

12. Шаргородская Л. В. Выбор оптимального образовательного маршрута для детей с РАС в условиях общеобразовательной школы // Инклюзивная среда. Построение индивидуального образовательного маршрута. Проблемы и пути их решения: материалы межрегиональной научно-практической конференции. М., 2016. С. 95-100.

13. Dahle K. B. Services to include young children with autism in the general classroom // Early Childhood Education Journal. 2003. Vol. 31. P. 65-70.

14. Excluded from school: Autistic students’ experiences of school exclusion and subsequent re-integration into school / J. Brede, A. Remington, L. Kenny, R. Warren, E. Pellicano // Autism & Developmental Language Impairments. 2017. Vol. 2. P. 1-20. DOI: 10.1177/2396941517737511.

15. Humphrey N. Including pupils with autistic spectrum disorders in mainstream schools // Support for Learning. 2008. Vol. 23. P. 41-47. DOI: 10.1111/j.1467-9604.2007.00367.

16. Orsmond G. I., Krauss M. W., Seltzer M. M. Peer relationships and social and recreational activities among adolescents and adults with autism // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2004. Vol. 34. P. 245-266.

17. Struening E. L., Cohen J. Factorial invariance and other psychometric characteristics of five opinions about mental illness factors // Educational and psychological measurement. 1963. Vol. 23 (2). P. 289-298.


Review

Views: 169


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)