Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FEATURES OF SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF STUDENTS WHEN ENTERING THE UNIVERSITY ENVIRONMENT

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-101-109

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to study the socio-psychological adaptation of the personality of the university students, to examine the position of researchers in relation to this problem. The results of the survey of 74 students of the University of Architecture and Building are analyzed. Procedure and research methods. Theoretical methods (analysis, synthesis) and practical (questioning, processing and analysis of results) were used. The methodology of the study was a systematic approach that allowed us to consider the socio-psychological adaptation of the personality of a university student as an integral system with its elements. Results. As a result of the study, it was revealed that during the adaptation process the interviewed students had certain problems. It was difficult for freshmen to join the team. Their training duties were more complex than they had imagined. At the same time, the majority of respondents successfully coped with the tasks set, and completed adaptation. In conclusion, the main findings of the research are given.

About the Author

L. P. Danilenko
Tomsk State University of Architecture and Building
Russian Federation


References

1. Буховцева О. В. Оптимизация процесса адаптации студентов I курса // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2011. № 132. С. 242-248.

2. Виноградова А. А. Адаптация студентов младших курсов к обучению в вузе // Образование и наука. 2008. № 3 (51). С. 37-48.

3. Власова Т. А. Социально-психологическая адаптация студентов младших курсов к условиям обучения в вузе // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 1. С. 13-22.

4. Гогицаева О. У. Индивидуальная работа со студентами // Педагогическая деятельность в режиме инноваций. Концепции, подходы, технологии: научно-методический сборник. Чебоксары, 2015. С. 107-109.

5. Григорьевская И. В. Факторы адаптации студентов к образовательной среде колледжа // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 11 (139). С. 124-126.

6. Козловская Н. В., Тагирова Т. А. Психологические условия процесса успешной профессионализации студентов в вузе // Инновационная наука. 2016. № 1. С. 259-261.

7. Локаткова О. Н. Социально-психологические факторы адаптации первокурсников в высших и средних учебных заведениях // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2012. № 3. С. 54-56.

8. Малиева З. К. Применение современных образовательных технологий в профилактике морального отчуждения студентов // Высшее образование в России. 2015. № 10. С. 126-132.

9. Орлов А.А. Динамика личностного и профессионального роста студентов педвуза / А. А. Орлов, Е. И. Исаев, И. Л. Федотенко, И. М. Туревский // Педагогика. 2004. № 3. С. 53-60.

10. Реан А. А. Психология личности. СПб., 2017. 286 с.

11. Сергеева С. В., Вокрекасенко О. А. Основные направления педагогического сопровождения студентов-первокурсников к образовательному процессу вуза // Гуманитарные науки. Педагогика. 2008. № 3. С. 137-144.

12. Симаева И. Н. Динамика эмоционально-чувственного состояния личности в процессе адаптации к деятельности. Калининград, 2002. 129 с.

13. Хадикова И. М. Условия развития психологической культуры личности студента // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2014. № 4 (19). C. 180-182.

14. Pickren W. E., Rutherford A. A history of modern psychology in context. Hoboken, New Jersey. 2010. 380 p.


Review

Views: 186


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)