ON THE ISSUE OF THE DEVELOPMENT OF THE ABILITY OF OLDER PRESCHOOLERS TO SEE THE WHOLE EARLIER THAN ITS PARTS
Abstract
and its role in the development of imagination is substantiated, the historical aspects
of genesis and development of the problem are stated. The criteria of defining
the level of development of older preschoolers ability to see the whole earlier
than its parts are discussed. The psychological analysis of conditions and mechanisms
of development of this ability in older preschool children in the process of
their graphical activity is carried out.
References
1. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте. - М.: Просвещение, 1991. - 93 с.
2. Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении. - М., 2000. - 480 с.
3. Дьяченко О.М. Воображения дошкольника. - М., 1986. - 94 с.
4. Ильенков Э.В. Философия и культура. - М.: Политиздат, 1991. - 404 с.
5. Кудрявцев В.Т. Инновационное дошкольное образование: опыт, проблемы и стратегия развития //Дошкольное воспитание. - 1997 - 2000.
6. Кудрявцев В.Т. Развитое детство и развивающее образование: культурно-исторический подход. - Дубна: ИЦ семьи и детства РАО, 1997. - Ч. 1.
7. Кудрявцев В.Т. Природа и генез воображения /Э.В. Ильенков. Личность и творчество / Ред.-сост. И.П. Фарман. - М.: Языки русской культуры, 1999. - С. 154-171.
8. Поддьяков Н.Н. Новый подход к развитию творчества у дошкольников //Вопросы психологии. - 1990. - № 1. - С. 16 - 19.
9. Полуянов Ю.А. Дети рисуют. - М., 1988. - 176 с.
10. Полуянов Ю.А. Целое раньше частей // Семья и школа. - 1982. №2. - С. 38 -42.
11. Себар Т. В. Продуктивное воображение в различных мировоззренческих модусах. - Воронеж.: Центрально - Чернозёмное книжное изд - во, 2002. - 133 с.
12. Фарман И.П. Воображение в структуре познания. - М.: ИФ РАН, 1994. - 215 с.