Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PROBLEMS OF TRANSFORMATION OF THE SYSTEM OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION: SOCIO-PSYCHOLOGICAL ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-1-36-54

Abstract

Purpose: on the basis of studying texts of scientific articles, reviews, dissertations, Internet resources on secondary vocational education (SVE), to identify the main problems of its transformation at the federal, regional, departmental levels. Procedure and methods of research: more than 100 scientific sources were studied, qualitative analysis and quantitative analysis of scientific texts were used: traditional content analysis combined with semantic analysis using the original express methodology, based on the use of the author’s interpretation of the results of online programs of free access to the sites: Advego, Txt.ru, Istio.com, etc. The technique included semantic indicators of the text: volume, semantic core, density, semantic load, informativeness, harmony of the studied concept in those Kste. The indicators passed standardization, which allowed us to compare the socio-psychological aspects of solving the problems of transforming SVE at the federal, regional, departmental levels. The comparison was carried out through tabulating data after online word processing, deriving the average (m; δ) semantic indicators of texts, their standardization, and applying Student’s T-criterion. Results of the study: a socio-psychological analysis of the main problems of SVE is done. It included: the quality of graduates’ training; high dropout rate; the inertia of the development of tools that link the directions and specifics of training students and labor market demands; low image; and socio-psychological factors. The dominant factors of the transformation of SVE are identified. At the federal level, solving SVE problems is a factor in the quality of graduate training, and the least significant is a socio-psychological factor. For regional open source software - a factor of inconsistency in the level of training in open source software and market requirements for a specialist. For departmental VSEs, the actual socio-psychological factor in terms of personality, group, team, educational environment, professional communication, socio-psychological climate, intergroup interaction, etc. The influence of dominant factors significantly differs by p ≤ 0.01 according to Student’'s T-criterion. Theoretical / practical significance: the presented model for diagnosing the ACT transformation process and the express method of semantic analysis can be used to monitor various aspects of the SVE transformation, further empirical socio-psychological studies.

About the Authors

A. V. Bulgakov
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


E. A. Bulgakova
Moscow Region State University
Russian Federation


D. A. Shumsky
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Авдеев Е. А. Социокультурные факторы трансформации системы ценностей российского общества // Всероссийский форум молодых ученых, Екатеринбург, 27-28 апреля 2017 г.: сборник материалов. Екатеринбург, 2017. С. 8-12.

2. Акопов Г. В. Социальная психология образования. М., 2000. 296 с.

3. Баранников К. А. Обзор современного состояния среднего профессионального образования в России (статистика и аналитические замечания) // Вестник Московского университета МВД России. 2009. № 7. С. 16-19.

4. Булгаков А. В. Семантический анализ как экспресс-методика оценки представлений о риске в профессиональной деятельности // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2019. № 4. URL: https://evestnik-mgou.ru (дата обращения: 01.02.2020).

5. Виноградов А. Г. Методический арсенал социально-когнитивной теории личности // Психология. Журнал Высшей школы экономики: [сайт]. 2014. Т. 11. № 3. URL: https://psy-journal.hse.ru/2014-11-3/139104922.html (дата обращения: 01.02.2020).

6. Еронин А. О. Социально-психологические условия формирования позитивного имиджа среднего профессионального образования: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2015. 26 с.

7. Закотнова Д. В. Перспективы системы среднего профессионального образования в ходе модернизации социально-экономической системы современной России // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 5: Экономика. 2014. № 1 (138). С. 228-233.

8. Зязева О. Д. Теоретические аспекты внедрения практико-ориентированного (дуального) обучения в образовательный процесс колледжа // Инновационное развитие профессионального образования. 2017. № 2 (14). С. 53-57.

9. Ильин В. А. Психосоциальная теория как полидисциплинарный подход к анализу социальных процессов в современном обществе: дис. … докт. психол. наук. М., 2009. 392 с.

10. Карпов И. В. Образовательно-производственный кластер как форма социального партнерства (Миасская модель) // Профессиональное образование и рынок труда. 2014. № 7. С. 32-35.

11. Кашницкий И. С., Мкртчян Н. В., Лешуков О. В. Межрегиональная миграция молодежи в России: комплексный анализ демографической статистики // Вопросы образования. 2016. № 3. С. 169-203.

12. Коллектив и личность / под ред. Е. В. Шороховой, К. К. Платонова. М., 1975. 264 с.

13. Крушельницкая О. Б., Орлов В. А., Сачкова М. Е. Социальная психология образования как отрасль научного знания [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование. 2013. Т. 5. № 2. URL: https://psyjournals.ru/psyedu_ru/2013/n2/61292.shtml (дата обращения: 19.01.2020).

14. Кустова Е. И., Казанская В. Г. Особенности личности учащихся среднего профессионального образования // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2016. № 4-1. С. 150-157.

15. Листвин А. А. Дуальное обучение в России: от концепции к практике // Образование и наука. 2016. № 3 (132). С. 44-56.

16. Листвин А. А. Антиномии среднего профессионального образования // Вестник Череповецкого государственного университета. 2016. № 2 (71). С. 110-114.

17. Максимов Г. Головой и руками. В России зафиксирован рост популярности среднего профессионального образования // ФедералПресс: [сайт]. URL: https://fedpress.ru/article/2164349 (дата обращения: 10.12.2018).

18. Митина О. В., Евдокименко А. С. Методы анализа текста: методологические основания и программная реализация // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2010. № 40 (216). С. 29-38.

19. Михайлов А. В. Социально-психологическая динамика первичной профессионализации студентов ССУЗ // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2014. № 16 (702). С. 62-74.

20. Молодые профессионалы для новой экономики: среднее профессиональное образование в России / Ф. Ф. Дудырев, О. А. Романова, А. И. Шабалин, И. В. Абанкина; под ред. Ф. Ф. Дудырева, И. Д. Фрумина. М., 2019. 272 с.

21. Особенности построения моделей реализации дуального образования (обучения) на региональном уровне / В. А. Бурляева, И. В. Буркина, К. В. Булах, К. А. Чебанов // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 6 (73). С. 349-351.

22. Петренко В. Ф., Митина О. В. Психосемантический анализ политического менталитета общества // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16: Психология. Педагогика. 2015. № 3. С. 27-40.

23. Рязанцева М. В., Смирнов В. М. Зарубежный опыт социального партнерства на рынке труда и в профессиональном образовании // Региональные проблемы преобразования экономики. 2016. № 9 (71). С. 125-134.

24. Сафонов А. О., Ащеулов Ю. Б., Остапенко Р. И. Опыт реализации дуальной модели обучения в Воронежском государственном промышленно-гуманитарном колледже // Госсоветник. 2018. № 3 (23). С. 24-31.

25. Сокирко А. В. Семантические словари в автоматической обработке текста: По материалам системы ДИАЛИНГ: дис. … канд. техн. наук. М., 2001. 114 с.

26. Трегубова Т. М. Зарубежный опыт развития профессиональных учебных заведений и его использование в отечественной теории и практике профессионального образования // Казанский педагогический журнал. 2005. № 4. С. 57-64.

27. Тюрина Н. А. Кластер как форма интеграции образования и производства // Инновационное развитие профессионального образования. 2014. № 1 (05). С. 92-98.

28. Ушаков А. А. Профессионализм педагога как детерминант повышения качества образовательных услуг в условиях конкурентоспособности системы среднего профессионального образования // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2012. № 1. С. 146-152.

29. Capsada Q. Preparing students for the future // Education Policy Outlook. 2015. No 17. P. 57-75.

30. Cervone D., Shadel W. G., Jencius S. Social-сognitive theory of personality assessment // Personality and Social Psychology Review. 2001. No. 5 (1). P. 33-51. DOI: 10.1207/S15327957PSPR0501_3

31. Education at a Glance 2014: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2014. 566 p.

32. Reducing early school leavers: Key messages and policy support. Education and Training, November, 2013, 46 p. // file:///C:/Users/User/Downloads/early-school-leaving-group2013-report_en.pdf. Дата обращения 01.02.2020.


Review

Views: 148


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)