Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DEVELOPMENT OF REFLECTION AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL SUBJECTIVITY IN THE PROCESS OF TEACHING FUTURE TEACHERS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-4-91-103

Abstract

The purpose of the article is to familiarize with the results of studying reflection as an integral component of the professional subjectivity of the future teacher. The author presents an analysis of foreign and domestic studies, which allows the main psychological approaches to the study of the professional reflection development to be identified. The article presents the results of an empirical study of the formation of professional pedagogical reflection in future teachers. The study involved students studying in the direction of preparation “Pedagogical direction (with two profiles)”, in the amount of 39 people. Based on the results of the work, the author draws conclusions about the need for focused work on the formation of professional reflection in the process of professional training and the need to develop and use special technologies.

About the Author

S. P. Budnikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Вульфов Б. З., Харькин В. Н. Педагогика рефлексии. Взгляд на профессиональную подготовку учителя. М., 1995. 111 с.

2. Григорьева М. В., Шамионов Р. М., Голубева Н. М. Роль рефлексии в адаптационном процессе студентов к условиям обучения в вузе // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 5. C. 23-30. doi: 10.17759/pse.2017220503

3. Давыдов В. В., Слободчиков В. В., Цукерман Г. А. Младший школьник как субъект учебной деятельности // Вопросы психологии. 1992. № 3. С. 14-19.

4. Захарова И. М. Опыт организации практики студентов бакалавриата по направлению подготовки «Психолого-педагогическое образование» (Учитель начальных классов) [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 7. № 4. URL: http://psyjournals.ru/files/78775/psyedu_4_2015_Zaharova_1.pdf (дата обращения: 10.09.2019). doi: 10.17759/psyedu.2015070404

5. Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5. С. 45-57.

6. Локк Дж. Опыт о человеческом разуме. Избранные философские произведения: в 2 т. Т. 1. М., 1960. 734 с.

7. Маясова Т. В., Фоминова А. Н. Сравнительный анализ личностных коррелятов рефлексивности в контексте профессионального становления учителя [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета. 2017. № 2. URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/viewFile/353/354 (дата обращения: 13. 10. 2019).

8. Ниязбаева Н. Н. Связь особенностей рефлексивно-феноменологических суждений с развитием рефлексивности у студентов магистратуры [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2016. Т. 8. № 4. URL: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2016/n4/niyazbaeva.shtml (дата обращения: 15.09.2019). doi:10.17759/psyedu.2016080407

9. Поппер К. Объективное знание. Эволюционный подход / пер. с англ. Д. Г. Лахути. М., 2002. 384 с.

10. Семенов И. Н., Савенкова И. А. Рефлексивно-психологические аспекты развития и профессионального самоопределения личности // Мир психологии. 2007. № 2. С. 203-217.

11. Стеценко И. А. Развитие педагогической рефлексии в профессиональной подготовке учителя в условиях усвоения опыта педагогической деятельности: дис. … канд. пед. наук. Таганрог, 1998. 228 с.

12. Тихомирова Т. С., Кочетков Н. В. Взаимосвязь мотивации к обучению и рефлексии студентов бакалавриата очной формы обучения [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 6. URL: http://psyjournals.ru/files/96727/pse_2018_n6_Tikhomirova_Kochetkov.pdf (дата обращения: 23.09.2019). doi:10.17759/pse.2018230609

13. Чернокова Т. Е. Формирование способности к анализу и рефлексии профессиональной деятельности у студентов, обучающихся по направлению «Психолого-педагогическое образование» // Вестник практической психологии образования. 2016. № 3. С. 23-29.

14. Шаров А. С. Жизненный кризис в развитии личности. Омск, 2005. 166 с.

15. Яковлева Е. Л. Эмоциональные механизмы личностного и творческого развития // Вопросы психологии. 1997. № 4. С. 20-27.

16. Wegner D. M. Who is the controller of controlled processes? // The New Unconscious / ed. R. R. Hassin, J. S. Uleman, J. A. Bargh. New York: Oxford University Press, 2005, pp. 19-36.

17. Hassin R. R. Nonconscious control and implicit working memory // The New Unconscious / ed. R. R. Hassin, J. S. Uleman, J. A. Bargh. New York: Oxford University Press, 2005, pp. 196-224.


Review

Views: 131


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)