Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL SOURCES OF LIFE EXPECTANCY: CURRENT AND PROSPECTIVE STUDIES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-4-71-90

Abstract

The objective of the study is to identify the key individual psychological sources that determine the duration of human life, to show the directions and points of view of objective (biological) and subjective (psychological) mechanisms of individual duration, as well as to identify the promising areas of research in this area. The author analyzes and summarizes scientific ideas and modern empirical evidence on the impact of psychological factors on human life expectancy. The paper states the actual shift of research in the field of longevity from biological to psychological determinants of individual duration, with the emphasis on the parameters of relations as a “general” factor determining the quality and duration of human existence. On the basis of systematization and integration of classical and modern scientific ideas about longevity, the author has identified several leading, most promising areas of research, in which the key mechanisms that allow an individual to exercise a life expectancy close to the limit values can be found. The notion of “virtual age” is offered to further scientific research.

About the Author

M. I. Rozenova
Moscow State Psychological and Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Белопольская Л. Н., Литовченко И. С. Исследование представлений современных подростков о своем психологическом и телесном возрасте // Актуальные проблемы психологического знания. 2014. № 2 (31). С. 59-67.

2. Березина Т. Н. Вероятностная модель продолжительности жизни // Психология и психотехника. 2013. № 4 (55). С. 390-400.

3. Березина Т. Н. Факторы среды и их влияние на индивидуальную продолжительность жизни // Мир психологии. 2013. № 4. С. 165-178.

4. Григоренко Е. Л., Лабуда М. С. Моделирование с помощью LISREL: генетическая и средовая компоненты межиндивидуальной вариативности по признаку зависимости-независимости от поля // Вопросы психологии. 1996. № 2. С. 55-71.

5. Ембергенова Е. А. К вопросу о ценности возраста мудрости // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2013. № 34-2. С. 87-91.

6. Ефимова О. С. Формирование ответственности внутри контекстной модели образования // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2018. № 4. С. 29-34.

7. Забродин О. Н. Письмо к молодежи И. П. Павлова и три условия долголетия // Российский медико-биологический вестник им. академика И. П. Павлова. 2000. № 1-2. С. 207-212.

8. Заводская И. С., Морева Е. В. Фармакологический анализ стресса и его последствий. Л., 1981. 213 с.

9. Зотова Н. К. Социальные и психологические аспекты долголетия // Успехи геронтологии. 2007. Т. 20. № 4. С. 119-122.

10. Козырев Н. А. Причинная механика и возможность экспериментального исследования времени // История и методология естественных наук. Физика. 1963. Вып. 2. С. 95-113.

11. Корнилов С. А., Григоренко Е. Л., Смирнов С. Д. Лонгитюдное исследование академических, творческих и практических способностей как предпосылок успешности обучения // Вопросы психологии. 2009. № 5. С. 138-149.

12. Кузнецова О. П., Косьмин А. Д. Психологический возраст россиян и динамика их средней продолжительности жизни // Вестник экономической интеграции. 2014. № 6 (75). С. 141-149.

13. Макушкина О. П. Восприятие прошлого, настоящего и будущего студентами с разным психологическим возрастом // Вестник Воронежского государственного университета. 2019. № 3. С. 35-43.

14. Павлов И. П. Письмо к молодежи // Павлов И. П. Полное собрание сочинений. Т. 1. М., Л., 1950. С. 22-23.

15. Розенова М. И. Отношения любви в контексте обыденного сознания, развития, обучения, воспитания и социализации личности (теоретическое и экспериментальное исследование проблемы). М., 2006. 528 с.

16. Розенова М. И. Позитивная психология в России: некоторые актуальные вопросы адаптации // Психология и психотехника. 2012. № 1 (40). С. 57-62.

17. Розенова М. И. Психосемантические аспекты отношения ко времени: дис. … канд. психол. наук. М., 1998. 204 с.

18. Селигман М. Новая позитивная психология: научный взгляд на счастье и смысл жизни / пер. с англ. М., 2006. 368 с.

19. Сорокин П. Человек, цивилизация, общество. М., 1992. 319 с.

20. Уфланд Ю. М. Естественная доминанта у самца лягушки в период обнимательного рефлекса // Новое в рефлексологии и физиологии нервной системы. Вып. 1. Л., М., 1925. С. 81-94.

21. Чернышева М. П. Временная структура биосистем и биологическое время. СПб., 2014. 172 с.

22. Чернышева М. П. О феномене жизни // Новый русский журнал. 2019. № 12. С. 103-108.

23. Шульга Т. И., Антипина М. А. Эмоциональная среда семьи, как фактор развития личности ребенка в замещающей семье // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2012. № 3. С. 32-40.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)