Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FEATURES OF VALUE PREFERENCES IN ADOLESCENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF FORMATION OF PERSONAL PROFESSIONAL PERSPECTIVES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-4-60-70

Abstract

Preliminary professional self-determination as the task for adolescents’ development is based on the value choice as a correlation of the significance of value and the availability of its implementation in the future profession. The purpose of the study is to investigate value preferences of adolescents with different levels of personal professional perspectives (PPP) formation. The objectives of the study included: 1) the study of the value preferences of adolescents; 2) the study of the PPP development in adolescents and the identification of groups according to the level of formation of the PPP, 3) the identification of the features of assessing the significance and accessibility of values in adolescents with different levels of the PPP formation. N.S. Pryazhnikov’s method for determining PPP was used, as well as the methodology of value orientations by S. Schwartz, the “level of correlation of value and accessibility in various life spheres” methodology by E. B. Fantalova. The study included 144 subjects aged from 15 to 17 years (48% of boys and 52% of girls). Differences in the assessment of adolescents’ significance and accessibility of a number of values depending on the formation of the PPP were revealed. For adolescents with a high level of formation of the PPP the values of achievements, independence of thoughts and actions, a happy family life, knowledge, creativity are more significant. For a significant group of teenagers the values associated with professional self-determination (“interesting work”, “cognition”, “creativity”) are the least significant with the high significance of the value of “materially secure life”. A gap has been identified in the assessment of the significance and accessibility of values leading to a risk of the genesis of internal conflict in relation to a happy family life, love, material security, as well as the emergence of an internal vacuum in relation to the values of active life, cognition, the beauty of nature and art, creativity, due to their low relevance and accessibility of implementation.

About the Authors

S. V. Molchanov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


N. S. Kirsanov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


K. A. Pryazhnikov
Financial University under the government of the Russia Federation
Russian Federation


References

1. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. Ростов-на-Дону, 1996. 512 с.

2. Кон И. С. В поисках себя: личность и ее самосознание. М., 1984. 335 с.

3. Леонтьев Д. А. Психология выбора. Часть 2. За пределами рациональности // Психологический журнал. 2014. Т. 35 № 5. С. 5-18.

4. Ливехуд Б. Кризисы жизни - шансы жизни. Развитие человека между детством и старостью. Калуга, 1994. 224 с.

5. Молчанов С. В. Особенности ценностных ориентаций личности в подростковом и юношеском возрастах // Психологическая наука и образование. 2005. Т. 10. № 3. С. 16-25.

6. Пряжников Н. С. Профориентология. М., 2016. 405 с.

7. Пряжников Н. С., Румянцева Л. С. Самоопределение и профессиональная ориентация учащихся. М., 2013. 208 с.

8. Пряжникова Е. Ю., Пряжников Н. С. Профориентация. М., 2010. 496 с.

9. Пряжников Н. С., Молчанов С. В., Кирсанов К. А. Морально-ценностные основания процесса профессионального самоопределения в подростковом возрасте // Психологические исследования: [сайт]. 2018. Т. 11. №. 62. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 12.10.2019)

10. Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России / С. Шварц, Т. П. Бутенко, Д. С. Седова, А. С. Липатова // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. Т. 9. № 1. С. 43-70.

11. Фанталова Е. Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта. Самара, 2001. 127 с.

12. Фанталова Е. Б. Диагностика ценностей и внутренних конфликтов в общей и клинической психологии [Электронный ресурс] // Клиническая и специальная психология. 2013. Т. 2. № 1. URL: http://psyjournals.ru/psyclin/2013/n1/58926.shtml (дата обращения: 15.11.2019).

13. Фельдштейн Д. И. Современное детство: проблемы и пути их решения // Вестник практической психологии образования. 2009. № 2 (19). С. 28-32.

14. Франкл В. Человек в поисках смысла. М., 1990. 368 с.

15. Чистякова С. Н., Родичев Н. Ф. Педагогическое сопровождение самоопределения школьников: методическое пособие для учителей 1-11 классов. М., 2014. 256 с.

16. Шнейдер Л. Б., Акбиева З. С., Цариценцева О. П. Психология карьеры. 2-е изд., испр. и доп. М., 2019. 187 с.

17. Щедровицкий П. Г. Очерки по философии образования. М., 1993. 154 с.

18. Schwartz S. H., Bardi A. Value hierarchies across cultures. Taking a similarities perspective // Journal of Cross-cultural psychology. 2001. Vol. 32. № 3. P. 268-290.


Review

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)