ИССЛЕДОВАНИЕ ФАКТОРОВ СЕМЕЙНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ, ВЛИЯЮЩИХ НА ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИЕ ОТНОШЕНИЯ УЧАЩИХСЯ МЛАДШЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
Аннотация
In this article the factors of the family surroundings, influencing children-parents relations have been investigated on the example of the pupils of the primary school. The main method of the research which has been used is putting questions the research has been done in the form of the a questionnaire. One hundred and twenty pupils of gymnasiums and secondary schools together with ninety parents took part in it. The results which are obtained point at the necessity of building children-parents relations in accordance with the peculiarities of the age of the children, mutual cooperation of parents and children in the questions of education and upbringing or in accordance with the factors of the family surroundings.
Список литературы
1. Божович Л. И. Проблемы формирования личности. Избранные психологические труды. Под редакцией Д. И. Фельдштейна. Москва - Воронеж. 1995. - с. 173.
2. Обухова Л.Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. - М., 1995. - с. 239-246.
3. Сенько Т.В. Психология взаимодействия: Часть третья: Личность в семейном социуме: - Мн.: Карандашев, 2000. - с. 288.
4. Фельдштейн Д. И. Психология становления личности. - Москва. Международная педагогическая академия. 1994. - с. 45.
5. Шульга Т. И., Пепеляева К. И. Возрастная психология (Часть 2). Характеристика возрастов. Москва: Издательство МГОУ, - 2004. - с. 37.
6. Эльконин Д.Б. Детская психология. - М., 1960. -с. 179-187.