КРОСКУЛЬТУРНОЕ СРАВНЕНИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ РОССИЙСКИМ И НЕМЕЦКИМ ШКОЛЬНИКАМ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ПРИЕМОВ САМОРЕГУЛЯЦИИ
Аннотация
The authors cross-culturally compare peculiarities of psychological assistance to students in Russian and German schools. The general negative factors of social and psychological teenagers` adaptation to educational activity are brought to light. It is specially accentuated that the using of self-regulation is what Russian and German psychologists have in common, self-regulation - as a universal and fundamental quality, providing student's personality with adaptability to changing living conditions.
Список литературы
1. Булгаков А.В. Психологическая теория и практика межгрупповой адаптации. Монография. М.: МГОУ, 2006. 229 с.
2. Булгаков А.В. Социально-психологические аспекты преодоления отрицательных явлений в классных коллективах при «стратовой» системе обучения//Инновации в образовании. 2001. №3. С.95-103.
3. Маделунг, Э.: Кратковременная терапия, Мюнхен, 1996, с.14.
4. Петровский В.А. Личность в психологии: парадигма субъективности. Ростов-на-Дону, 1996.
5. ICD, Международная классификация психических нарушений, ICD-10, Часть 5(F) Ведущие линии клинической диагностики; Берн, Гёттнген, Торонто, Сиэтл, третье издание, 1999, с. 173.
6. Mika K. Eine effective Hypnose -Kurzintervention als neue Moglichkeit zur Behandlung von Schulkindern. Mulgeim