РОЛЬ МОТИВАЦИИ В ЖИЗНЕННОМ ПУТИ ДЕТЕЙ ПОДРОСТКОВОГО ВОЗРАСТА
Abstract
This article provides analysis of the forming of personal orientation. The personal orientation is changing during all life of individual. The "motive objects", the components of personal orientation like personality, cognitive activity, communication, self-development, material needs, and relaxation are changing together with the changing of personal orientation. Significant motives are dependant of personal time organization and the personal time has its own "motive objects" which are inducing personal orientation, too.
References
1. Абульханова К.А., Березина Т. Н. Время личности и время жизни. - СПб., 2001.
2. Ананьев Б. Г. Психология и проблемы человекознания. - М., 1996.
3. Божович Л. И. Проблемы формирования личности. Избранные психологические труды. - Москва-Воронеж, 1995.
4. Мотивация и мотивы. / Е. П. Ильин. - СПб., 2003.
5. Моисеев Н. Н. Как далеко до завтрашнего дня … Свободные размышления. 1917-1993. - М., 1997.
6. Неймарк М. С. Психологическое изучение направленности личности подростка: Дисс. … доктора психол. Наук. - М., 1972.
7. Олпорт Г. Становление личности: Избранные труды. - М., 2002.
8. Рубинштейн С. Л. Человек и мир. - М., 1997.
9. Толстых Н. Н. Использование методики неоконченных предложений для изучения временной перспективы. // Научно-методические основы использования в школьной психологической службе конкретных психодиагностических методик - М., 1988.
10. Фельдштейн Д. И. Психология развивающейся личности. - Москва-Воронеж, 1996