Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MECHANISMS OF YOUTH’S SOCIAL PERCEPTION OF GOODS OF THE PREMIUM CATEGORY AND THEIR ADVERTISING

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-3-76-89

Abstract

In order to identify the mechanisms of young people’s social perception of premium products and their advertising a study was carried out using the standardized interview method on a sample of 5 women and 5 men. It was revealed that the use of several “premium” colors and a well-known model, who should not be stripped, is a sign of advertising premium products in the absence of the brand indication. Social perception of premium goods by young people is also determined by the demonstration of stereotypical signs of high social status. The presence in the advertising of premium products of signs of a simpler and more relaxed lifestyle distorts their perception towards a decrease in the price category (sports style, lack of clothing on the advertising model) in the absence of the brand indication. These data provide an understanding of how a social object such as a premium product is identified, what factors can influence it, and also indicate areas of new research.

About the Authors

A. E. Vorobieva
The Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


Y. V. Ovchinnikov
State Academic University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Азарова С. П. Особенности рынка элитных товаров [Электронный ресурс] // Вектор экономики. 2017. № 8. URL: http://www.vectoreconomy.ru/images/publications/2017/8/marketingandmanagement/Azarova.pdf (дата обращения: 24.08.2019).

2. Андреева Г. М. Психология социального познания. М., 2000. 288 с.

3. Антонова Н. В., Патоша О. И. Восприятие брендов и стратегии потребительского поведения. М., 2017. 208 с.

4. Баранов А. Б. Социальная перцепция в условиях межличностного и текстового взаимодействия // Всероссийский журнал научных публикаций. 2011. № 3 (4). С. 46-48.

5. Белкин А. И. Социальная перцепция граффити и оценка неинституциональной изобразительной деятельности авторов граффити // Вестник Самарского государственного университета. 2011. № 88. С. 166-172.

6. Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком. М., 1982. 200 с.

7. Бровкина Ю. Ю. Бренд как образ социального объекта // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 1. С. 248-255.

8. Бусыгина Н. П. Методология качественных исследований в психологии. М., 2013. 284 с.

9. Войскунский А. Е. Социальная перцепция в социальных сетях // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2014. № 2. С. 90-104.

10. Горохов М. А. Товары класса «премиум»: сущность и основные характеристики [Электронный ресурс] // Маркетинг в России и за рубежом. 2011. № 2. URL: https://dis.ru/library/541/29361 (дата обращения: 08.07.2019).

11. Грамолина О. Продвигаем продукт в премиальном сегменте. Особенности позиционирования дорогих товаров [Электронный ресурс] // Daily Archives. [02.05.2012]. URL: https://bbdoblog.ru/2012/05/02 (дата обращения: 08.07.2019).

12. Килошенко М. И. Психология моды. СПб., 2017. 320 с.

13. Костина А. В., Макаревич Э. Ф., Карпухин О. И. Основы рекламы. М., 2017. 402 с.

14. Куликов А. Н. Роскошь в сети // Бренд-менеджмент. 2009. № 5 (48). С. 284-288.

15. Лебедев А. Н., Милехин И. А. Влияние рекламы престижных дорогих товаров на потребителей разного психологического типа // Психологические и психоаналитические исследования / под ред. А. Н. Лебедева. М., 2009. С. 306-318.

16. Мавричева А. Код публичности. Развитие личного бренда в эпоху Digital. СПб., 2019. 272 с.

17. Маркова В. М. Социально-психологические характеристики образа торговой марки: дис. … канд. психол. наук. М., 2009. 158 с.

18. Полев Д. М. Эталон, прототип и стереотип как механизмы восприятия человека человеком // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2009. Вып. 5. № 18. С. 19-25.

19. Christodoulides G., Michaelidou N., Li C. H. Measuring perceived brand luxury and evaluation of the BLI scale // Journal of Brand Management. 2009. № 16 (5-6). P. 395-405.

20. Hagtveded H., Patrick V. The broad embrace of luxury: hedonic potential as a driver of brand extendibility // Journal of Consumer Psychology. 2009. № 19. P. 608-619.

21. Kemp S. Perceiving Luxury and Necessity // Journal of Economic Psychology. 1998. № 19. P. 591-606.


Review

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)