Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PREDISPOSITION AS A PSYCHOLOGICAL CONDITION OF PERSONAL AND PROFESSIONAL DIAGNOSTICS OF CIVIL SERVANTS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-2-126-135

Abstract

The optimization of the system of personal and professional diagnostics is represented by the shift of the reference point of evaluation of candidates for work from personal and professional suitability to personal and professional predisposition (LPR) that will allow to consider the dynamic component of the candidate’s personality. The article provides a theoretical and methodological overview of the study LPR in the dissertation researches. Substantial analysis of this concept in the works of G. Allport, V. stern, A. F. Lazursky is presented. The definition of LPR and its structure are described. Substantive aspects of researching LPR are designated. The study conducted on a sample of 98 people at a statistically significant level confirms the existence of differences between groups of specialties in the study of the constitutive properties of the individual, which makes it possible to confirm the hypothesis of differences in the predictors of LPPR. This work allows to improve the quality of professional selection and optimize the process.

About the Authors

T. I. Borodina
Moscow Region State University
Russian Federation


P. A. Korchemny
Military University MO RF
Russian Federation


References

1. Акимова М. К. Психологическая диагностика. СПб., 2005. 303 с.

2. Бородина Т. И. «Личностно-профессиональная спецификация» как основа профориентационной модели кадрового отбора // Профессиональное образование сотрудников органов внутренних дел. Педагогика и психология служебной деятельности: состояние и перспективы: сборник научных трудов II Международной конференции. М., 2018. С. 256-259.

3. Бородина Т. И., Носс И. Н. Личностно-профессиональная спецификация государственных служащих: монография / под общ. ред. А. В. Булгакова. М., 2018. 288 с.

4. Корчемный П. А. Содержательная характеристика основных понятий компетентностного подхода в образовании (акмеологическая составляющая) // Акмеология. 2016. № 2 (58). С. 30-39.

5. Кудряшова Л. Д. Каким быть руководителю. Л., 1986. 158 с.

6. Кудряшова Л. Д. Системно-психологическая оценка кадров руководителей и управленческих систем. Кишинёв, 1983. 159 с.

7. Носс И. Н. Акмеологическая диагностика государственных служащих. М., 2007. 339 с.

8. Олпорт Г. Становление личности: избранные труды / пер. с англ. Л. В. Трубицыной, Д. А. Леонтьева; под общ. ред. Д. А. Леонтьева. М., 2002. 461 с.

9. Руководство по использованию восьмицветного теста Люшера / сост. О. Ф. Дубровская. М., 2008. 64 с.

10. Селезнев В. Н., Шульга Т. И. Эмоциональные компетенции успешности профессиональной деятельности руководителя // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 3. С. 47-59.

11. Психологическое обеспечение профессионального отбора и личностной надёжности персонала: коллективная монография / О. Н. Слоботчиков и др. М., 2016. 528 с.

12. Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб., 2017. 512 с.

13. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности (Основные положения, исследования и применение). СПб., 1997. 419 с.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)