Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FORMATION OF STUDENTS’ EMOTIONAL RESILIENCE TO THE NEGATIVE INFLUENCE OF THE INFORMATION ENVIRONMENT

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-2-88-105

Abstract

The purpose of the article is to study the formation of students’ emotional resilience to the negative influence of the information environment. The authors analyzed foreign and Russian psychological and pedagogical studies, which makes it possible to identify the main risks and threats of harmful information for mental health, psychological well-being and emotional resilience of a person. The article presents the results of an empirical study of the level of development of future teachers’ emotional resilience to the negative impact of the modern information environment. The study involved 63 students enrolled in the direction of “Pedagogical Education”, aged 18 to 22 years. The study showed that a significant portion of students demonstrate resilience to the negative impact of the information environment, however, it was found that the presentation of negatively colored information is the reason for the development of a feeling of insecurity in the world, fear for themselves and their beloved ones among a large number of respondents.

About the Authors

S. A. Filippova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


S. V. Pazukhina
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


N. A. Stepanova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Аболин Л. М. Психологические механизмы эмоциональной устойчивости человека. Казань, 1987. 320 с.

2. Александрова Л. А. Психологические ресурсы адаптации личности к условиям повышенного риска природных катастроф: дис. … канд. психол. наук. Кемерово, 2004. 207 с.

3. Аминов Н. А. Психофизиологические и психологические предпосылки педагогических способностей // Вопросы психологии. 1988. № 5. С. 71-77.

4. Еляков А. Д. Homo Informaticus и современная информационная среда [Электронный ресурс] // Философия и общество. 2012. Вып. 3 (67). URL: https://www.socionauki.ru/journal/articles/145250 (дата обращения: 18.02.2019).

5. Ермакова И. В. Современные представления о механизмах регуляции функции гипоталамо-гипофизарно-надпочечниковой системы // Новые исследования. 2017. № 4. С. 77-86.

6. Зильберман П. Б. Эмоциональная устойчивость и стресс // Психический стресс в спорте: материалы Всесоюзного симпозиума. Пермь, 1973. С. 13-15.

7. Краснятова Ю. А., Стоянова И. А. Характеристики созависимости и психической саморегуляции у матерей подростков с наркотической зависимостью // Сибирский вестник наркологии и психиатрии. 2018. № 1 (98). С. 42-48.

8. Крутецкий В. А., Балбасова Е. Г. Педагогические способности, их структура, диагностика, условия формирования и развития: учеб. пособие. М., 1991. 111 с.

9. Куфтяк Е. В., Лебедев А. П., Реунова А. А. Стратегии защитно-совладающего поведения детей в контексте психологического здоровья [Электронный ресурс] // Медицинская психология в России. 2017. № 1 (42). URL: http://mprj.ru (дата обращения: 01.06.2017).

10. Куликова Т. И. Интернет-среда как фактор развития социальной компетентности современного подростка // Цифровое общество как культурно-исторический контекст развития человека: сборник научных статей и материалов международной конференции. Коломна, 2018. С. 209-213.

11. Лихи Р., Сэмпл Р. Посттравматическое стрессовое расстройство: когнитивно-бихевиоральный подход // Московский психотерапевтический журнал. 2002. № 1. С. 141-158.

12. Митина Л. М. Вызовы и риски времени как психологические проблемы личностно-профессионального развития современного человека // Психология личностно-профессионального развития: современные вызовы и риски: XII Международная научно-практическая конференция / под ред. Л. М. Митиной. М., 2016. С. 8-14.

13. Новгородцева Е. А. Эмоциональная устойчивость личности в пространстве, незащищенном от терроризма // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2015. № S1. URL: http://e-koncept.ru/2015/75029.htm (дата обращения: 18.02.2019).

14. Реан A. A., Баранов A. A. Факторы стрессоустойчивости учителей // Вопросы психологии. 1997. № 1. С. 45-54.

15. Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций. М., 1979. 392 с.

16. Руденко Н. Г., Черникова А. А. Эмоциональная устойчивость как профессионально значимое качество будущего учителя // Сибирский педагогический журнал. 2008. № 7. С. 357-362.

17. Семёнова Е. М. Психологическое содержание эмоциональной устойчивости педагога дошкольного образования: дис. … канд. психол. наук. Минск, 2006. 221 с.

18. Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб., 2005. 624 с.

19. Филиппова С. А., Шелиспанская Э. В. Феномен неудовлетворенности собственным телом в юношеском возрасте: психологические причины и возможности коррекции // Психолог. 2017. № 4. С. 21-31.

20. Циринг Д. А. Исследование жизнестойкости у беспомощных и самостоятельных подростков // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 323. С. 336-342.

21. Чекалина А. А. Гендерная психология: учебное пособие. М., 2006. 431 с.

22. Buckholtz J. W. et al. Dopaminergic network differences in human impulsivity // Science. 2010. № 329 (5991). P. 532.

23. Giese H. et al. Exploring the associations between television advertising of healthly and unhealthly foods, self-control, and food intake in three European countries // Applied Psychology: Health and Well-Being. 2005. № 7 (1). P. 41-62.

24. Kimbrel N. A., Nelson-Grey R. O., Mitchell J. T. Reinforcement Sensitivity and Maternal Style as Predictors of Psychopatology // Personality and Individual Differences. 2007. Vol. 42. № 6. P. 1139-1149.

25. Swartz J. R., Hariri A. R., Williamson D. E. An epigenetic mechanism links socioeconomic status to changes in depression-related brain function in high-risk adolescents // Molecular Psychiatry. 2011. Vol. 22. P. 209-214.


Review

Views: 133


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)