Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PSYCHOLOGICAL FEATURES OF MEDICAL PROFESSIONALS’ PROFESSIONAL IDENTITY FORMATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-2-25-35

Abstract

The article deals with the problem of professional identity formation in future medical workers. The analysis of the concepts of “professional identity”, “psychological support” is given. Three periods of the process of professional identity formation by G. Tejfel are revealed. The features of psychological support in the process of professional identity formation in future medical workers are revealed. A model of psychological support for the development of professional identity in future mid-level medical workers has been developed. The structural components of professional identity in future mid-level medical workers are revealed, such as: cognitive, emotive, motivational-volitional, communicative and creative-reflective components. The criteria for the level of professional identity formation of future mid-level medical workers are determined. The degree of psychological support influence on the dynamics of professional identity formation in future mid-level medical workers has been established.

About the Authors

A. Yu. Makoeva
Kabardino-Balkaria University named after Kh. M. Berbekov
Russian Federation


R. R. Nakokhova
North Caucasus State Academy
Russian Federation


References

1. Гурылева Л. В., Белозерова Л. А. Направления профилактики социально-психологической дезадаптации студентов в процессе профессионализации в вузе // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2017. Т. 8. № 12-2. С. 55-61.

2. Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 4. С. 51-59.

3. Каташев В. Г. Изучение учебной мотивации и профессиональной идентичности студентов. М., 2016. 94 с.

4. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. М., 1975. 304 с.

5. Макоева А. Ю. Психологическое сопровождение формирования профессиональной идентичности у будущих медицинских работников среднего звена. Нальчик, 2017. 45 с.

6. Макоева А. Ю., Накохова Р. Р. Особенности психологического сопровождения формирования профессиональной идентичности у будущих медицинских работников среднего звена. М., 2017. 210 с.

7. Накохова Р. Р. Психологическое сопровождение выбора профессии у старшеклассников. М., 2011. 186 c.

8. Поддубная Т. К. Динамика когнитивных компонентов профессионального самосознания студентов-психологов в процессе обучения. М., 2008. 167 c.

9. Пухно П. С. Формирование профессиональной идентичности курсантов и слушателей в период обучения в образовательных организациях МВД России // Общество и право. 2018. № 4 (66). С. 181-184.

10. Терешкина И. Б. Социально-психологические аспекты профессионального становления практических психологов на этапе обучения в вузе: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2000. 198 с.

11. Schneider R. A Test too far //OECD Observer.- 2004. -№ 242.- P. 12-15. 2004.

12. Tajfel H. Social identity and intergroup relations. Cambridge, 1982. 528 p.

13. Ericson E. H. Identity, youth and crisis. New York, 1968. 235 p.


Review

Views: 120


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)