Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE INFLUENCE OF MOTIVATION PECULIARITIES ON SPECIALISTS WITHOUT PEDAGOGICAL EDUCATION WHEN IT IS RECEIVED THROUGHA REMOTE FORM OF RETRAINING

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2022-1-131-143

Abstract

Aim. To study the features of the motivational sphere of specialists without basic pedagogical education to receive professional retraining in the field of pedagogy in the format of distance education. Methodology. In the process of writing the article, an analysis of the latest theoretical research in the field of motivation was carried out both for persons receiving pedagogical education at a university and within the framework of additional professional education. The questionnaire method, testing, analysis and interpretation of data through the methods of mathematical statistics were used. Results. New data on the features of the motivational sphere of persons undergoing professional retraining in pedagogical areas without basic pedagogical education have been obtained. These features are: the level of motivation, the level of achievements, setting immediate and long-term goals which differ among men and women. Research implications. The results of the study contribute to pedagogical, age and social psychology; expand understanding of the peculiarities of students’ motivation in the system of additional professional education and those who have chosen the path of a teacher for the first time. The results can be used in the development of courses and programs of additional professional education of pedagogical specialties.

About the Authors

Sergei K. Haidov
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


Maksim A. Basin
National research Institute of additional education and professional training
Russian Federation


References

1. Батяев А. А. Идеальный персонал - профессиональная подготовка, переподготовка, повышение квалификации персонала. М.: Научная книга, 2015. 945 c.

2. Бисерова Г. К. Влияние ценностных ориентаций и мотивации обучения на профессиональную подготовку будущих учителей // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71 (1). С. 272-275.

3. Борисенков В. П., Гукаленко О. В., Розов Н. Х. Подготовка педагогических кадров: международный опыт и отечественные реалии // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. 2018. № 3. С. 3-16.

4. Букина Н. Н. Интеграция формального и неформального образования в системе профессиональной подготовки специалистов // Российский научный журнал. 2010. № 16. С. 150-155.

5. Булгакова О. В. Дистанционное обучение в системе дополнительного профессионального образования как способ профессионального саморазвития педагога // Поиск: научно-методический журнал. 2016. № 3 (55). С. 87-89.

6. Караулов М. А. Профессиональное самоопределение и профессиональные ожидания выпускников педагогических вузов // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1 (86). С. 36-39.

7. Краева М. Ю. Особенности направленности личности педагогических работников с разными стратегиями самоутверждения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 1. С. 73-83. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-1-73-83

8. Минеева О. А., Максимова К. А. Выбор профессии учителя: изучение мотивации студентов педагогических специальностей // Известия Балтийского государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. № 4 (46). С. 136-142.

9. Пронина Н. А., Романова Е. В., Шалагинова К. С. Особенности формирования профессиональной мотивации будущих учителей // International journal of medicine and psychology. 2020. Т. 3. № 1. С. 95-100.

10. Савинова Л. Ф. Профессиональная переподготовка как перспективное направление повышения профессионализма специалистов // Современные проблемы науки и образования: [сайт]. 2016. № 6. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 29.01.2022).

11. Трофимова Л. Н. Проблема мотивации учебной деятельности у слушателей курсов профессиональной переподготовки // Современные проблемы науки и образования: [сайт]. 2014. № 6. URL: https://science-education.ru (дата обращения: 10.11.2021).


Review

Views: 182


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)