Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

RESEARCH OF ETHNIC IDENTITY, TOLERANCE AND AUTHORITARIANISM AMONG STUDENTS STUDYING IN CONDITIONS OF CROSS-CULTURAL INTERACTION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2022-1-81-99

Abstract

Aim. To analyze the correlation between ethnic identity, tolerance and authoritarianism among students of different nationalities studying in conditions of cross-cultural interaction. Methodology. The psychodiagnostic procedure was carried out using the following methods: “Types of ethnic identity” by G. U. Soldatova and S. V. Ryzhova; “Tolerance index” by G. U. Soldatova and others; F-scales by T. Adorno; the correlation analysis was performed according to Pearson’s r-criterion, the comparative one - by Student’s t-criterion. Results. It is stated that dominant types of ethnic identity were: “ethno-egoism” and “ethno-isolationism”; the type of “positive ethnic identity” turned out to be less formed, and the proportion of students with its low level was more than 50%. The average level of tolerance index with a tendency to a low (4.4 standard ten) and a low level of ethnic tolerance (3.2 standard ten) were established. A low level of authoritarianism was found, in the structure of which the component “superstition and stereotypy” dominates. When comparing the data of the group of “Russians” with the data of the group of the representatives of other nationalities, it was found that the groups are similar in terms of tolerance and all its structural components, as well as in types of ethnic identity, with the exception of “positive ethnic identity” and “ethnonihilism”, which are more expressed in the group of students of other nationalities. In the group of “Russians” the level of authoritarianism is significantly lower. A number of close agreements of the measured personality parameters have been revealed. Research implications. The results of the study reflect the level of development of three socio-psychological personality characteristics that can have strong influence on the nature of cross-cultural communication and social tension - ethnic identity, tolerance, authoritarianism. The results can be used to improve the educational process in universities and to prevent interethnic conflicts.

About the Authors

Nadezhda A. Tsvetkova
Research Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Russian Federation


Evgenia A. Egamberdieva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Андриенко О. А., Безенкова Т. А. К вопросу об этнической идентичности современных студентов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. № 4 (33). С. 304-306.

2. Берберян А. С., Найденов В. Г. Исследование взаимосвязи этнической идентичности и толерантности студентов // Южно-российский журнал социальных наук. 2016. № 3. С. 25-35.

3. Бильданова В. Р., Бисерова Г. К., Шагивалеева Г. Р. Исследование этнической идентичности в поликультурной студенческой среде // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2015. № 6. С. 141-144.

4. Головина С. Г., Спирина Т. А., Корниенко А. В. Формирование этнической толерантности студентов: психолого-педагогические аспекты // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 6. С. 122-130.

5. Гришина А. В., Лунин С. Л. Типы этнической идентичности российской молодёжи как показатель позитивной готовности к принятию вынужденных мигрантов из Украины // Российский психологический журнал. 2015. № 2. С. 46-56.

6. Денисова Д. М. Шкала F как инструмент исследования авторитарного потенциала личности // Труды СПИИРАН. 2012. Вып. 2 (21). С. 228-237.

7. Калинина А. В., Попкова А. А., Третьякова О. В. Исследование уровня толерантности студентов вуза // Современные наукоёмкие технологии. 2016. № 12-1. С. 146-150.

8. Корнеева Т. В., Поддубный С. Е. Социально-психологические детерминанты этнической идентичности молодёжи // Институт психологии РАН. Социальная и экономическая психология. 2019. Т. 4. № 3 (15). С. 193-221.

9. Корнеева Т. В., Поддубный С. Е. Этнопсихологические и личностные детерминанты авторитарности молодёжи // Институт психологии РАН. Социальная и экономическая психология. 2020. Т. 5. № 3 (19). С. 141-174.

10. Короткина Е. Д. Этническая идентичность как основа толерантности в межнациональном общении (на примере русской и чеченской студенческой молодёжи) // Проблемы психолого-педагогической работы с молодёжью в поликультурной среде»: сб. материалов I Междунар. науч.-практ. конф., Санкт-Петербург, 14 июня 2016 г. / под ред. В. М. Голянича, О. В. Ходаковской. СПб.: Ниц Арт, 2016. С. 94-104.

11. Лазарева Е. С. Социально-культурные условия формирования этнической толерантности студенческой молодёжи в процессе межкультурного общения: дис. … канд. пед. наук. Тамбов, 2012. 175 с.

12. Малкова И. А. Этническая толерантность московской студенческой молодёжи // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2016. № 4. С. 105-114.

13. Нарежная О. А. Этническая толерантность студенческой молодёжи Ростовской области: автореф. дис.. канд. социол. наук. Ростов-на-Дону, 2010. 27 с.

14. Плужник И. Л., Осколова Т. Л., Херрингтон Т. Формирование национальной идентичности российских студентов в поликультурном обществе (анализ опыта поликультурных стран) // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 8. С. 128-146.

15. Поддубный С. Е., Шевчук Е. В. Взаимосвязь черт личности и интеллекта с толерантностью и типами этнической идентичности обучающихся юношеского возраста [Электронный ресурс] // Альманах «Азбука образовательного пространства». 2017. № 1. URL: https://mgimo.ru/upload/iblock/c1c/Statya-Poddubnyj-SHevchuk.pdf (дата обращения: 26.11.2021).

16. Пузанова Ж. В., Нарбут Н. П., Ларина Т. И. Контексты межкультурного взаимодействия в высшей школе // Полис. Политические исследования. 2018. № 4. С. 143-155.

17. Саакян О. С. Проблема этнической толерантности у студентов современных вузов // Российский психологический журнал. 2013. Т. 10. № 5. С. 78-85. DOI: 10.21702/rpj.2013.5.8

18. Садовникова Н. О., Веденяпина Е. А. Психологические особенности этнической толерантности молодёжи // Международный студенческий научный вестник: [сайт]. 2018. № 5. URL: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=19143 (дата обращения: 26.11.2021).

19. Сайфутдиярова Е. Ф., Ахматханова Л. А. Взаимосвязь типов этнической идентичности с толерантными установками в межличностных отношениях студенческой молодёжи // АНИ: педагогика и психология. 2015. № 1 (10). С. 53-56.

20. Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А. Психодиагностика толерантности личности. М.: Смысл, 2008. 172 с.

21. Солынин Н. Э. Психологическая структура этнической толерантности учащихся средней школы, студентов средних и высших профессиональных образовательных учреждений: дис. … канд. психол. наук. Ярославль, 2014. 303 с.

22. Спирина Т. А., Горошко Е. А. Трансформации этнической идентичности студенческой молодёжи // Молодой учёный. 2017. № 19 (153). С. 282-285.

23. Становление идентичности и толерантности в условиях поликультурного образования: монография / А. К. Лукина, Т. О. Адренко, Д. С. Батарчук, Я. М. Дайнеко, О. Ю. Дивакова, В. В. Корнеева, В. В. Коршунова, Е. Н. Крупенина, В. Н. Лутошкина, О. Г. Смолянинова. Красноярск: Сибирский федеральный университет, 2015. 260 с.

24. Холопова Е. С., Садовникова Н. О. Исследование типов этнической идентичности у студентов вузов и колледжей // Концепт: электронный научный журнал. 2016. Т. 11. URL: http://e-koncept.ru/2016/86414.htm (дата обращения: 26.11.2021).

25. Черткова Ю. Д., Егорова М. С., Паршикова О. В. Авторитарность как компенсаторная характеристика // Психологические исследования: [сайт]. 2017. Т. 10. № 56. URL:http://psystudy.ru/index.php/num/2017v 10n56 /1506-chertkova 56.html (дата обращения: 26.11.2021).

26. Цветкова Н. А., Эгамбердиева Е. В. Обоснование модели эмпирического исследования социально-психологических особенностей психологической безопасности личности в межкультурном взаимодействии // Учёные записки РГСУ. 2021. Т. 20. № 1 (158). С. 74-85.

27. The authoritarian personality / T. W. Adorno, E. Frenkel-Brunswik, D. J. Levinson, R. N. Sanford. New York: Harper and Brothers, 1950. 990 p.

28. Cuarcado I. Tolerance towards difference: Adaptation and psychometric properties of the Spanish version of a new measure of tolerance and sex-moderated relations with prejudice // International Journal of Intercultural Relations. 2021. Vol. 84. P. 220-232.

29. Verkuyten M., Killen M. Tolerance, dissenting beliefs, and cultural diversity // Child Development Perspectives. 2021. Vol. 15. № 1. P. 51-56.

30. Weinreich P. Ethnic identity and enculturation/acculturation // Latest contributions to cross-cultural psychology. Britain: Routledge, 2020. P. 135-148.


Review

Views: 190


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)