Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

IDEAS OF VOLUNTEER ACTIVITIES AND SOCIAL-SYCHOLOGICAL QUALITIES OF VOLUNTEERS AT DIFFERENT STAGES OF PROFESSIONAL TRAINING OF PSYCHOLOGISTS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-4-117-130

Abstract

Aim. The purpose of the article is to describe the ideas of volunteering and socio-psychological qualities of volunteer cadets-psychologists at different stages of training. Methodology. The article analyzes modern views on volunteering, presents the results of our own research, which included a survey using the author’s questionnaire, its quantitative and qualitative analysis. Results. As a result of the research carried out on the cadets of the Faculty of Psychology, it was revealed that the majority of students has a positive attitude to volunteer activities and is ready to be involved in it. Moreover, junior students are characterized by greater activity. The most important social and psychological qualities of volunteers include organization, energy, initiative, sociability, tact. Research implications. The study raises the problem of forming the image of a volunteer in the process of professional development, motivating participants in the educational process to volunteer activity and participation in it as a factor of professionalization. At the same time, the very procedure for interviewing students performs both research and informing functions.

About the Authors

O. N. Rakitskaya
Vologda Institute of Law and Economics
Russian Federation


D. A. Kuznetsova
Vologda Institute of Law and Economics
Russian Federation


References

1. Бессонова Т. И. К проблеме исследования истинного добровольчества (волонтёрства) // Учёные записки ЗабГУ. Серия: Педагогические науки. 2016. № 5. С. 96-106.

2. Бокова О. А., Мельникова Ю. А. Возможности семантической репрезентации личностных качеств волонтёров: опыт эмпирического исследования // Вестник ЮУрГГПУ. 2018. № 3. С. 171-181.

3. Вязова Н. В. Профессиональное волонтёрство как средство формирования личностного компонента готовности будущего психолога к инновационной деятельности // Вестник ТГУ. 2008. № 1. С. 24-34.

4. Гришунина Е. В., Пятакова Е. Н. Особенности личности волонтёров // Вопросы психологии. 2014. № 5. С. 71-78.

5. Кибальник А. В. Волонтёрская деятельность и её роль в личностно-профессиональном развитии будущих социальных педагогов // Вестник ЮУрГУ. Серия: «Образование. Педагогические науки». 2016. Т. 8. № 1. С. 74-79.

6. Коган Е. А. Отношение студенческой молодёжи к волонтёрской деятельности // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Социальные науки. 2014. № 4 (36). С. 144-149.

7. Кудрявцева Е. Ю., Кергилова Н. В. Волонтёрское движение как фактор развития активности студенческой молодёжи // ЦИТИСЭ (электронный научный журнал). 2017. № 2 (11). URL: a123.su/load/citiseh_2_11_2017g (дата обращения: 14.09.2021).

8. Логвинов И. Н., Логвинова М. И., Логвинова Т. И. Молодёжное волонтёрство: психология добровольца // Концепт (электронный научный журнал). 2015. Т. 13. URL: https://e-koncept.ru/2015/85702.htm. (дата обращения: 23.09.2021).

9. Титова Д. В. Проблемы исследования волонтёрской деятельности в психологии // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2019. Т. 8. № 2А. С. 90-98.

10. Четошникова Е. В. Социально-психологические характеристики личности волонтёра // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 5 (72). С. 369-371.

11. Larsson O. S., Andersen R. Making volunteering economically valuable: The relationship between valuation devices and volunteering // Voluntary Sector Review. 2017. № 8. P. 235-250.

12. Kadyrov K. The history of public volunteer bodyguards (PVB) or volunteer policemen in Uzbekistan // Theoretical & applied science. 2018. № 2 (58). P. 43-45.

13. Cook J., Burchell J. Bridging the Gaps in Employee Volunteering: Why the Third Sector Doesn’t Always Win // Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2018. № 47. P. 165-184.


Review

Views: 208


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)