Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

CROSS-CULTURAL GENDER FEATURES OF VALUE ORIENTATIONS OF WOMEN-LEADERS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-4-107-116

Abstract

Aim. The purpose of this work is to identify the types of value orientations of women leaders in Russia, Great Britain and India, depending on the cross-cultural group and gender. Methodology. The research was conducted on the basis of social networks with a link to Google Forms. The sample of the study was composed of female senior executives, working in Russia, Great Britain and India, in the number of 270 respondents (90 respondents in each cross-cultural group). The methodology “Sex-role questionnaire” (S.S. Behm) and “Value questionnaire” (M. Rokich) were used. To determine the significance of the differences the Kruskal-Walliss H-test was used. The statistical significance of the results was considered confirmed at the level of p <0.05. Results. In the course of the work, the types of value orientations of women-leaders in Russia, Great Britain and India were identified depending on the cross-cultural group and gender. According to the data obtained, it was established that there were significant differences in the value orientations of women-leaders, taking into account the influence of the gender factor in the cross-cultural groups of Russia, Great Britain and India. Research implications. The research results contribute to the theory of cross-cultural and gender social psychology.

About the Authors

O. A. Ovsyanik
Moscow Region State University
Russian Federation


A. V. Farber
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аванесова Г. А., Купцова И. А. Коды культуры: понимание сущности, функциональная роль в культурной практике // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. 2015. № 4 (47). С. 28-37.

2. Батурина Н. В. Теории конструирования гендера как культурологического явления // Культура и цивилизация. 2017. Т. 7. № 6A. С. 216-221.

3. Лебедева М. В., Вербина Г. Г. Гендерные различия в ценностных ориентациях личности // Образование и право. 2019. № 8. С. 40-42.

4. Овсяник О. А. Адаптация для женщин второго периода взрослости // Социально-экономические явления и процессы. 2011. № 11 (33). С. 341-344.

5. Овсяник О. А. Социально-психологическая адаптация женщин второго периода взрослости: автореф. дис.. док-ра психол. наук. М., 2013. 37 с.

6. Смирнова А. Ю. Личность в культуре и культура в личности // EurasiaScience: сборник статей XVII международной научно-практической конференции. Москва, 31 октября 2018 г. / под ред. С. В. Клыченкова. М.: Актуальность, 2018. С. 173-175.

7. Терещенко Н. Г. Ценности руководителей организации // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5. № 2 (15). С. 268-271.

8. Шаймухаметова С. Ф. Ценностные ориентации и удовлетворённость качеством жизни женщин-руководителей // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8. № 12-2. С. 308-314.

9. Эймонт Д. А. Ценностные ориентации женщины-руководителя // Материалы Международной научно-технической конференции молодых учёных БГТУ им. В. Г. Шухова, Белгород, 01-20 мая 2016 г. / под ред. О. О. Баженовой. Белгород: Издательство Белгородского государственного технологического университета им. В. Г. Шухова, 2016. С. 398-401.

10. Aleman J., Woods D. Value orientations from the review of world values to what extent are they comparable on an international scale? // Comparative political studies. 2016. № 49 (8). Pp. 1039-1067.

11. An exploration of private sector manager value orientations in Argentina, Brazil, Colombia, and Mexico as compared to the Philippines / E. Uy. A. Murphy, R. Greenwood, S. Monserrat, J. Ruiz-Gutierrez, N. Santos, M. Olivas-Lujan, S. Madero // Materials of Academy of Management meeting, 2011. San Antonio, Texas, 2011.

12. Borges J. C., Lapolli Й. M. Amaral M. R. Woman and her historical concepts. // Revista Cientнfica Multidisciplinar Nъcleo do Conhecimento. 2020. T. 06. Vol. 09. Pp. 5-21.

13. Gender matters! Analyzing global cultural gender preferences for venues using social sensing / W. Mueller., T. H. Silva, J. M. Almeida, Loureiro A. F. // EPJ Data Sci (электронный научный журнал). 2017. № 6. URL: https://epjdatascience.springeropen.com/articles/10.1140/epjds/s13688-017-0101-0 (дата обращения: 23.08.2021).

14. Lomazzi V., Israel S., Crespi I. Gender equality in Europe and the impact of the work-family balance policy on attitudes to gender roles // Social Sciences. 2019. № 8 (1), p. 24.

15. Lomazzi V., Seddig D. Attitude to gender roles in the program of international social research: interethnic comparability and connection with cultural values // Cross-cultural studies. 2020. № 54 (4). Pp. 398-431.

16. Luo S. Cross-cultural differences between American and Chinese college students on self-disclosure on social media [Электронный ресурс]. URL: https://lib.dr.iastate.edu/etd/13968 (дата обращения: 23.08.2021).

17. Moiser M. Women and paid work. Women in Canada: Gender Statistics Report. [Электронный ресурс]. URL: https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/89-503-x/2015001/article/14694-eng.htm (дата обращения: 23.08.2021).

18. Rayyan M. Jordanian women’s leadership styles in the lens of their masculinity-femininity value orientation // Journal of Transnational Management (электронный научный журнал). 2016. Vol. 21. Iss. 3. URL: https://www.tandfonline.com (дата обращения: 23.08.2021).

19. Schwartz S. H., Rubel-Lifschitz T. Cross-national variation in the size of sex differences in values: Effects of gender equality // Journal of Personality and Social Psychology. 2009. № 97 (1). Pp. 171-185.

20. Tziner A., Shkoler O., Fein E. C. Examining the Effects of Cultural Value Orientations, Emotional Intelligence, and Motivational Orientations: How do LMX Mediation and Gender-Based Moderation Make a Difference? // Frontiers in Psychology (электронный научный журнал). 2020. № 11. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7643027/(дата обращения: 23.08.2021).

21. Women’s entrepreneurship and culture: gender role expectations and identities, societal culture, and the entrepreneurial environment / A. Bullough, U. Guelich, T. S. Manolova, L. Schjoedt // Small Business Economics (электронный научный журнал). 2020. № 1-12. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7794635/(дата обращения: 23.08.2021).


Review

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)