Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

RELATIONSHIP OF PSYCHOLOGICAL WELL-BEING WITH PERSONAL, REGULATORY, AND MOTIVATIONAL CHARACTERISTICS OF STUDENTS IN SECONDARY SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-4-40-61

Abstract

Aim. The study investigates the differences in the relationship of psychological well-being with regulatory, motivational, and personal characteristics in students with different dynamics of psychological well-being in 5th and 6th grades. Methodology. Longitudinal data of 155 secondary school pupils (Moscow and Kaluga) aged 10-12 years (M = 11 ± 0.28) are analyzed. According to the two 5th and 6th grades surveys, groups with decreasing, increasing, and stable PWB were identified. Research methods: “Well-Being Manifestation Measure Scale” (modification: V.I. Morosanova et al., 2018), “The Self-Regulation Profile of Learning Activity Questionnaire (SRPLAQ)” (V. I. Morosanova, I. N. Bondarenko, 2018), “Academic Motivation Scale - School (AMS-S)” (T. O. Gordeeva et al., 2017), “Attitude towards learning in middle and high school” (modification: V. I. Morosanova, I. N. Bondarenko, I. Yu. Tsyganov, 2018), “Big Five Questionnaire - Children version, BFQ-C” (S. B. Malykh et. al., 2015). The academic performance indicator: the average score of success in learning Russian and mathematics. Results. The decrease in PWB is associated with weakening of the links between PWB and students’ motivational, regulatory, and personal characteristics. In comparison with the 5th grade, in the 6th grade, conscious self-regulation ceases to be a regulatory resource for both PWB and academic performance. PWB stability is ensured by the strong relationship between SR and PWB and the “inclusion” of all regulatory, motivational, and personal factors in this process. The increase in PWB is primarily associated with the actualization of personal development: an accentuated and stable relationship between PWB and self-esteem motivation is revealed. Research implications. The study results allow us to obtain new data on changes occurring in the system of PWB and academic performance predictors during the beginning of secondary school education. In practical terms, understanding the factors of ensuring the stability of PWB will provide teachers and psychologists with a tool that allows them to provide timely and adequate assistance to younger adolescents, supporting the development of their regulatory, motivational, and personal resources.

About the Authors

I. Yu. Tsyganov
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


I. N. Bondarenko
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Андреева А. Д., Прихожан А. М. Методика диагностики мотивации учения и отношения к учению в средних и старших классах школы // Психологическая диагностика. 2006. № 1. С. 33-38.

2. Бондаренко И. Н., Потанина А. М., Цыганов И. Ю. Динамика регуляторных и личностных свойств младших школьников со снижением психологического благополучия (лонгитюдные данные) // Личностные и регуляторные ресурсы достижения образовательных и профессиональных целей в эпоху цифровизации: материалы международной научно-практической онлайн-конференции, Москва, 22-23 октября 2020 г. / под ред. Т. Н. Банщиковой, Е. А. Фоминой, В. И. Моросановой. М.: Знание-М, 2020. С. 55-69.

3. Бондаренко И. Н., Цыганов И. Ю., Моросанова В. И. Факторная структура опросника «Отношение к учению в средних и старших классах школы» // Личность, интеллект, метакогниции: исследовательские подходы и образовательные практики: материалы III Международной научно-практической конференции. Калуга, 20-21 мая 2016 г. Калуга: ИП Стрельцов И. А., 2018. С. 3-9.

4. Гордеева Т. О., Сычев О. А., Гижицкий В. В. Шкалы внутренней и внешней академической мотивации школьников // Психологическая наука и образование. 2017. Т. 22. № 2. С. 65-74.

5. Малых C. Б., Тихомирова Т. Н., Васин Г. М. Адаптация русскоязычной версии опросника «Большая пятёрка - детский вариант» // Теоретическая и экспериментальная психология. 2015. Т. 8. № 4. С. 6-12.

6. Моросанова В. И. Осознанная саморегуляция произвольной активности человека как психологический ресурс достижения целей // Теоретическая и экспериментальная психология. 2014. № 4. С. 62-78.

7. Моросанова В. И., Бондаренко И. Н. Диагностика осознанной саморегуляции учебной деятельности: новая версия опросника ССУД-М // Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. Т. 4. № 2. С. 27-37.

8. Моросанова В. И., Бондаренко И. Н., Фомина Т. Г. Создание русскоязычной версии опросника проявлений психологического благополучия (ППБП) для подростков // Вопросы психологии. 2018. № 4. С. 103-109.

9. Моросанова В. И., Фомина Т. Г. Осознанная саморегуляция учебной деятельности как ресурс субъективного благополучия школьников при изменении условий обучения // Вопросы психологии. 2019. № 3. С. 62-74.

10. Фомина Т. Г., Ефтимова О. В., Моросанова В. И. Взаимосвязь субъективного благополучия с регуляторными и личностными особенностями у учащихся младшего школьного возраста // Психолого-педагогические исследования. 2018. № 2. С. 64-76.

11. Фомина Т. Г., Ишмуратова Ю. А., Филиппова Е. В. Регуляторные, мотивационные и личностные особенности младших подростков с позитивной динамикой психологического благополучия // Личностные и регуляторные ресурсы достижения образовательных и профессиональных целей в эпоху цифровизации: материалы международной научно-практической онлайн-конференции, Москва, 22-23 октября 2020 г. / под ред. Банщиковой Т. Н., Фоминой Е. А., Моросановой В. И. М.: Знание-М, 2020. С. 298-311.

12. Фомина Т. Г., Моросанова В. И., Макушина Л. Н. Осознанная саморегуляция как медиатор взаимосвязи личностных диспозиций и психологического благополучия младших школьников // Психология стресса и совладающего поведения: вызовы, ресурсы, благополучие: материалы V Междунар. науч. конф., Кострома, 26-28 сент. 2019 г.: в 2 т. / под ред. М. В. Сапоровской, Т. Л. Крюковой, С. А. Хазова. Т. 1. Кострома: Изд-во Костром. гос. ун-та, 2019. С. 262-266.

13. Balgiu B. Curiosity and subjective well-being: The mediation of the big five personality traits // Global Journal of Psychology Research: New Trends and Issues. 2020. № 10. Vol. 1. Pp. 151-159.

14. Building more than knowledge: Teacher’s support facilitates study-related well-being through intrinsic motivation. A longitudinal multi-group analysis / P. Zselyke, D. Virga, D. Lupsa, M. Crasovan // Learning and Individual Differences. 2021. Vol. 88. URL: https://www.researchgate.net/publication/349180366 (дата обращения: 25.09.2021).

15. Changes in students’ psychological well-being during transition from primary school to lower secondary school: A person-centered approach / T. E. Virtanen, K. Vasalampi, M. Torppa, M. K. Lerkkanen, J. E. Nurmi // Learning and Individual Differences. 2019. Vol. 69. P. 138-149.

16. Comparing family, friends and satisfaction with school experience as predictors of SWB in children who have and have not made the transition to middle school in different countries [Электронный ресурс] / X. Oriol, J. Torres, R. Miranda, M. Bilbao, H. Ortuzar // Children and Youth Services Review. 2017. Vol. 80. P. 149-156. URL: https://www.sciencedirect.com (дата обращения: 10.09.2021).

17. Effect of levels of self-regulation and situational stress on achievement emotions in undergraduate students: class, study and testing / J. de la Fuente, P. V. Paoloni, M. M. Vera-Martinez, A. Garzon-Umerenkova [Электронный ресурс] // International journal of environmental research and public health. 2020. Vol. 17. Iss. 12. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph17124293(17):4293 (дата обращения: 10.09.2021).

18. Fomina T. G., Burmistrova-Savenkova A. V., Morosanova V. I. Self-regulation and psychological well-being in early adolescence: a two-wave longitudinal study [Электронный ресурс] // Behavioral Sciences. 2020. Vol. 67. URL: https://doi.org/10.3390/bs10030067 (дата обращения: 25.09.2021).

19. Gutman L. M., Feinstein L. Parenting behaviours and children’s development from infancy to early childhood: Changes, continuities and contributions // Early Child Development and Care. 2010. Vol. 4. P. 535-556.

20. Morosanova V. I., Fomina T. G., Bondarenko I. N. The Dynamics of the Interrelationships between Conscious Self-regulation, Psychological Well-being and School-related Subjective Well-being in Adolescents: A Three-year Cross-lagged Panel Study // Psychology in Russia: State of the Art. 2021. Vol. 14. Iss. 3. P. 34-49.

21. Predicting psychological and subjective well-being from personality: A meta-analysis / J. Anglim, Sh. Horwood, L. D. Smillie // Psychological Bulletin. 2020. № 146. Vol. 4. 62 P.

22. Rapuano V. Psychological well-being and its relationship with the academic achievement of Lithuanian students // Socialiniai tyrimai. 2019. Vol. 42. Iss. 2. P. 44-51.

23. Rehman A. U., Bhuttah T. M., You X. Linking burnout to psychological well-being: the mediating role of social support and learning motivation // Psychology Research and Behavior Management. 2020. Vol. 13. P. 545-554.

24. Ryff C. D., Singer B. The contours of positive human health // Psychological inquiry. 1998. Vol. 9. Iss. 1. P. 300-319.

25. Self-regulation mechanisms explain how dispositional mindfulness promotes well-being / C. Lundwall, S. Fairborn, L. Quinones-Camacho, J. Estep, E. Davis // Journal of Positive School Psychology. 2019. Vol. 3. Iss. 2. P. 153-164.

26. The influence of school assets on the development of well-being during early adolescence: Longitudinal mediating effect of intentional self-regulation / S. Chang, G. Mingyu, W. Jingmin, W. Lingxiao, W. Zhang // Acta Psychologica Sinica. 2020. Vol. 52. Iss. 7. P. 874-885.

27. The structure of mental health: Higher-order confirmatory factor analyses of psychological distress and well-being measures / R. Massй, C. Poulin, C. Dassa, J. Lambert, S. Bйlair, A. Battaglini // Social Indicators Research. 1998. V. 45. № 1-3. P. 475-504.

28. Understanding children’s well-being: a national survey of young people’s well-being [Электронный ресурс] / G. Rees J. Bradshaw, H. Goswami, A. Keung // The Children’s Society. 2010. URL: https://www.childrenssociety.org.uk/sites/default/files/tcs/research_docs/Understanding%20 children%27s%20wellbeing_0.pdf (дата обращения: 12.09.2021).

29. Verhaeghen P. There is virtue in mindfulness: The relationship between the mindfulness manifold, virtues, and eudemonic wellbeing [Электронный ресурс] // Personality and Individual Differences. 2021. Vol. 176. URL: https://www.semanticscholar.org (дата обращения: 12.09.2021).


Review

Views: 1046


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)