Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIAL IDENTITY AS A FACTOR OF PERFORMANCE PRODUCTIVITY

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-4-8-20

Abstract

Aim is to experimentally investigate the effects of multiple social identity actualization on volitional effort to improve performance. Methodology. Participants in the control and experimental groups performed a breath-holding activity with a given motivation (“personal dream” and “common good” motives). Priming actualizing multiple social/personal identities acted as the independent variable in the experimental/control groups. Results. The results show a statistically significant effect of priming on the increase in volitional effort with a given “common good” motivation. Research implications. The results of the study allow a theoretical conclusion about the mediating effect of actualized social identity on the performance productivity. The practical significance lies in the possibility of using actualized social identity to improve activity productivity.

About the Author

A. A. Gudzovskaya
Samara National Research University; Academy for Gifted Children (Nayanova)
Russian Federation


References

1. Андреева Г. М. К вопросу о кризисе идентичности в условиях социальных трансформаций // Психологические исследования (электронный научный журнал). 2011. № 6(20). URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 10.09.2021).

2. Белинская Е. П. Особенности идентичности личности и стратегии совладания с трудностями // Междисциплинарные ресурсы экономической психологии в формировании этнорегиональной идентичности и позитивного образа малой родины: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Иркутск, 27-30 июня 2019 г. / под ред. А. Д. Карнышева, В. А. Решетникова. Иркутск: Издательство Иркутского государственного университета, 2019. С. 118-123.

3. Белинская Е. П. Современные исследования идентичности: от структурной определённости к процессуальности и незавершённости // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2018. Т. 8. №. 1 С. 6-15.

4. Красовская Н. Р. Этнокультурная идентичность // Власть. 2020. № 3. С. 75-81. DOI: 10.31171/vlast.v28i3.7313

5. Кризис идентичности и её связь с толерантностью к неопределённости / М. Ю. Кузьмин, Е. И. Миронова, А. А. Киселева, Е. А. Филинова, О. А. Осипенок // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2021. № 6. С. 70-75.

6. Кузьмин М. Ю., Конопак И. А. Устойчивость и изменчивость идентичности в подростковом и юношеском возрасте // Российский психологический журнал. 2018. Т. 15. № 4. С. 113-141. DOI: 10.21702/rpj.2018.4.6

7. Марцинковская Т. Д., Преображенская С. В. Информационная социализация студентов в транзитивном мире // Вопросы психологии. 2020. № 3. С. 45-55.

8. Микляева А. В., Румянцева П. В. Теория социальной идентичности как источник современных практико-ориентированных психологических исследований: зарубежный опыт // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 2 (19). С. 275-278.

9. Мишина М. М., Мурсалыева Г. М. Сравнительный анализ формирования типов этнической идентичности подростков разных культурных сред // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 1. С. 84-93. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-1-84-93

10. Молчанов С. В., Кирсанов К. А. Связь личной профессиональной перспективы и статуса идентичности в профессиональной сфере в старшем подростковом возрасте // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 4. С. 38-49. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-4-38-49.

11. Мурсалыева Г. М. Структура этнической идентичности подростков в современном межкультурном пространстве // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 2. 102-113. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-2-102-113.

12. Мышкина М. С. Когнитивная ориентация в содержании идентичности школьников // Психология: историко-критические обзоры и современные исследования. 2020. Т. 9. №. 3-1. С. 114-122. DOI: 10.34670/AR.2020.61.57.013.

13. Культура и системы мышления: сравнение холистического и аналитического познания / Р. Нисбетт, К. Пенг, И. Чой, А. Норензаян; пер. с англ. М. С. Жаммкочьян; под ред. В. С. Магуна. М.: Фонд «Либеральная миссия», 2011. 68 с.

14. Соловьева Е. Е., Попова С. И. Особенности формирования гражданской идентичности в процессе развития личности школьника // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2020. № 58. С. 20-34.

15. Тикунова С. В. Идентичность человека и городского архитектурно-ландшафтного пространства: точки пересечения и разрыва // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 2 (100). С. 88-95. DOI: 10.24412/1997-0803-2021-2100-88-95.

16. Ясперс К. Общая психопатология / пер. с нем. Л. Акопяна. М.: Азбука-Аттикус, 2020. 1055 с.

17. Gardner W. L., Gabriel S., Lee A. Y. ‘‘I’’ value freedom but ‘‘we’’ value relationships: Self-construal priming mirrors cultural di erences in judgment // Psychological Science. 1999. Vol. 10. P. 321-326. DOI: 10.1111/1467-9280.00162

18. “We” are not stressed: Social identity in groups buffers neuroendocrine stress reactions / J. A. Hдusser, M. Kattenstroth, R. van Dick, A. Mojzisch // Journal of Experimental Social Psychology. 2012. Vol. 48. № 4. Pp. 973-977. DOI: 10.1016/j.jesp.2012.02.020

19. How self-construal affects dispositionalism in attributions / U. Kuhnen, B. Hannover, C. Pцhlmann, U. R. Roeder // Social Cognition. 2013. Vol. 31. № 2. Pp. 237-259. DOI: 10.1521/soco.2013.31.2.237

20. Ozawa K., Crosby M., Crosby F. Individualism and resistance to a rmative action: A comparison of Japanese and American samples // Journal of Applied Social Psychology. 1996. Vol. 26. Pp. 1138-1152. DOI: 10.1111/j.1559-1816.1996.tb02289.x

21. Tajfel H. Experiments in intergroup discrimination // Scientific American. 1970. Vol. 223. № 5. Р. 96-103.

22. Van Dick R. Two sides of the same coin and two routes for improvement: Integrating resilience and the social identity approach to well-being and ill-health // Health psychology open (электронный научный журнал). 2017. Т. 4. № 2. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf (дата обращения: 10.09.2021).

23. Ybarra O., Tra mow D. How priming the private self or collective self a ects the relative weights of attitudes and subjective norms // Personality and Social Psychology Bulletin. 1998. Vol. 24. № 4. P. 362-370. DOI: 10.1177/0146167298244003.


Review

Views: 167


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)