Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Boys’ and girls’ perceptions of life achievements and success in the context of professional self-determination

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2023-2-87-98

Abstract

Aim. To analyze and describe the ideas of young men and women about life achievements and success in the context of professional self-determination.

Methodology. The research is based on the data of the interview developed by us. The interview focused on young people’s ideas about the future life, about prospects, plans for the future life. The study involved 10 boys and 22 girls aged 15-23 years old, the average age of the respondents is 18 years old, 10 schoolchildren, 22 students.

Results. The analysis of the results allows us to make a preliminary conclusion that the results obtained correspond to the described phenomenon of the duality of self-determination in early adolescence.

Research implications. The results obtained allow us to assume that the dynamics of self-determination is age dependent, independent of socioeconomic circumstances.

About the Authors

A. G. Lisichkina
Psychological Institute of the Russian Academy of Education
Russian Federation

Alena G. Lisichkina –Research Assistant

ul. Mokhovaya, 9, Moscow, 125009



I.  A. Trushina
Chelyabinsk State University
Russian Federation

Irina A. Trushina – Cand. Sci. (Pedagogy), Assoc. Prof., Head of the Institute of Education and Practical Psychology

ul. bratiev Kashirinykh 129, Chelyabinsk, 454001



L. A. Emelyanova
Orsk Humanitarian Technological Institute (branch) of the Orenburg State University
Russian Federation

Larisa A. Emelyanova – Cand. Sci. (Psychology), Assoc. Prof.

pr-t Mira 15a, Orsk, 462403, Orenburg regio



References

1. Божович Л. И. Личность и её формирование в детском возрасте. СПб.: Питер, 2008. 400 с.

2. Бусыгина Н. П. Качественные и количественные методы исследований в психологии. М.: Юрайт, 2019. 423 с.

3. Бусыгина Н. П. Ракурсы интерпретации в качественных исследованиях // Вопросы психологии. 2017. № 2. С. 121–133.

4. Вилюнас В. К. Психология развития мотивации. СПб.: Речь, 2006. 458 с5. Гаврилова Т. А., Швец Ф. А. Опросник «Возрастно-статусное самосознание подростка»: теоретическое и психометрическое обоснование // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 2. С. 87–100. DOI: 10.18384/2310-7235-2020-2-87-100.

5. Гинзбург М. Р. Психология личностного самоопределения: дис. … д-ра психол. наук. М., 1996. 261 с.

6. Данилова Е. Е. Особенности мотивационной сферы современных российских школьников: содержание, возрастная динамика, роль образовательной среды // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 10. № 1. С. 6. DOI: 10.26795/2307-1281-2022-10-6.

7. Изард К. Э. Психология эмоций / пер. с англ. СПб.: Питер, 2012. 464 с.

8. Кондратюк Н. Г., Бурмистрова-Савенкова А. В., Моросанова В. И. Шкала карьерноадаптационных способностей М. Савикаса и Э. Порфели: психометрические характеристики русскоязычной версии на выборке подростков // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18. № 3. С. 555–575. DOI: 10.22363/2313-1683-2021-18-3-555-575.

9. Лисичкина А. Г., Трушина И. А., Емельянова Л. А. Эмоциональные характеристики профессиональных установок старшеклассников // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2022. Т. 8. № 3. С. 95–107. DOI: 10.18413/2313-8971-2022-8-3-0-9.

10. Манукян В. Р. Взросление молодежи: сепарация от родителей, субъективная взрослость и психологическое благополучие в возрасте 18–27 лет // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 3. C. 129–140. DOI: 10.17759/pse.2022270310.

11. Митрофанова Е. С. (Не)время взрослеть: как меняется возраст наступления дебютных биографических событий у россиян // Демографическое обозрение. 2020. Т. 7. № 4. С. 36–61.

12. Нартова-Бочавер С. К., Силина О. В. Психологические границы личности: взросление и культура. М.: Памятники исторической мысли, 2018. 120 c.

13. Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста. М.: АНО «ПЭБ», 2007. 56 с.

14. Толстых Н. Н. Современное взросление // Консультативная психология и психотерапия. 2015. Т. 23. № 4. C. 7–24. DOI: 10.17759/cpp.2015230402.

15. Шевкова Е. В., Березина Е. М., Полянина О. И. Современные практики развития взрослости: философские и психологические аспекты // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2018. № 2. С. 221–228. DOI: 10.17072/2078-7898/2018-2-221-228.

16. Шилова Н. П., Владыко А. К. Этапы взросления в российском современной культуре // Сибирский психологический журнал. 2021. № 82. С. 37–53. DOI: 10.17223/17267080/82/317.

17. Шинина Т. В., Митина О. В. Разработка и апробация опросника «Готовность подростков к самостоятельной жизни»: оценка и развитие жизненных навыков // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24. № 1. C. 50–68. DOI: 10.17759/pse.2019240104.

18. Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации: избранные психологические труды / под ред. Е. М. Борисовой. Воронеж: МОДЭК, 1998. 304 с.

19. Ярошевская С. В., Сысоева Т. А. Представления студентов об успешности обучения: темы, ориентиры и противоречия // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 1. С. 92–101. DOI: 10.17759/pse.2021260106.

20. Arnett J. J. Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through thetwenties // American Psychologist. 2000. Vol. 55. № 5. P. 469–480. DOI: 10.1037/0003-066x.55.5.469.

21. Braun V. , Clarke V. Using thematic analysis in psychology // Qualitative Research in Psychology. 2006. Vol. 3. № 2. P. 77–101. DOI: 10.1191/1478088706qp063oa.

22. Braun V. , Clarke V. , Hayfield N. Thematic Analysis // Handbook of Research Methods in Health Social Sciences. Singapore: Springer, 2019. P. 843–860. DOI: 10.1007/978-981-10-2779-6_103-1.

23. Twenge J. M., Campbell S. M., Hoffman B. J. Generational differences in work values: leisure and extrinsic values increasing, social and intrinsic values decreasing // Journal of Management. 2010. Vol. 36. № 5. P. 1117–1142. DOI: 10.1177/0149206309352246.


Review

Views: 218


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)