Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE ROLE OF JOB SATISFACTION IN THE FORMATION OF TEACHERS READINESS FOR THE TRANSITION TO MANAGEMENT ACTIVITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-129-140

Abstract

The article continues a series of works devoted to the study of the transition of the performers to management and aimed at studying the relationship of teachers’ psychological readiness for the transition to management and their job satisfaction. In the empirical study, involving 92 teachers and 81 workers of preschool education, it is shown that dissatisfaction with work does not directly form readiness for management activity. The relationship between these variables is mediated by willingness to change the activities. The role of job satisfaction in the transition of the performer to management work is ambiguous. On the one hand, the general dissatisfaction can lead teachers to the emergence of readiness to changing the activities, and the latter, in turn, to the emergence of readiness to switch to management. On the other hand, the emergence of willingness to become a leader may appear with the general satisfaction of work, due to the dissatisfaction of those needs that are not related to pedagogical work: career and power.

About the Author

Eugeniya B. Filinkova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бляхман Л.С. Производственный коллектив: В помощь руководителю. М., 1978. 192 с.

2. Горбунова Г.А. Мотивация смены профессионального профиля // Вестник Самарской гуманитарной академии. 2007. № 2. С. 74-77.

3. Дворецкая Ю.Ю. Психология профессиональной мобильности личности: автореф. дис. … канд. психол. наук. Краснодар, 2007. 23 с.

4. Жедунова Л.Г. Психология личностного кризиса: автореф. дис. … докт. психол. наук. Ярославль, 2010. 44 с.

5. Зеер Э.Ф. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов. М., Екатеринбург, 2003. 336 с.

6. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб., 2002. 512 с.

7. Кердяшева О.В. Педагогические условия формирования готовности к профессиональной мобильности студентов в образовательном процессе вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук. Воронеж, 2010. 24 с.

8. Перминова Е.Н. Причины смены работы персоналом в современных организациях // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2001. № 2 (22). С. 31-38.

9. Ратникова М.А. Исследование психологических особенностей профессиональной переориентации в зрелом возрасте: дис. … канд. психол. наук. М., 1999. 194 с.

10. Старикова Д.В. Психологические факторы успешности вторичного профессионального самоопределения (на примере экономистов): автореф. дис. … канд. психол. наук. Тверь, 2013. 31 с.

11. Филинкова Е.Б. К проблеме перехода от исполнительской (педагогической) деятельности к управленческой: концептуальное понимание и теоретическая модель // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6. № 3. С. 5-20.

12. Филинкова Е.Б. Мотивация принятия решения руководителями школ о переходе на следующий уровень управления // Сибирский психологический журнал. 2012. № 45. С. 73-85.

13. Филинкова Е.Б. Мотивация принятия решения учителями о переходе от педагогической деятельности к управленческой // Сибирский психологический журнал. 2012. № 44. С. 89-100.

14. Филинкова Е.Б. Опросник «Психологическая готовность исполнителя к переходу на управленческую работу» // Социальная психология и общество. 2018. Т. 9. № 1. С. 177-196.

15. Филинкова Е.Б. Психологическая готовность к управленческой деятельности: состояние проблемы и концептуальное понимание // Актуальные проблемы психологического знания. 2017. № 2. С. 83-93.

16. Филинкова Е.Б. Самооценка готовности учителей к управленческой деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 1. С. 25-39.

17. Филинкова Е.Б. Удовлетворенность трудом как фактор готовности педагогов к смене работы // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 2. С. 122-126.

18. Щеколдина Н.В. Профессиональное самоопределение взрослых, включенных в повторный выбор профессии: автореф. дис. … канд. психол. наук. Самара, 2006. 24 с.


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)