Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PECULIARITIES OF PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF ADOLESCENTS IN CONDITIONS OF SEPARATE AND MIXED EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-117-128

Abstract

The article describes the features of older adolescents’psychological adaptation in the conditions of separate and mixed education. To identify the level of students’psychological adaptation the method of (personality questionnaire) of socio-psychological adaptation diagnosis (SPA) by K. Rogers and R. Diamond in the adaptation of T.V. Snegirevawas chosen. The purpose of this technique is to determine the characteristics of the adaptation period of the individual in terms of separate and mixed education. The study established statistically significant differences in the manifestation of psychological adaptation in two groups of students of joint and separate classes.It is higher in the separate type of training, which is the basis for the introduction of health-saving technologies in the educational sphere in order to prevent the phenomenon of increasing mental and neuropsychic stress at school. The study contributes to the expansion of the ideas about psychological adaptation associated with the characteristics of adolescence, the mental development of boys and girlsin particular. It makes possible to better understand the necessary conditions for their education. The article is addressed to psychologists and teachers-psychologists of secondary schools.

About the Authors

Marina M. Sergeeva
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


Svetlana S. Mishina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Адаптация учащихся всех ступеней образования в условиях современного образовательного процесса: материалы ІX Всероссийской научно-практической конференции с международным участием / под общ.ред. В.Н. Крылова. Арзамас, 2013. 274 с.

2. Базарный В.Ф. О трагических последствиях смешанного воспитания и обучения в школах // Образование и здоровье учащихся: материалы Всероссийского форума с международным участием. Ч. III. М., 2005. С. 29-37.

3. Бакиров Э.П. Раздельное обучение как фактор современного образования // Наука и образование: XXI Международная конференция студентов, аспирантов и молодых ученых, Томск, 17-21 апреля 2017 г.Томск, 2017.С. 23-27.

4. Балгабекова Т.В. Гендерные аспекты интеграции обучения и воспитания в современной школе (создание модели школы полного дня по принципу раздельного обучения девочек и мальчиков в условиях общеобразовательной школы) // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2013. № 29. С. 69-73.

5. Басманова Е.С. Гендерные особенности детей в организации образовательного процесса // Молодой ученый. 2014. № 17. С. 565-567.

6. Возрастная и педагогическая психология: хрестоматия / сост. И.В. Дубровина, А.М. Прихожан, В.В. Зацепин. М., 2005. 368 с.

7. Грухин Ю.А., Самодуров Р.М. Стоит ли вернуться к раздельному обучению?//Актульные концепции развития гуманитарных и естественных наук: экономические, социальные, философские, политические, правовые аспекты: материалы Международной научно-практической конференции.Новосибирск, 2016. С. 112-114.

8. Гудкова Т.В., Александрова А.А. Особенности эмоционального интеллекта подростков в условиях раздельного и смешанного обучения // Сибирский педагогический журнал. 2014. № 6. С. 156-161.

9. Еремеева В.Д., Хризман Т.П. Мальчики и девочки - два разных мира. М., 1998. 184 с.

10. Влияние психофизиологического потенциала на адаптацию к учебной деятельности /Э.М. Казин и др.// Физиология человека. 2012. Т. 28.№ 3. С. 23-29.

11. Куинджи Н.Н. Гендерный подход к обучению и воспитанию детей в школе: физиологические, гигиенические и социальные аспекты. М., 2010. 80 с.

12. Мусина А.А., Сулейменова Р.К., Сакенова А.К. Значимость эмоционального стресса в развитии девиантных состояний// Инновационная наука. 2015. № 10. С. 126-129.

13. Романова Г.В. Анализ зарубежных исследований по проблеме раздельного обучения, теория и практика реализации гендерного подхода в образовании// Сборник материалов II Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М : ФГКОУ, 2018. С. 124-129.

14. Талина И.В., Карнаухова М.В. Раздельное обучение в отечественной педагогической теории и практике // Международные отношения, регионоведение, образование. Ульяновск, 2017. С. 16-23.

15. Шайхелисламова М.В., Ситдиков Ф.Г., Дикопольская Н.Б., Байлалова Г.А., Каюмова Г.М. Возрастно-половые особенности и механизмы адаптационных реакций у детей в пре-и пубертатный периоды развития // Физиология человека. 2009. Т. 35. № 6.С. 103-110.

16. Haag P. Single-sexEducationinGradesK-12 // TheJossey-BassReaderonGenderinEducation. SanFrancisco, 2002. P. 6-11.

17. Klein S. Handbook for Achieving Gender Equity through Education. 2nd ed. Mahwah, NJ, 2007.754 p.


Review

Views: 138


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)