Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PERSONAL DETERMINANTS OF SUBORDINATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-92-107

Abstract

The article discloses a rather insufficiently studied problem of the way students understand the phenomenon of subordination as it is at this age conscious attitude to self-discipline and self-regulation is formed. The developmental psychology interprets the term “subordination” with the meaning of “obedience”. Types of subordination are revealed: subordination, internal and external conformity, suggestibility and collective self-determination (the person’s conscious solidarity with the collective, acceptance and active advocacy of its values, norms, standards, beliefs, ideals and settings). With the use of 4 methods 84 students’ ideas about subordination were studied. The personal determinants of subordination were singled out. The results received showed that the students have certain idea about “subordination” and “insubordination”. Besides, they formulate definitions; show the level of understanding which has certain hierarchy among students of different years of studying (from the 1st to the 4th). Stereotypes of this concept, existing in the society, can also be found among students’ answers. The use of factor analysis testifies there is a high level of students’ personal qualities dependence on the level of their subordination. This enables to define the determinants of their personal subordination.

About the Authors

Tatyana I. Shulga
Moscow Region State University
Russian Federation


Evgeny A. Linkov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Александров В.Б. Культура подчинения // Управленческое консультирование. 2005. № 3 (19). С. 28-33.

2. Астанина Н.Б. Создание и апробация нового личностного опросника «Методика изучения доверия к себе» [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2010. № 3. URL: http://psyedu.ru/journal/2010/3/Astanina.phtml (дата обращения: 17.10.2018).

3. Бубнова С.С., Сытин А.Н. Ценностные ориентации молодежи различных регионов России: принципы, методы, результаты исследования [Электронный ресурс]. URL: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/dop_dokume/mezhdunaro/nauchnyem/razdel_3_a/bubnova_ss.html (дата обращения: 17.10.2018).

4. Геген Н. Психология манипуляции и подчинения. СПб., 2015. 360 с.

5. Журавлев А.Л. Социально-психологический анализ исполнительской деятельности // Психологический журнал. 2017. № 1. С. 6-16.

6. Зимбардо Ф. Социальное влияние. СПб., 2003. 360 с.

7. Зимняя И.А. Педагогическая психология. М., 2004. 480 с.

8. Лири Т., Метцнер Р., Олпорт О. Психоделический опыт. М., 1998. 160 с.

9. Лисовский В.Т. Социология молодежи: учебное пособие. СПб., 1996. 362 с.

10. Лоренц К. Агрессия, или Так называемое зло / пер. с нем. А. Федорова. М., 2017.

11. с.

12. Макаренко А.С. О воспитании. М., 1990. 260 с.

13. Обухова Л.Ф. Возрастная психология: учебник. М., 2017. 462 с.

14. Олпорт Г. Становление личности. М., 2010. 130 с.

15. Парыгин Б.Д. Общение как информационный процесс в системе руководства и подчинения / под общ. ред. Л.B. Винокурова, И.Л. Скрипюка. СПб., 2014. 106 с.

16. Прозоров В. О семантических горизонтах понятия «власть» // Логос. 2013. № 39. С. 58-64.

17. Раскумандрина М.Е. Типология индивидуальных стилей подчинения и их диагностика: дис. … канд. психол. наук. Ярославль, 2005. 231 c.

18. Милгрэм С. Подчинение авторитету: Научный взгляд на власть и мораль. М., 2016. 282 с.

19. Толстых А.В. Наедине со всеми: о психологии общения. Минск, 1990. 208 с.

20. Фридман А. Управление поступками подчиненных. Эффективное оперативное управление. М., 2015. 276 с.

21. Чернявская А.Г. Психология господства и подчинения: хрестоматия. Минск, 2015. 320 с.

22. Чернявская А.Г. Психология господства и подчинения: хрестоматия. Минск, 2013. 204 с.

23. Черток Т.В. Психологические особенности межличностного взаимодействия студентов в процессе обучения в вузе // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2012. Т. 14. № 2-1. С. 180-182.

24. Breslow N., Evans L., Langley J. On the prevalence and roles of females in the sadomasochistic subculture: Report of an empirical study // Archives of Sexual Behavior. 1985. Vol. 14. № 4. P. 303-317.

25. Moser C. Sadomasochism // Journal of Social Work and Human Sexuality. 1988. № 7. P. 43-56.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)