Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDYING THE PSYCHOLOGICAL MECHANISM OF VIOLENT CRIMES AS ONE OF THE ASPECTS OF PREVENTION OF SCHOOL-SHOOTING

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-86-97

Abstract

Aim. To study the features of the psychological mechanism of school-shooting. Methodology. The study used methods of psychodiagnostics, generalization, interpretation of data, methods of mathematical statistics. Results. During the work, the determinants of criminal behavior were revealed, a psychological portrait of a minor who committed violent crimes was compiled. Research implications. The results of the study contribute to pedagogical psychology, legal psychology, and expand ideas about school-shooting. The results can be used in the practical activities of psychologists, teachers in the aspect of carrying out preventive measures aimed at preventing criminal behavior of minors and creating a safe educational environment.

About the Authors

J. A. Malyushina
Kurgan State University
Russian Federation


S. N. Shatilovich
Tyumen Institute for Advanced Training of Employees of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation
Russian Federation


O. B. Fedorova
Department of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation for Kurgan region
Russian Federation


References

1. Горбачева А. Г. Конструктивные и деструктивные коммуникативные практики людей в сети Интернет // Идеи и идеалы. 2013. Т. 2. № 3. С. 17-25.

2. Дозорцева Е. Г., Кирюхина Д. В. Кибербуллинг и склонность к девиантному поведению у подростков // Прикладная юридическая психология. 2020. № 1 (50). С. 85-91.

3. Карпов В. О. Культ колумбайна: основные детерминанты массовых убийств в школах // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2018. Т. 9. № 4. С. 442-446.

4. Леонтьев В. Г. Мотивация и психологические механизмы её формирования: монография. Новосибирск: НГПИ, 2002. 262 с.

5. Пастушеня А. Н. Психологический механизм преступного поведения: системно-функциональный анализ // Прикладная юридическая психология. 2011. № 1. С. 27-38.

6. Реан А. А., Шагалов И. Л., Коновалов И. А. Cвязь ретроспективных оценок школьного климата c готовностью молодых людей к агрессии // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 6. C. 126-143.

7. Солдатова Г. У., Чигарькова С. В., Львова Е. Н. Онлайн-агрессия и подростки: результаты исследования школьников Москвы и Московской области // Эпоха науки. 2017. № 12. С. 103-109.

8. Станкевич К. К. Причины и условия формирования мотивов и целей убийств // Юридическая наука и правоохранительная практика. 2017. № 2 (40). С. 81-85.

9. Чунин А. С. Феномен скулшутинга в современной России. Правовой аспект // ОБЗОР.НЦПТИ. 2020. № 3 (22). С. 48-52.

10. Carapic J., Dönges H. Attacks on Education in Conflict, Post-Conflict and Non-Conflict Settings // Women and Children as Victims and Offenders: Background, Prevention, Reintegration. 2016. P. 141-174.

11. Duwe G. The patterns and prevalence of mass murder in twentieth-century // America.Justice Quarterly. 2004. № 2 (4). P. 729-761.

12. Mccauley C., Moskalenko S. Toward a Profile of Lone Wolf Terrorists: What Moves an Individual From Radical Opinion to Radical Action // Terrorism and Political Violence. 2014. № 26 (1). P. 69-85.

13. Malkki L. Political Elements in Post-Columbine School Shootings in Europe and North America // Terrorism and Political Violence. 2014. № 26 (1). P. 185-210.

14. Sommer F., Leuschner V., Scheithauer H. Bullying, Romantic Rejection, and Conflicts with Teachers: The Crucial Role of Social Dynamics in the Development of School Shootings: a Systematic Review // International Journal of Developmental Science. 2014. № 8. P. 3-24.

15. Sveinung S., Oksanen T. K., Lars E. K. Stories in action: the cultural influences of school shootings on the terrorist attacks in Norway // Critical Studies on Terrorism. 2014. № 7 (2). P. 277-296.


Review

Views: 181


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)