Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

AGE FEATURES OF PSYCHOLOGICAL FREEDOM OF THE INDIVIDUAL

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-74-91

Abstract

Freedom, as a mental phenomenon, is considered in domestic and foreign studies mainly through the prism of the concept of self-determination, which reduces the essence of psychological freedom to reaching the state of a highly organized self-governing successful personality, ignoring its spiritual foundations and age-related features of development. As a result of empirical research aimed at studying the age-specific features of the development of psychological freedom of the individual, it is shown that the manifestations of psychological freedom undergo changes from adolescence to student age and depend on the prevailing type of freedom. Besides, it is stated that different types of psychological freedom have different leading components that determine its manifestations and consistency of structural components. It is shown that with age the differences between different types of psychological freedom are increasing due to the gradual development of different structural components of freedom, and only the inner form of freedom is characterized by uniformity, consistency of development of its components with a consistently high spirituality.

About the Author

Natalya A. Stepanova
State Budget Educational Institution of the city of Moscow Secondary School № 1360
Russian Federation


References

1. Абдуназарова Д.К. Духовность человека как основание его свободы // Вестник современной науки. 2016. № 4-2 (16). С. 20-22.

2. Акопов А.Ю. Свобода от зависимости. Социальные болезни личности. СПб., 2008. 224 с.

3. Белоус Е.И. Психология духовности. Владивосток, 2014. 474 c.

4. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 1968. 464 с.

5. Божович Л.И. Проблемы формирования личности / под ред. Д.И. Фельдштейна. 3-е изд. М., Воронеж, 2001. 349 с.

6. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 2. Проблемы общей психологии / под ред. В.В. Давыдова. М., 1982. 504 с.

7. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 6. Научное наследство / под ред. М.Г. Ярошевского. М., 1984. 400 с.

8. Егорова Т.Е., Скуратовский С.М., Никольская А.А. Теоретические аспекты исследования понятия внутренней свободы в контексте субъектности и активности человека // Успехи современной науки. 2017. Т. 5. № 2. С. 96-99.

9. Записные книжки Л.С. Выготского. Избранное. М., 2017. 608 с.

10. Кармазина Е.В. Свобода и система: дилемма субъектности и объективации: монография. Новосибирск, 2015. 336 с.

11. Карпинский К.В. Смысложизненный кризис личности: феноменология, механизмы, закономерности: автореф. дис. … докт. психол. наук. М., 2017. 58 с.

12. Кузьмина Е.И. Диалектическое единство свободы и ответственности // Мир образования - образование в Мире. 2015. № 1. С. 111-123.

13. Леонтьев Д.А., Калитеевская Е.Р., Осин Е.Н. Личностный потенциал при переходе от детства к взрослости и становление самодетерминации // Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д.А. Леонтьева. М., 2011. С. 611-641.

14. Леонтьев Д.А. Феномен свободы: от воли к автономии личности // Только уникальное глобально: сб. статей в честь 60-летия Г.Л. Тульчинского. СПб., 2007. С. 64-89.

15. Леонтьев Д.А. Экзистенциальный подход в современной психологии личности // Вопросы психологии. 2016. № 3. С. 3-15.

16. Попова Т.А. Исследования представлений о смысле жизни у подростков и юношей методом логоарт-терапии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 1. С. 90-97.

17. Размышления и представления о феномене субъектности в различных образовательных пространствах / Ф.Г. Мухаметзянова и др. Казань, 2016. 252 с.

18. Степанова Н.А. Психологическая свобода личности как основа профилактики зависимого поведения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 3. C. 121-133.

19. Франкл В. Человек в поисках смысла: сборник / пер. с англ., нем.; общ. ред. Л.Я. Гозмана, Д.А. Леонтьева. М., 1990. 368 с.

20. Христианская психология в контексте научного мировоззрения: коллективная монография / под ред. Б.С. Братуся. М., 2017. 528 с.

21. Шевельдина О.В. Опыт исследования внутренней свободы и одиночества у молодых женщин // Состояние здоровья: медицинские, социальные и психологические аспекты: материалы VIII Международной научно-практической интернет-конференции, Чита, 13-17 февраля 2017 г. Чита, 2017. С. 514-522.

22. Шелдон К.М. Введение в теорию самодетерминации и новые подходы к мотивации роста // Сибирский психологический журнал. 2016. № 62. С. 7-17.

23. Шульга Т.И. Становление волевой регуляции в онтогенезе: автореф. дис. … докт. психол. наук. М., 1994. 38 с.

24. Garssen B., Uwland-Sikkema N.F., Visser A., Westerhof G.J. How Is Spirituality Part of People’s Meaning System? // Psychology of Religion and Spirituality. 2018. Vol. 10 (2). P. 133-141.

25. Adolescent motivations to engage in prosocial behaviors and abstain from health-risk behaviors: A self-determination theory approach / S.A. Hardy et al. // Journal of Personality. 2015. Vol. 83. P. 479-490.

26. Harris K.A., Howell D.S., Spurgeon D.W. Faith Concepts in Psychology: Three 30-Year Definitional Content Analyses // Psychology of Religion and Spirituality. 2017. Vol. 10 (1). P. 71-78.

27. Jackson Y., Makanui K.P., Gusler S. Spirituality and Its Relation to Mental Health Outcomes: An Examination of Youth in Foster Care // Psychology of Religion and Spirituality. 2018. Vol. 10 (2). P. 67-76.

28. Jang H., Reeve J., Halusic M. A new autonomy-supportive way of teaching that increases conceptual learning: teaching in students’ preferred ways // The Journal of Experimental Education. 2016. Vol. 84 (4). P. 686-701.

29. Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York, 2017. 754 p.

30. A self-determination theory approach to predicting school achievement over time: The unique role of intrinsic motivation / G. Taylor et al. // Contemporary Educational Psychology. 2014. Vol. 39 (4). P. 342-358.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)