Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITY CONSCIOUS SELF-REGULATION IN DIFFERENT EDUCATIONAL ENVIRONMENTS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-10-23

Abstract

The purpose of the article is to study age differences in the level of conscious self-regulation of learning activity among students of Suvorov Military School and students of secondary schools. Comparison of regulatory features and regulatory predictors of academic achievements was carried out on the sample of Moscow Suvorov Military School students (N=343) and secondary schools students (N=554) from 6 to 11 grades using V.I. Morosanova’s “Style of self-regulation of educational activity-M” questionnaire. The results of the analysis confirmed the hypothesis about age and situational specificity of cadets’ conscious self-regulation. It is discovered that the conditions of training at Suvorov Military School contribute to faster development of cadets’ learning activity conscious self-regulation. In conclusion, we described the main mechanisms of conscious self-regulation formation at the samples of cadets and schoolchildren. The results showed the resource nature of academic achievements regulatory predictors. This article is addressed to teachers and psychologists of educational institutions of secondary and military profiles.

About the Authors

Igor Yu. Tsyganov
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


Irina N. Bondarenko
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


Varvara. I. Morosanova
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Копылова Н.В., Анцибор Ю.А. Особенности психологического сопровождения воспитанников суворовских военных училищ в период адаптации к учебной деятельности: статья // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2015. № 3. С. 75-85.

2. Моросанова В.И., Бондаренко И.Н. Диагностика саморегуляции человека. М., 2015. 304 с.

3. Моросанова В.И., Бондаренко И.Н. Общая способность к саморегуляции: операционализация феномена и экспериментальный подход к диагностике ее развития: статья // Вопросы психологии. 2016. № 2. С. 109-123.

4. Моросанова В.И., Филиппова Е.В., Фомина Т.Г. Личностные и регуляторные предикторы успешности и надежности действий школьников в ситуации экзамена // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2014. № 4. С. 4-17.

5. Моросанова В.И., Фомина Т.Г. Осознанная саморегуляция в системе психологических предикторов достижения учебных целей // Вопросы психологии. 2016. № 2. С. 124-135.

6. Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Ованесбекова М.Л. Возрастные различия осознанной саморегуляции учебной деятельности // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии: результаты и перспективы развития / отв. ред. А.Л. Журавлёв, В.А. Кольцова. М., 2017. С. 510-516.

7. Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Ованесбекова М.Л. Возрастная специфика взаимосвязи осознанной саморегуляции, академической мотивации и личностных особенностей учащихся // Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. Т. 10. № 3. С. 34-45.

8. Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Цыганов И.Ю. Осознанная саморегуляция и отношение к учению в достижении учебных целей. М.; СПб., 2017. 380 с.

9. Хабибулин Р.Г., Хабибулина Н.В. Обучение курсантов навыкам саморегуляции как одна из основных задач по профессионально-психологическому сопровождению в ходе образовательного процесса // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2015. Т. 9. № 5-1-2. С. 62-68.

10. Цыганов И.Ю., Бондаренко И.Н. Возрастные различия регуляторных предикторов академических достижений учащихся суворовского училища // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии: результаты и перспективы развития / отв. ред. А.Л. Журавлёв, В.А. Кольцова. М., 2017. С. 599-606.

11. Цыганов И.Ю., Ованесбекова М.Л., Фомина Т.Г., Моросанова В.И. Возрастные особенности саморегуляции учебной деятельности и их связь с академической успешностью у учащихся суворовского училища // Вестник Удмуртского университета. Философия. Психология. Педагогика. 2016. № 4. С. 113-117.

12. Morosanova V., Bondarenko I., Fomina T., Burmistrova-Savenkova A. Self-regulation, personality factors, academic motivation, math achievement in middle and senior school [Электронный ресурс] // The European Proceedings of Social & Behavioral Science, 2018. URL: https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2018.07.53 (дата обращения: 03.09.2018).


Review

Views: 137


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)