Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

RESEARCH OF SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL IMPACT OF BILLBOARD ADVERTISING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-3-115-129

Abstract

The article discloses the impact of billboard advertising on the consumer and describes the way he perceives it. The role of this kind of advertising influence is stressed, as well as its effectiveness among consumers and those who do not consume it. In the result of the experiment performed with the use of the author’s questionnaire, Ch. Osgood’s method of semantic differential and express-testing among 55 people aging from 21 to 42 (18 men and 37 women) the respondents’ attitude to advertising and their behavior are revealed. The consequences of its use are also studied. The results of the research enabled to single out the groups of advertising influence and formulate the psychological portrait for each sample and for the “ideal advertising”. The attempt to describe the semantic space of men and women is made. So special structure of the way billboard advertising samples are perceived by the audience was defined. Besides, the specificity of advertising sample perception and the image of the “ideal advertising” were found out

About the Author

Vladimir N. Seleznev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Батра Р., Майерс Дж.Дж., Аакер Д.А. Рекламный менеджмент. М.; СПб.; Киев, 2004. 784 с.

2. Бове К., Аренс У. Современная реклама. Тольятти, 1995. 691 с.

3. Бодалев А.А. Восприятие и понимание человека человеком. М., 2012. 198 с.

4. Бодрийяр Ж. Система вещей / пер. с фр. М., 1995. 169 с.

5. Грановский Л.Г., Полукаров В.Л. Творческая реклама: эффективные принципы бизнеса. М., 2003. 260 с.

6. Дал Г. Реклама для «чайников»: пер. с англ. М., 2005. 288 с.

7. Зазыкин В.Г. Психологические основы гуманистической рекламы. М., 2000. 72 с.

8. Калмыков С.Б. Методология исследования социальной рекламы: социологические аспекты // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2014. № 4. С. 161-170.

9. Кнорре К. Наружная реклама. М., 2002. 192 с.

10. Майерс Д. Социальная психология. 6-е изд., перераб. и доп. СПб., 2002. 272 с.

11. Медзуновская Н.С. Особенности изменения личностных отношений подростков под воздействием рекламы: автореф. … дис. канд. психол. наук. М., 2009. 29 с.

12. Мокшанцев Р.И. Психология рекламы. М.; Новосибирск, 2007. 230 с.

13. Огилви Д. Откровения рекламного агента / пер. с англ. М., 2001. 160 с.

14. Пaнкрaтoвa A.A. Oцeнкa эффeктивнoсти тeлeвизиoннoй рeклaмы с пoлoжитeльным и oтрицaтeльным эмoциoнaльным вoздeйствиeм // Психoлoгия. Жyрнaл Высшeй шкoлы экoнoмики, 2014. Т. 11. № 1. С. 102-117.

15. Полукаров В.Л. Рекламная коммуникация. М., 2002. 57 с.

16. Кожевникова О.В., Вьюжанина С.А. Психосемантика. Метод семантического дифференциала: учебно-метод. пособие для студентов высших учебных заведений. Ижевск, 2016. 120 с.

17. Рогожин М.Ю. Теория и практика рекламной деятельности. М., 2001. 208 с.

18. Шейнов В.П. Эффективная реклама. Секреты успеха. М., 2012. 448 с.

19. Шoвинa E.Н. Эффeктивнoсть сoциaльнoй рeклaмы (нa примeрe Мyрмaнскoй oблaсти) // Прoблeмы рaзвития тeрритoрии. 2014. Вып. 2 (70). С. 137-148.

20. Шомели Ж., Уисман Д. Связи с общественностью / пер. с фр.; под ред. Г.Е. Алпатова. 9-е изд. СПб., 2013. 359 с.


Review

Views: 77


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)