Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

OPERATIONALIZATION OF THE DISCURSIVE CAPABILITIES SCALE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-3-19-38

Abstract

The article presents the results of the investigation the factor structure of multidimensional discursive capabilities diagnosing test. The development of the test was based on the material of everyday discourse, the maintenance of which requires the solution of various communicative tasks. The stimulus material of the test was based on a priori ideas about the 4 phases of everyday conversation. The three-factor structure of discursive capabilities was revealed with the exploratory factor analysis: “changing the direction of the conversation,” “initiating a conversation,” and “maintaining a conversation.” The use of structural equation modeling (SEM) confirmed the three-factor model of discursive capabilities. The conservation of the factor structure of the short version discursive capabilities of the test is shown. Diagnosing discursive capabilities of the test short version are presented.

About the Author

Anatoly N. Voronin
Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Бодалев А.А., Столин В.В. Общая психодиагностика. М., 1987. 304 с.

2. Вердербер Р., Вердербер К. Психология общения. СПб., 2003. 320 с.

3. Воронин А.Н. Дискурсивные способности: теория, методы изучения, психодиагностика. М., 2015. 176 с.

4. Воронин А.Н. Методика диагностики дискурсивных способностей на материале повседневной лексики // Экспериментальная психология. 2014. Т. 7. № 2. С. 94-112.

5. Воронин А.Н. Эффективность совместной интеллектуальной деятельности при групповом решении задач // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 3. С. 22-29.

6. Воронин А.Н., Кочкина О.М. Дискурсивные и лингвистические способности в структуре интеллекта человека // Психология. Журнал высшей школы экономики. 2008. № 2. С. 124-132.

7. Воронин А.Н., Кочкина О.М. Структура языковых способностей в процессе освоения дискурсивной практики // Экспериментальная психология. 2009. Т. 2. № 3. С. 92-110.

8. Гофман Э.Г. Ритуал взаимодействия: Очерки поведения лицом к лицу / пер. с англ.; под ред. Н.Н. Богомоловой, Д.А. Леонтьева. М., 2009. 319 с.

9. Дейк Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М., 1989. 312 с.

10. Журавлев А.Л., Павлова Н.Д. К междисциплинарной проблематике дискурса // Ситуационная и личностная детерминация дискурса / под ред. Н.Д. Павловой, И.А. Зачесовой. М., 2007. С. 6-11.

11. Ильин Е.П. Психология общения и межличностных отношений. СПб., 2009. 576 с.

12. Клюева Н.В. Консультационная психология: методические указания. Ярославль, 2011. 60 с.

13. Клюева Н.В., Свистун М.А. Программы социально-психологического тренинга: руководство для ведущего. Ярославль, 1997. 70 с.

14. Лавриненко В.Н. Психология и этика делового общения. М.,1997. 226 с.

15. Молодцова Н.Г. Практикум по педагогической психологии. 2-е изд. СПб., 2009. 456 с.

16. Павлова Н.Д. Коммуникативная парадигма в психологии речи и психолингвистике // Психологические исследования дискурса. М., 2002. С. 8-43.

17. Павлова Н.Д. Психология дискурса // Психология ХХI века: учебник для вузов / под ред. В.Н. Дружинина. М., 2003. С. 441-459.

18. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / под ред. А.А. Крылова, С.А. Маничева. 2-е изд., доп. и перераб. СПб., 2003. 560 с.

19. Практикум по психодиагностике. Конкретные психодиагностические методики / под ред. А.И. Зеличенко, И.М. Карлинская, В.В. Столин, А.Г. Шмелев. М., 1989. 176 с.

20. Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. М., 1993. 368 с.

21. Рытченко Т.А., Татаркова Н.В. Психология деловых отношений. М., 2001. 277 с.

22. Семечкин Н.И. Социальная психология. Владивосток, 2003. 133 с.

23. Соколова В.В. Культура речи и культура общения. М., 1995. 243 с.

24. Тард Г. Законы подражания / пер. с фр. Ф. Павленков. М., 2011. 304 с.

25. Тест оценки коммуникативных умений // Психологические тесты / под ред. А.А. Карелина: в 2 т. Т. 2. М., 2001. С. 50-53.

26. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., 2002. 490 с.

27. Ялом И. Теория и практика групповой психотерапии. СПб., 2000. 640 с.

28. Byrne В.M. Structural equation modeling in M plus. New York, 2012. 402 p.

29. Gluck, G A, Psychometric Properties of the FIRO-B: A Guide to Research, Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. 1983. 183 р.

30. Kline R.B. Principles and practice of structural equation modeling. 3rd ed. New York, 2011. 432 p.

31. Little T.D., Cunningham W.A., Shahar G., Widaman К.P. To parcel or not to parcel: Exploring the question, weighing the m erits // Structoral Equation Modeling. 2002. Vol. 9. Nо. 2. P. 151-173.


Review

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)