Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

LIFE PLANS OF ADOLESCENTS AS A FACTOR OF DEVIANT BEHAVIOR PREVENTION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-64-75

Abstract

Aim is to study the life plans of teenagers aged 12-16 years. Methodology. The study involved 130 adolescents aged 12-16 years, divided into two groups - adolescents and older adolescents. The study was conducted using 6 methods: “The Golden Age” by R. Zazzo, “Evaluation of five-year intervals” by A. A. Kronik, «An essay on”My life plans”», “Individual social situation of development” by I. A. Nikolaeva, “Self-assessment of propensity to extreme risky behavior” by M. Zuckerman and the author’s questionnaire “Idea about risk”. Results. In adolescence the difference between the ideas about future and life is in that they are focused on the result, and not on the process of its development: a teenager can very vividly, in detail, imagine his future social position, without thinking about what should be done for this. The behavior of teenagers is characterized by the need to see themselves as certainly outstanding, great, to perform heroic and risky actions. The understanding of risky behavior and the reasons that lead to the realization of desires, getting pleasure from the committed actions, but not awareness of the consequences of such behavior is revealed. Research implications. The possibilities of building life plans at this age, the tendency of adolescents to risky behavior, which leads to the need of filling their free time with emotionally rich events, are revealed.

About the Author

T. I. Shulga
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. Перспективы современных подростков в контексте жизненной траектории // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 2. С. 31-38. DOI: 10.17759/jmfp.2016050204

2. Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодёжи. Киев: Наук. думка, 1988. 142 с.

3. Головаха Е. И., Кроник А. А. Психологическое время личности. 2-е изд., испр. и доп. М.: Смысл, 2008. 267 с.

4. Григорьева М. Ю. Динамика идентичности как фактор социализации подростков: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2019. 28 с.

5. Гурина О. Д. Ксенофобия и девиантное поведение у подростков и молодёжи: обзор отечественных исследований // Психология и право. 2017. Т. 7. № 3. С. 97-109.

6. Гурина О. Д. Психологические факторы ксенофобного поведения у подростков: зарубежные исследования // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7. № 4. С. 40-45.

7. Моросанова В. И., Филиппова Е. В. От чего зависит надёжность действий учащихся на экзамене // Вопросы психологии. 2019. № 1. С. 65-78.

8. Райс Ф., Долджин К. Психология подросткового возраста. СПб.: Питер, 2018. 380 c.

9. Радаев В. Миллениалы: как меняется российское общество. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2019. 224 с.

10. Рождественская Н. А. Девиантное поведение и основы его профилактики у подростков: учебное пособие. М.: Генезис, 2016. 250 с.

11. Шульга Т. И. Некоторые итоги развития воли и волевой регуляции // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 13-23.

12. Хломов К. Д. Социальные риски в контексте индивидуальных жизненных траекторий современных подростков // Социальная психология и общество. 2016. Т. 7. № 2. С. 109-125. DOI:10.17759/sps.2016070208

13. Цукерман М. Развитие шкалы поиска ощущений // Журнал консалтинговой психологии. 1964. № 28. C. 477-482.

14. Bochaver A. A., Zhilinskaya A. V., Khlomov K. D. Prospects of modern adolescents in the context of life trajectory // Journal of Modern Foreign Psychology, 2016. Vol. 5. № 2. P. 31-38. DOI: 10.17759/jmfp.2016050204

15. Das T. K., Teng B. S. The risk - based view of trust: a conceptual framework // Journal of Business and Psychology. 2004. № 19 (1). Р. 85-116.

16. Kilday J. E., Ryan A. M. Personal and collective perceptions of social support: implications for classroom engagement in early adolescence // Contemporary Educational Psychology. 2019. Vol. 58. P. 163-174.

17. Schnitzler K., Holzberger D., Seidel T. All better than being disengaged: student engagement patterns and their relations to academic self-concept and achievement // European Journal of Psychology of Education. 2020. P. 1-26.

18. Wong K. F. E. The role of risk in making decisions under escalation situations // Applied Psychology International Review. 2005. № 54 (4). Р. 584-607.


Review

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)