Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ROLE OF PERSONAL RESOURCES IN SHAPING TEACHERS’ UNDERSTANDING OF THE RESOURCE PROFILE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-2-114-124

Abstract

The article considers the question of which personal resources play the key role in forming the teachers’ understanding about themselves as resource-rich. The study showed that the majority of teachers do not consider they have enough resources, while the specifics of professional activities require a high degree of psychological impact. The article shows that optimism, awareness and the choice of coping strategies make the greatest contribution to the teachers’ understanding about their resource. It is important that their coping strategies to be focused on inclusion into the problem situation and planning of actions to resolve it. In conclusion the author identifies two factors that are key to teachers’ understanding of their resource availability: cognitive-oriented strategies of behavior in difficult situations and conscious attitude to them.

About the Author

Larisa E. Zotova
Moscow State Region University
Russian Federation


References

1. Багадаева О.Ю. Стрессогенные факторы в профессии педагога дома ребенка // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2014. № 2 (28).С. 149-153.

2. Бурлачук Л.Ф., Коржова Е.Ю. Психология жизненных ситуаций:учебное пособие. М., 1998. 263 с.

3. Водопьянова Н.Е. Психодиагностика стресса. СПб., 2009. 336 с.

4. Водопьянова Н.Е. Ресурсное обеспечение противодействия профессиональному выгоранию субъектов труда: автореф. дис. … докт. психол. наук. СПб., 2014. 49 с.

5. Голубев А.М. Природа полноты сознания. Адаптация опросника внимательности и осознанности MAAS // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. 2012. Т. 6. Вып. 2. С. 44-51.

6. Гордеева Т.О. Оптимизм как составляющая личностного потенциала // Личностный потенциал. Структура и диагностика. М., 2011. С. 112-132.

7. Зотова Л.Э. Агрессия как активное проявление фрустрации (в свете теории психических состояний Н.Д. Левитова) // Проблемы взаимодействия в психологии и социальной практике: материалы Международной научно-практической конференции «III Левитовские чтения». М., 2008. С. 56-59.

8. Иванова Т.Ю., Леонтьев Д.А., Рассказова Е.И. Функции личностных ресурсов в ситуации экономического кризиса // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2016. Т. 13. № 2. С. 323-346.

9. Краева М.Ю. Кризис профессиональной идентичности педагога в условиях модернизации образовательной системы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 4. С. 103-108.

10. Крюкова Т.Л., Куфтяк Е.В. Опросник способов совладания //Журнал практического психолога. 2007. № 3. С.93-112.

11. Леонтьев Д.А. Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал // Сибирский психологический журнал. 2016. № 2. С. 18-37.

12. Муздыбаев К. Стратегии совладания с жизненными трудностями. Теоретический анализ // Журнал социологии и социальной антропологии. 1998. Т. 1. № 2. С. 37-47.

13. Овсяник О.А., Зотова Л.Э., Шульга Т.И., Сидячева Н.В. Проявление агрессивного поведения в процессе социально-психологической адаптации личности// Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). 2015. № 1 (45).URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=23094557 (дата обращения: 10.01.2018).

14. Пилишвили Т.С., Шабданбекова З.Ш. Активное совладающее поведение как акмеологический ресурс в профессиональной деятельности учителей //Акмеология. 2016. № 3 (59). С. 68-72.

15. Соловьева С.Л. Ресурсы личности[Электронный ресурс] // Медицинская психология в России: [сайт]. 2010. № 2 (3).URL: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2010_2_3/nomer/nomer02.php (дата обращения: 10.01.2018).

16. Филинкова Е.Б., Князева И.А. Представления учителей о деятельности директоров школ // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 1. С. 83-92.

17. Brown K.W., Ryan R.M. The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being // Journal of Personality and Social Psychology. 2003. Vol. 84. № 4. P. 822-848.

18. Hobfoll S.E. Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress //Journal of American Psychologist. 1989. Vol. 44.№ 3. P. 513-524.

19. Hobfoll S.E., Johnson R.J., Ennis N., Jackson A.P. Resource Loss, Resource Gain, and Emotional Outcomes Among Inner City Women // Journal of Personality and Social Psychology. 2003. Vol. 84.№ 3. P. 632-643.

20. Gibbons С., Morgan Н. Mindfulness - As a Coping Strategy // Irish Association for Counselling and Psychotherapy. 2015. Vol. 15. Iss. 2. P. 14-18.

21. Schuller I.S., Comunian A.L. Cross-Cultural Comparison of Arousability and Optimism Scale (AOS) // 18th International Conference of Stress and Anxiety Research Society. Dusseldorf, 1999. P. 457-460.


Review

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)