Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FRUSTRATION TOLERANCE OF STUDENTS-PSYCHOLOGISTS AS AN INDICATOR OF PROFESSIONAL AND PERSONAL MATURITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-2-6-19

Abstract

The article describes the peculiarities of the development of frustration tolerance among psychology students studying at the faculty of psychology and reacting to difficulties in achieving the goal. The study of frustration reactions was carried out using the Rosenzweig technique, which allows one to predict students-psychologists’ emotional and frustration reactions on various difficulties in achieving the goal. The article describes the established differences in the manifestation of emotional frustration reactions in different groups of students-psychologists and the features of their psychological defence. This forms the basis for creating psychological and pedagogical conditions for elaborating resistance for frustrating situations, i.e. development of frustration tolerance. It is necessary to develop frustration tolerance as a professional ability in the conditions of training and education of future psychologists. This will help overcome psychological barriers.

About the Authors

Marina M. Mishina
Moscow Region State University
Russian Federation


Galina S. Perevoshchikova
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Ачасова Л.Ю. Толерантность в деятельности современного педагога // Педагогическое образование и наука. 2009. № 11. С. 24-27.

2. Блейхер В.М., Крук И.В., Боков С.Н. Клиническая патопсихология: руководство для врачей и клинических психологов. М., 2002. 512 с.

3. Василюк Ф.Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций). М., 2008. 200 с.

4. Гаева А.С. Толерантность - императив политики мультикультурализма // Обозреватель-Observer. 2014. № 5 (292). С. 75-82.

5. Дубовицкая Т.Д., Эрбегеева А.Р. Психологическая поддержка студентов в преодолении фрустрации // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2010. Т. 12. № 5 (2). С. 137-142.

6. Игумнова О.Б. Характеристика и исследование типов комплексов негативных психических состояний у студентов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2013. № 1. С. 13-18.

7. Костенко Е.П., Михалкина Е.В. История менеджмента: учебное пособие. Ростов-н/Д., 2014. 606 с.

8. Кобзева О.В. Динамика агрессивности и её взаимодействия с личностными особенностями в подростковом и юношеском возрастах: дис. … канд. психол. наук. М., 2006. 235 с.

9. Кожухарь Г.С. Проблема толерантности в межличностном общении // Вопросы психологии. 2006. № 2. С. 3-12.

10. Лебедева Я.Е. Мотивационные и атрибутивные факторы агрессивного реагирования в ситуации фрустрации: автореф. дис. … канд. психол. наук. Минск, 2017. 26 с.

11. Левитов Н.Д. О психических состояниях человека: монография. М., 2004. 344 с.

12. Львова Е.Н. Личностное опосредствование выбора стратегий совладания в ситуации неопределенности: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2017. 29 с.

13. Львова Е.Н., Шлягина Е.И., Гусев А.Н. Применение теста рисуночной фрустрации С. Розенцвейга в исследовании особенностей совладания в ситуации неопределенности // Национальный психологический журнал. 2016. № 1. С. 19-27.

14. Минакхметова А., Скудельник О. Мотивационная и ценностная направленность учителя как условие формирования у студентов терпимого поведения // Man in India. 2017. № 97 (3). С. 323-332.

15. Митина Л.М. Экспериментальное изучение фрустрационной толерантности учителя // Новые исследования в психологии и возрастной физиологии. 1990. № 2. С. 63-81.

16. Оршанская М.В. Влияние фрустраций на социализацию подростков: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2004. 219 с.

17. Рачковская Н.А. Психологические механизмы управления эмоциональным состоянием человека // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2008. № 4. С. 12-17.

18. Розенцвейг С. Психодиагностика. М., 2004. 388 с.

19. Хусейнова С.В., Мишина М.М., Швычков В.Р. Исследование профессиональных аддикций педагогов на основе системного подхода в целях совершенствования безопасности образовательной среды // Man in India. 2017. № 3. С. 467-475.

20. Шнейдер Л.Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики. М., 2007. 128 с.

21. Эрбегеева А.Р. Психологическая поддержка студентов, находящихся в состоянии фрустрации: дис. … канд. психол. наук. Самара, 2009. 192 с.

22. Rosenzweig S. General Outline of Frustration // Character, and person. 1938. Vol. 15. № 2. P. 19-40.

23. Rosenzweig S., Fleming E.E., Rosenzweig L. The children’s Form of the Rosenzweig Picture-Frustration Study // The Journal of General Psychology. 1948. Vol. 26. P. 10-12.


Review

Views: 286


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)