Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

COMPARATIVE ANALYSIS OF DEBT BEHAVIOR OF REPRESENTATIVES OF DIFFERENT RELIGIOUS DENOMINATIONS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-48-63

Abstract

Aim. To identify differences in the willingness to borrow and repay debt from representatives of different confessions. To determine the relationship between the characteristics of debt behavior with the characteristics of moral foundations and social axioms among Muslims, Orthodox Christians and agnostics. Methodology. “Debt Behavior Questionnaire”, “Social Axioms” Survey (SAS) by M. Bond and K. Leung, adapted by A.N. Tatarko and N.M. Lebedeva, “Moral Foundations Questionnaire” (MFQ) by J. Haidt, adapted by O.A. Sychev. Sample 1: 85 Muslims (35 men, 50 women) aged 17 to 57; M = 35.3; SD = 8.2. Sample 2: 85 Orthodox Christians (41 men, 44 women) aged 18 to 55; M = 37.6; SD = 8.0. Sample 3: 85 agnostics (48 men, 37 women) aged 16 to 58; M = 38.6; SD = 9.4. Results. Significant differences in the willingness to lend, borrow and repay debts between representatives of different religious denominations were not found. The main difference between Orthodox Christians and other respondents is the presence of correlation between all characteristics of debt behavior and loyalty to the group. What distinguishes Muslims from other respondents is the connection between social cynicism and avoidance of lending. The difference between agnostics and respondents with religious convictions is the lack of a link between belief in rewarding efforts with avoidance of borrowing and willingness to fulfill obligations, and the presence of a link between avoidance of lending and the complexity of the social world. Research implications. The study contributes to understanding of the peculiarities of debt behavior among representatives of different religious denominations and can be used to develop an approach for the prevention of deviant debt behavior among residents of different federal districts of Russia.

About the Author

M. A. Gagarina
Financial University under the Government of the Russian Federation; Institute of Psychology RAS
Russian Federation


References

1. Гагарина М. А. Долговой менталитет личности: экономико-психологическое исследование. М.: ИПРАН, 2021. 275 с.

2. Гагарина М. А., Падун М. А. Экспресс-опросник долгового поведения: разработка и валидизация // Психологические исследования. 2021. Т. 14. № 78. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2021v14n78/1921-gagarina78.html (дата обращения: 01.07.2021).

3. Ефремова М. В. Влияние религиозной идентичности на экономические установки и представления россиян // Альманах современной науки и образования. 2010. № 10. С. 90-95.

4. Исламские финансовые институты и исторические особенности их зарождения / С. Д. Галиуллина, М. Г. Бреслер, А. Р. Сулейманов, В. В. Галиуллина // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. 2018. № 3 (25). C. 50-57.

5. Кулиев Э. Р. Коран: перевод смыслов / под ред. Э. Р. Кулиева, Р. Ф. Абаскулиева, А. З. Мусаева, А. А. Касима, С. М. Захарна. 6-е изд., испр. М.: Умма, 2007. С. 59-60.

6. Рябченко Л. И. Перспективы развития исламского банкинга в России // Вестник университета. 2018. № 9. С. 140-146. DOI: https://doi.org/10.26425/1816-4277-2018-9-140-146

7. Смирнова К. Л. Религия и экономика: к проблеме соотношения в пространстве российской культуры // Вестник Южно-Российского государственного технического университета (НПИ). Серия: Социально-экономические науки. 2012. № 5. С. 188-192.

8. Соколовская И. Э. Психологический феномен идентичности религиозной молодёжи // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2012. № 3. С. 82-88.

9. Соколовская И. Э. Феномен религиозности в контексте психологических теорий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 2. С. 36-46.

10. Сычев О. А., Протасова И. Н., Белоусов К. И. Диагностика моральных оснований: апробация русскоязычной версии опросника MFQ // Российский психологический журнал. 2018. Т. 15. № 3. С. 88-115. DOI: 10.21702/rpj.2018.3.5

11. Татарко А. Н., Лебедева Н. М. Разработка и апробация сокращённой версии методики «Социальные аксиомы» М. Бонда и К. Леунга // Культурно-историческая психология. 2020. Т. 16. № 1. С. 96-110. DOI: https://doi.org/10.17759/chp. 2020160110

12. Adhikari B. K., Agrawal A. Does local religiosity matter for bank risk-taking? // Journal of Corporate Finance. 2016. Vol. 38. P. 272-293. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2016.01.009

13. Baele L., Farooq M., Ongena S. Of religion and redemption: Evidence from default on Islamic loans // Journal of Banking & Finance. 2014. Vol. 44. P. 141-159. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2014.03.005

14. Boone J. P., Khurana I. K., Raman K. K. Religiosity and tax avoidance // Journal of the American Taxation Association. 2013. Vol. 35. P. 53-84.

15. Brahmana R. K., You H. W. Do Muslim CEOs and Muslim stakeholders prefer Islamic debt financing? [Электронный ресурс] // Global Finance Journal. 2021. URL: https://doi.org/10.1016/j.gfj.2021.100625 (дата обращения: 01.07.2021).

16. Callen J. L., Fang X. Religion and Stock Price Crash Risk // Journal of Financial and Quantitative Analysis. 2015. Vol. 50. P. 169-195.

17. Dehejia R., DeLeire T., Luttmer E. F. P. Insuring consumption and happiness through religious organizations // Journal of Public Economics. 2007. Vol. 91. Iss. 1-2. P. 259-279. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2006.05.004.

18. Family-firm risk-taking: Does religion matter? / F. Jiang, Z. Jiang, K. A. Kim, M. Zhang // Journal of Corporate Finance. 2015. Vol. 33. P. 260-278.

19. Guiso L., Sapienza P., Zingales L. People’s opium? Religion and economic attitudes // Journal of Monetary Economics. 2003. Vol. 50. P. 225-282.

20. He W., Hu M. (R.). Religion and bank loan terms // Journal of Banking & Finance. 2016. Vol. 64. P. 205-215. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2015.12.005

21. Hilary G., Hui K. W. Does religion matter in corporate decision making in America? //Journal of Financial Economics. 2009. P. 455-473.

22. Hooy C. W., Ali R. Does a Muslim CEO matter in Shariah-compliant companies? Evidence from Malaysia // Pacific-Basin Finance Journal. 2017. Vol. 42. P. 126-141.

23. How J. C., Karim M. A., Verhoeven P. Islamic financing and bank risks: The case of Malaysia // Thunderbird International Business Review. 2005. Vol. 47 (1). P. 75-94.

24. Kayed R. N., Hassan M. K. The global financial crisis and Islamic finance // Thunderbird International Business Review. 2011. Vol. 53 (5). P. 551-564.

25. Noussair C. N., Trautmann S. T. G. van de Kuilen, Vellekoop N. Risk aversion and religion / // Journal of Risk and Uncertainty. 2013. Vol. 47. P. 165-183.


Review

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)