Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PSYCHOLOGICAL FEATURES OF INTERACTION BETWEEN STUDENTS IN SCHOOL COLLECTIVES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-1-18-28

Abstract

The article considers the peculiarities of senior schoolchildren’s interaction. Particular attention is paid to their interaction in the educational space. The results of studying the socio-psychological climate, as well as trust in oneself and others, the features of interaction inside the school collective are presented according to the seven methods. The results showed that the interaction of students in the school collective is characterized by a degree of loss of trust in the “attitude towards other people” and in the “attitude towards the world”, but high level of “self-confidence”. The issue of necessity of forming confidence in school groups, where there are many migrants and visitors, is considered.

About the Author

Elvira Yu. Bayborodova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Общение и оптимизация совместной деятельности / Г.М. Андреева и др.; под ред. Г.М. Андреевой, Я. Яноушека. М., 1987. 302 с.

2. Байбородова Л.В. Взаимодействие в разновозрастных группах учащихся. Ярославль, 2007. 336 с.

3. Врублевская О.А. Социальное партнерство как форма социального взаимодействия: дис. … канд. филос. наук. Красноярск, 2012. 158 с.

4. Ильин Е.П. Психология доверия. СПб., 2013. 288 с.

5. Карепова С.Г. Социальное взаимодействие: исторический и современный аспект социологического знания: автореф. дис. … канд. социол. наук. М., 2011. 22 с.

6. Коломинский Я.Л. Социальная психология школьного класса: науч.-метод. пособие для педагогов и психологов. Минск, 2003. 312 с.

7. Купрейченко А.Б. Психология доверия и недоверия. М., 2008. 564 с.

8. Леонтьев А.А. Педагогическое общение. М., 1979. 47 с.

9. Почепцов Г.Г. Стратегические коммуникации. Киев, 2008. 216 с.

10. Свенцицкий А.Л. Социальная психология: учебник для бакалавров. 2-е изд., перераб. и доп. М., 2015. 408 с.

11. Скрипкина Т.П. Доверие как социально-психологическое явление: дис. … док. психол. наук. Ростов-н/Д., 1998. 392 с.

12. Скрипкина Т.П. Психология доверия: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М., 2000. 264 с.

13. Словарь практического психолога / сост. С.Ю. Головин. Минск, 1997. 800 с.

14. Солдатова Г.У. Мы в новой реальности? [Электронный ресурс] // Дети в информационном обществе. 2016. № 25. URL: http://detionline.com/assets/files/journal/25/kolonka.pdf (дата обращения: 20.04.2017).

15. Старцев М.В. Категория «взаимодействие» в философской, социологической, психологической и педагогической литературе // Гаудеамус. 2007. Т. 1. № 11. С. 49-61.

16. Фельдштейн Д.И. Психолого-педагогические проблемы построения новой школы в условиях значимых изменений ребенка и ситуации его развития [Электронный ресурс] // Вестник практической психологии образования. 2010. № 2. URL: http://psyjournals.ru/vestnik_psyobr/2010/n2/34549.shtml (дата обращения: 20.04.2017).


Review

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)