Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

INTERDISCIPLINARY APPROACH TO THE PROBLEM OF STUDYING RELATIONSHIP BETWEEN CONSCIOUS SELF-REGULATION AND ACADEMIC ACHIEVEMENT IN RUSSIAN LANGUAGE AT SCHOOL

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-1-6-17

Abstract

The purpose of the study is to investigate the problem of relationship of conscious self-regulation in achieving goals and the mechanisms of academic achievement in the Russian language at school. The study is of interdisciplinary nature. The concept of conscious self-regulation as a metasystem, which integrates mechanisms of self-regulation being different in levels and nature (cognitive, neuropsychological, motivational and personal, etc.) for achieving educational goals is operationalized. The perspective of studying self-regulation is shown for different levels in close interrelation with the academic achievement in the Russian language. The latter is considered as a complex construct, which includes not only academic marks, but also the assessment of students’ language competence level. The perspective of studying the issues mentioned is defined by directing at developing new scientific views on regulatory mechanisms importance of various levels: conscious, cognitive, neurophysiological, motivational and personal levels of ensuring successful mastering the Russian language by schoolchildren.

About the Authors

Varvara I. Morosanova
FGBNU “Psychological Institute of Russian Academy of Education”
Russian Federation


Tatiana G. Fomina
FGBNU “Psychological Institute of Russian Academy of Education”
Russian Federation


Irina N Bondarenko
FGBNU “Psychological Institute of Russian Academy of Education”
Russian Federation


References

1. Агрис А.Р., Ахутина Т.В. Регуляция активности у детей с трудностями обучения по данным нейропсихологического обследования // Национальный психологический журнал. 2014. № 4 (16). С. 64-78.

2. Алексеев А.А., Рупчев Г.Е. Понятие об исполнительных функциях в психологических исследованиях: перспективы и противоречия // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2010. № 4 (12). URL: http://psystudy.ru/num/2010n4-12/348-alekseev-rupchev12 (дата обращения: 20.12.2017).

3. Ахутина Т.В., Засыпкина К.В., Романова А.А. Предпосылки и ранние этапы развития речи: новые данные // Вопросы психолингвистики. 2013. Т. 17. C. 20-43.

4. Божович Е.Д. Структура, динамика и механизмы развития языковой компетенции школьников [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование: [сайт]. 2013. № 5. URL: Божович Е.Д. Структура, динамика и механизмы развития языковой компетенции школьников [Электронный ресурс] // Психолого-педагогические исследования. 2013. № 5. URL: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2013/n5/Bozhovich.shtml (дата обращения: 26.03.2018) (дата обращения: 20.12.2017).

5. Вербицкая Л.А., Зинченко Ю.П., Малых С.Б., Тихомирова Т.Н. Когнитивные основы успешности обучения русскому языку: кросскультурное исследование // Вопросы психологии. 2017. № 1. С. 26-40.

6. Григорьева А.К. Речевые ошибки и уровни языковой компетенции // Интеграция образования. 2005. № 1-2. С. 209-216.

7. Мачинская Р.И. Управляющие системы мозга // Журнал высшей нервной деятельности им. И.П. Павлова. 2015. Т. 65. № 1. С. 33-60.

8. Моросанова В.И. Саморегуляция и индивидуальность человека. М., 2010. 519 с.

9. Моросанова В.И., Бондаренко И.Н. Общая способность к саморегуляции: операционализация феномена и экспериментальный подход к диагностике ее развития // Вопросы психологии. 2016. № 2. С. 109-123.

10. Моросанова В.И., Кондратюк Н.Г. Дифференциально-регуляторные основы надежности действий профессионалов // Акмеология. 2012. № 4. С. 68-74.

11. Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Ковас Ю.В., Богданова О.Е. Регуляторные и когнитивные предикторы математической успешности школьников // Психологический журнал. 2014. № 4. С. 35-46.

12. Моросанова В.И., Фомина Т.Г., Цыганов И.Ю. Осознанная саморегуляция и отношение к учению: типологические особенности учащихся как специальные ресурсы академической успешности // Вопросы психологии. 2017. № 4. С. 64-75.

13. Моросанова В.И., Фомина Т.Г. Дифференциально-регуляторные основы педагогического взаимодействия учителя // Психологическая наука и образование. 2012. № 2. C. 94-102.

14. Оглуздина Т.П. Развитие содержания понятия «языковая компетенция» в истории лингвистики и теории обучения иностранным языкам // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. № 2. С. 91-94.

15. Психология саморегуляции в XXI веке / отв. ред. В.И. Моросанова. СПб., М., 2011. 486 с.

16. Семенова О.А. Формирование произвольной регуляции деятельности и ее мозговых механизмов в онтогенезе // Физиология человека. 2007. Т. 33. № 3. С. 115-127.

17. Тихомирова Т.Н., Малых С.Б., Тосто М.Г., Ковас Ю.В. Когнитивные характеристики и успешность в решении математических заданий в старшем школьном возрасте: кросскультурный анализ // Психологический журнал. 2014. Т. 35. № 1. С. 41-53.

18. Черниговская Т.В. Язык как интерфейс между сознанием и мозгом // Проблема сознания в междисциплинарной перспективе. М., 2013. С. 51-65.

19. Alvarez J.A., Emory E. Executive function and the frontal lobes: a meta-analytic review // Neuropsychology review. 2006. Vol. 16. No. 1. P. 17-42.

20. Berninger V., Abbott R., Cook C.R., Nagy W. Relationships of attention and executive functions to oral language, reading, and writing skills and systems in middle childhood and early adolescence // Journal of learning disabilities. 2017. Vol. 50. No. 4. P. 434-449.

21. Boekaerts M., Cascallar E. How far have we moved toward the integration of theory and practice in self-regulation? // Educational Psychology Review. 2006. Vol. 18. No. 3. P. 199-210.

22. Corno L., Mandinach E.B. The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation // Educational psychologist. 1983. Vol. 18. No. 2. P. 88-108.

23. Diamond A. Executive functions // Annual review of psychology. 2013. Vol. 64. P. 135-168.

24. Funahashi S. Neuronal mechanisms of executive control by the prefrontal cortex // Neuroscience research. 2001. Vol. 39. No. 2. P. 147-165.

25. Language in mind: Advances in the study of language and thought / eds. D. Gentner, S. Goldin-Meadow. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2003. 528 p.

26. Gooch D., Thompson P., Nash H.M., Snowling M.J., Hulme C. The development of executive function and language skills in the early school years // Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2016. Vol. 57. No. 2. P. 180-187.

27. Hauser M.D., Chomsky N., Fitch W.T. The faculty of language: What is it, who has it, and how did it evolve? // Science. 2002. Vol. 298. No. 5598. P. 1569-1579.

28. Linck J.A., Kroll J.F., Sunderman G. Losing access to the native language while immersed in a second language: Evidence for the role of inhibition in second-language learning // Psychological science. 2009. Vol. 20. No. 12. P. 1507-1515.

29. Luo D., Thompson L.A., Detterman D.K. The criterion validity of tasks of basic cognitive processes // Intelligence. 2006. Vol. 34. No. 1. P. 79-120.

30. Marslen-Wilson W.D., Tyler L.K. Morphology, language and the brain: the decompositional substrate for language comprehension // Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences. 2007. Vol. 362. No. 1481. P. 823-836.

31. Moura O., Simхes M.R., Pereira M. Executive functioning in children with developmental dyslexia // The Clinical Neuropsychologist. 2015. Vol. 28. No. 1. P. 20-41.

32. Richardson M., Abraham C., Bond R. Psychological correlates of university students’ academic performance: A systematic review and meta-analysis // Psychological bulletin. 2012. Vol. 138. No. 2. P. 353.

33. Rindermann H., Neubauer A.C. Processing speed, intelligence, creativity, and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models // Intelligence. 2004. Vol. 32. No. 6. P. 573-589.

34. Robbins S.B., Lauver K., Le H., Davis D., Langley R., Carlstrom A. Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis // Psychological bulletin. 2004. Vol. 130. No. 2. P. 261.

35. Salthouse T.A. Relations between cognitive abilities and measures of executive functioning // Neuropsychology. 2005. Vol. 19. No. 4. P. 532.

36. Stuss D.T. Functions of the frontal lobes: relation to executive functions // Journal of the international neuropsychological Society. 2011. Vol. 17. No. 5. P. 759-765.

37. Verbitskaya L.A., Malykh S.B., Zinchenko Y.P., Tikhomirova T.N. Cognitive predictors of success in learning Russian // Psychology in Russia. State of the Art. 2015. Vol. 8. No. 4. P. 91-100.

38. Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives / eds. B.J. Zimmerman, D.H. Schunk. Routledge, 2001. 336 p.


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)