Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ROLE OF PSYCHOLOGICAL AND LEGAL EDUCATION IN MEDIATOR IMAGE FORMATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-39-47

Abstract

Aim of this paper is to examine perceptions of the image of a successful mediator among students of psychology and law. Methodology. As part of the study, participants were asked to describe the image of a successful mediator, as well as to complete the list of psychological techniques designed to analyze their individual-personal profile. Results. The data obtained showed differences not only in the perceptions of the image of a successful mediator, which develops among students of different specialties in the process of their training, but also revealed differences between professional groups, according to their personal characteristics. Research implications. The study adds to the understanding of the role of the learning process as a factor in enhancing the effectiveness of the future mediator. Assumptions about the importance of personal and professional characteristics within the mediator’s work are summarized.

About the Author

M. V. Vetlinskaya
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Аллахвердова О. В. Медиация как социально-психологический феномен // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2007. № 6. С. 151-159.

2. Вышквыркина М. А. Стратегии поведения в конфликте студентов с разным уровнем эмоционального интеллекта // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. № 6 (7). С. 1-9.

3. Гасимов А. Ф. Индивидуальные характеристики личности как предикторы прогнозирования хода предстоящих переговоров // Вестник Московского государственного областного университета. 2019. № 4. С. 104-118.

4. Донцова М. В. Конфликтные стратегии студентов-психологов // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 7 (75). С. 192-196.

5. Иванова Е. Н., Петрова Н. В. Обучение медиации как проблема // Конфликтология. 2017. № 12 (3). С. 219-234.

6. Люсин Д. В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика, 2006. №4. С. 3-22.

7. Молотников А. Е. Медиация // Медиация. Новый подход к разрешению конфликтов (дайджест): практическое издание. Пермь: Ресурс, 2009. С. 79-85.

8. Молотников А. Е. Просто хорошая практика // Медиация и право, посредничество и примирение. 2007. № 4 (6). С. 46-51.

9. Солдатова Г. У., Гасимов А. Ф. Разработка и апробация методики оценки переговорного стиля (МОПС) // Экспериментальная психология. 2019. Т. 12. № 3. С. 92-104.

10. Тест описания поведения К. Томаса (адаптация Н. В. Гришиной) // Психологические тесты: в 2 т. Т. 2 / под. ред. А. А. Карелина. М.: Владос, 2001. С. 69-77.

11. Халецкая Т. М. Должен ли медиатор быть юристом? // Актуальные проблемы современных форм защиты прав и свобод человека и гражданина: материалы Международной научно-практической конференции, 23-24 марта 2017 г. Новгород: Изд-во Новгородского государственного университета, 2017. С. 507-511.

12. Elfenbein Н. Individual Differences in Negotiation // Current Directions in Psychological Science. 2015. Vol. 24 (2). P. 131-136.

13. Kelly E. J., Kaminskiene N. Importance of emotional intelligence in negotiation and mediation // International Comparative Jurisprudence. 2016. Vol. 2 (1). P. 55-60.

14. Mehrl M., Bоhmelt T. How mediator leadership transitions influence mediation effectiveness // Conflict Management and Peace Science. 2021. Vol. 38 (1). P. 45-62.

15. Raines S., Pokhrel S. K., Poitras J. Mediation as a Profession: Challenges That Professional Mediators Face // Conflict Resolution Quarterly. 2013. Vol. 31 (1). P. 79-97.


Review

Views: 116


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)