Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MODELING GROUP CONFLICT SITUATIONS IN UPBRINGING JUNIOR SCHOOLCHILDREN. PRACTICE IN TRADITIONAL EDUCATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-104-120

Abstract

The article considers the possibility of using the innovative method of education in the traditional form of education. The relevance of this study is associated with the increasing aggressiveness and a decrease in moral consciousness among junior schoolchildren. The results of the developmental learning experiment are described, which included: a purposeful system of exercises with the use of the game simulation method, the combination of educational activities at off-hour and extracurricular activities with the mandatory inclusion of mini-situations of moral orientation. The stages of classes are described in detail: organizational, practical, communicative, and educational ones. The article shows that special attention is paid to the methods of organizing game simulation, as well as to reading of texts with emphasis on interpretation, since misunderstanding of the meaning can cause tension which may result in conflict. The study confirms the effectiveness of the method described; the lessons contribute to the development of cooperation skills, the sustainable priority of observing moral norms of behavior, and the development of moral consciousness. Recommendations for specialists are suggested.

About the Authors

Tatyana A. Popova
Psychological Institute, Russian Academy of Science
Russian Federation


Irina I. Manina
Municipal budget educational institution “Lyceum #3”
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г., Бурменская Г.В., Володарская И.А., Карабанова О.А., Салмина Н.Г., Молчанов С.В. Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе. От действия к мысли: пособие для учителя / под ред. А.Г. Асмолова. М., 2011. 151 с.

2. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М., 1991. 480 с.

3. Гуружапов В.А. Учебная деятельность в развивающем обучении (система Д.Б. Эльконина - В.В. Давыдова). Часть I: Методическое пособие к дисциплине «Психологическая теория учебной деятельности». [Электронный ресурс]. URL: http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=78035 (дата обращения: 15.06.2017)

4. Давыдов В.В. Концепция гуманизации российского начального образования (необходимость и возможность создания целостной системы развивающего начального образования) [Электронный ресурс] // Вопросы теории и практики развивающего образования / Сост. В.А. Гуружапов. URL: http://psychlib.ru/mgppu/Gdv-2008/Gdv-80.htm#$p1 (дата обращения: 15.06.2017).

5. Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. М., 1996. 361 с. [Электронный ресурс]. URL: http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=9298 (дата обращения: 10.06.2017)

6. Федеральный закон «Об образовании». М., 2005. 45 с.

7. Обухова Л.Ф. Возрастная психология: учебник для вузов. М., 2008. 365 с.

8. Педагогическая психология: учебник для бакалавров / под ред. В.А. Гуружапова. М., 2013. 493 с.

9. Поливанова Н.И., Ривина И.В. Принципы и формы организации совместной учебной деятельности // Психологическая наука и образование. 1996. № 2. С. 43-53.

10. Попова Т.А. В.Э. Чудновский - исследователь, учёный, учитель // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 4. С. 102-107.

11. Попова Т.А. Исследование представлений о смысле жизни у подростков и юношей методом логоарт-терапии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия : Психологические науки. 2017. № 1. С. 90-95.

12. Попова Т.А. Научно-образовательный проект как метод формирования смысложизненных ориентаций. Логоарт-терапия в работе с подростками // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 4. С. 90-97.

13. Санина С.П. Развитие компетенций учителя начальных классов в процессе решения профессиональных задач [Электронный ресурс] // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 8. № 4. URL: http://psyedu.ru/journal/2016/4/Sanina.phtml (дата обращения: 07.07.2017).

14. Санина С.П., Енжевская М.В. Современные зарубежные исследования проблемы понимания текстов младшими школьниками [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 3. URL: http://psyjournals.ru/jmfp/2016/n3/83923.shtml (дата обращения: 08.07.2017)

15. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. М., 2010. 31 с.

16. Федеральный компонент государственного стандарта общего образования // Вестник образования России. 2004. № 12. С. 31-35.

17. Философский словарь / под ред. И.Т. Фролова. М., 2001. 720 с.

18. Хасан Б.И. Содержательный конфликт - условие учебной деятельности и механизм её развития // Современное состояние и перспективы развивающего обучения. Красноярск, 1990. С. 22-27.

19. Цукерман Г.А. Что развивает и чего не развивает учебная деятельность младших школьников // Вопросы психологии. 1998. № 5. С. 68-81

20. Цукерман Г.А. Как младшие школьники учатся учиться. М.; Рига, 2000. 224 с.

21. Цукерман Г.А., Венгер А.Л. Развитие учебной самостоятельности средствами школьного образования // Психологическая наука и образование. 2010. № 4. С. 77-90.

22. Чудинова Е.В., Санина С.П. Экспресс диагностика основных образовательных результатов в начальной школе. М., 2016. 60 с.

23. Эльконин Д.Б. Психология игры. 2 изд. [Электронный ресурс]. URL: http://psychlib.ru/inc/absid.php?absid=10981 (дата обращения: 07.07.2017).

24. Эльконин Д.Б. Особенности знакового опосредования при решении творческих задач // Психологическая наука и образование.1997. № 3. 55-61 с.

25. Энциклопедический словарь. Большой толковый словарь русского языка / под ред. С.А. Кузнецова. СПб., 2000. 1536 с.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)