Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PECULIARITIES OF DEVIANT TEENAGERS’ ATTITUDE TO THEIR MOTHERS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-57-72

Abstract

The article presents the results of studying the deviant teenagers’ attitude to their mothers. It is stated that, unlike teenagers with normal behavior, deviant teenagers consider their mothers to be less attached to them and to be more uncertain in upbringing, more aggressive and authoritative. Broken interrelationship with the mother is the factor of: teenagers’ estrangement, their search of the group where they find themselves important, their lack of certainty to be understood by mothers. The research discloses the factors promoting teenagers’ wish to demonstrate tension and anxiety, their wish to prove their independence but being answered by their mothers with cruelty and hostility. In the whole, it is determined that deviant teenagers’ mothers have a more negative attitude to them rather than those of teenagers with normal behavior. At the same time both groups of teenagers have a more negative attitude to the fathers in comparison with that to the mothers. The data received can be used in creating programs of psychological counseling for the families with deviant children, as well as for preventing deviant parenthood.

About the Authors

Tatyana I. Shulga
Moscow Region State University
Russian Federation


Aleksey V. Filatov
State budget educational institution of the city of Moscow #1602
Russian Federation


References

1. Антипина М.А., Юсуфова С.Л. Организация процесса реабилитации несовершеннолетних, склонных к самовольным уходам, в условиях отделения интенсивной реабилитации // Современные технологии поддержки семей, попавших в трудную жизненную ситуацию: материалы международной научно-практической конференции. М., 2017. С. 169-176.

2. Белкова Е.А. Проблемные ситуации во взаимоотношениях с родителями в подростковом и раннем юношеском возрасте // Психология и практика. Ежегодник российского психологического общества. 1998. Т. 4. Вып. 2. С. 250-252.

3. Бершедова Л.И. К вопросу о личностных новообразованиях критических периодов детства // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2012. Т. 105. № 1. С. 133-137.

4. Гребешкова О.Ю., Мантикова А.В. Проблема создания единого алгоритма помощи молодежи в трудной жизненной ситуации: психологический аспект // Вестник Хакасского государственного университета им. Н.Ф. Катанова. 2015. № 12. С. 120-124.

5. Горьковская И.А. Исследование семей подростков с агрессивным поведением // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В.М. Бехтерева. 1993. № 3. С. 114-116.

6. Елизаров А.Н. Рефлексивно-смысловой подход к проблеме формирования идентичности в семье // Человек в трудной жизненной ситуации: материалы 1 и 2 научно-практической конференции, 24 декабря 2003 г. и 8 декабря 2004 г. М., 2004. С. 160-166.

7. Истратова О.Н. Семейное неблагополучие как социально-психологическая проблема // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2013. № 10. С. 242-249.

8. Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования: учебное пособие. М., 2014. 320 с.

9. Коновалова А.М. Особенности уважения к родителям в младшем и старшем подростковом возрастах // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 1. URL: htpp://evestnik-mgou.ru.ru/Articles/Doc.794. (дата обращения: 27.06.2017)

10. Коновалова А.М. Захарова Е.И. Особенности родительского воспитания как условие становления уважения к родителям в подростковом возрасте // Национальный психологический журнал. 2017. Т. 25. № 1. С. 87-92.

11. Небыкова С.В. Возможности семейной системы по предупреждению отклоняющегося поведения детей // Профилактика безнадзорности, правонарушений среди несовершеннолетних, выявление и учет «группы риска» в системе образования Республики Хакасия: материалы республиканских семинаров. Абакан, 2009. С. 18-25.

12. Новикова Ю.А. Особенности воспитания в неблагополучных семьях // Молодой ученый. 2014. № 2. С. 804-806

13. Осухова Н.Г. Человек в трудной жизненной ситуации: феноменология и психологическая помощь // Человек в трудной жизненной ситуации: материалы 1 и 2 научно-практической конференции, 24 декабря 2003 г. и 8 декабря 2004 г. М., 2004. С. 15-17.

14. Печерская Н.В. Перспективы Российской семейной политики: принуждение и традиции // Социология и социальная антропология. 2013. Т. ХVI. № 4. С. 94-105

15. Селиванова О.А., Перминова Е.В., Гибадуллин Н.В. Социальное партнерство семьи и общества в профилактике детского неблагополучия: коллективная монография. Тюмень, 2016. 92 с.

16. Ташимова Ф.С, Разулла А.Р., Баймолдина Л.О., Аманжанова Г.Б. Влияние представленности родителей в неполной семье на стиль совладающего поведения детей // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 2. С. 78-91.

17. Хоменко И.А. Школа и родители: этапы развития социального партнерства // Директор школы. 2007. № 4. С. 16-21.

18. Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений. М., 2000. 512 с.

19. Шульга Т.И. Работа с неблагополучной семьей: учебное пособие. М., 2005. 254 с.

20. Bion W.R. Experiences in Groups, and Other Papers. London: Routledge, 2014. 198 p.

21. Foulkes S.H., Ledbetter V. Note on transference in groups. GroupAnalysis 1, 3. 1969. P. 135-146.

22. Leadsom A., Field F., Burstow P. and Lucas C. The 1001 Critical Days: The Importance of the Conception to Age Two Period. [An Electronic Resource]. Access Mode: www.andrealeadsom.com/downloads/1001cdmanifesto.pdf (accessed 01.04.2017).

23. Puckering C., McIntosh E., Hickey A., Longford J. Mellow Babies: a group intervention for infants and mothers experiencing postnatal depression. // Counselling Psychology Review. 2010, no. 25, 1, P. 28-40.

24. United Nations Development Programme (UNDP) [An Electronic Resource] // Human DevelopmentReport. 2014. [An Electronic Resource]. Access Mode: www. hdr.undp.org/en/composite/HDI (accessed 01.04.2017).

25. WAVE Trust in collaboration with Department for Education Conceptionto Age 2 - The Age of Opportunity. Addendum to the Government’s Vision for the Foundation Years: Supporting Families in the F undati n Years. [An Electronic Resource]. Access Mode: http://www.wavetrust.org/our-work/ publications/reports/conception-age-2-age-opportunity (accessed 01.04.2017).


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)