Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MODELING THE INVOLVEMENT INTO THE TRADE UNION MOVEMENT AS A DETERMINATION OF THE INTER-GROUP ADAPTATION OF DIVERSE GROUPS INSIDE A TRADE UNION ORGANIZATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-16-28

Abstract

The article is the third article in a series of publications “Motivation of trade union membership as a component of inter-group adaptation of students and teachers in a united trade union of a university” [7; 8]. The article presents the model of involvement into the trade union movement as the determinant of intergroup adaptation of diverse groups inside educational trade union organizations. The principles of socio-psychological modeling are exemplified by the example of the results of the empirical research which covered primary trade union organizations of 4 universities and 7 secondary schools of Moscow. Total sample was 629 people, among them: 205 professors, 260 students, 164 teachers, and 37 of them were young teachers. Each group in the course of the intergroup adaptation has its own structure of involvement, which includes cognitive, emotional, behavioral components. Ranking order of the components, as well as their fullness depend on the group’s belonging to the generation and the current level of efficiency of trade union membership. In more effective organizations, the structure of involvement is stable, including: 1) emotional, 2) behavioral, 3) cognitive components that can quantify their fullness depending on the particular organization. In less effective trade union organizations - the structure is volatile, the components of involvement are unsettled. Stability and balance of structures of involvement of diverse groups into the trade union organization determine their determination of inter-group adaptation.

About the Authors

Alexandr V. Bulgakov
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


Lyudmila I. Chistokhodova
Moscow State Regional University
Russian Federation


Olga А. Pavlyutenkova
Elektrostal Institute (Branch) of Moscow Polytechnic University
Russian Federation


Alexander S. Polyakov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Булгаков А.В. Дизайн группы как возможное интегральное понятие в изучении и управлении межгрупповой адаптацией // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 1. С. 45-53.

2. Булгаков А.В. Психологические механизмы межгрупповой адаптации в организации как ресурс управления ее изменениями: социально-когнитивный анализ // Организационная психология. 2013. Т. 3. № 1. С. 46-77.

3. Булгаков А.В. Структура психологических механизмов межгрупповой адаптации как индикатор и инструмент управления развитием организации: социально-когнитивный анализ // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2012. № 3. С. 12-21.

4. Булгаков А.В., Аксеновская Л.Н. Межгрупповая адаптация в организации: ордерный аспект // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2008. Т. 2. № 2. С. 77-89.

5. Булгаков А.В., Кидинов А.В. Психология внутригрупповых отношений и межгрупповой адаптации в организациях: монография / под общ. ред. А.В. Булгакова. Тамбов, 2016. 441 с.

6. Булгаков А.В., Чистоходова Л.И., Павлютенкова О.А. Мотивация профсоюзного членства как компонент межгрупповой адаптации студентов и преподавателей в единой профсоюзной организации вуза (часть 1. Студенты: проблема мотивации профсоюзного членства) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 3. С. 30-48.

7. Булгаков А.В., Чистоходова Л.И., Павлютенкова О.А. Мотивация профсоюзного членства как компонент межгрупповой адаптации студентов и преподавателей в единой профсоюзной организации вуза (часть 2. Преподаватели: особенности мотивации профсоюзного членства в контексте межгрупповой адаптации в профсоюзной организации) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 4. С. 41-54.

8. Дмитриева Ю.А., Грязева-Добшинская В.Г. Метод моделирования в социальной психологии [Электронный ресурс] // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2013. № 1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/metod-modelirovaniya-v-sotsialnoy-psihologii (дата обращения: 28.07.2017).

9. Кант И. Сочинения: в 6 т. Т. 5 (Философское наследие). М., 1966. 564 с.

10. Кэмпбелл Д. Модели экспериментов в социальной психологии и прикладных исследованиях. СПб., 1996. 391 с.

11. Липатов С.А. «Вовлечённость работника в организацию» или «увлеченность работой»: соотношение понятий // Организационная психология. 2015. Т. 5. № 1. С. 104-110.

12. Мошнов В.А. Комплексная оценка конкурентоспособности предприятия [Электронный ресурс] // Корпоративный менеджмент. URL: http://www.cfin.ru/management/strategy/estimate_competitiveness.shtml (дата обращения: 06.02.2017)

13. Онучин А.Н., Луцкина В.В., Розин М.В. Управление вовлечённостью персонала // HRTimes. 2012. № 20. С. 37-40.

14. Павлютенкова О.А. Вовлечённость членов профсоюза как детерминанта межгрупповой адаптации в профсоюзной организации: дис. … канд. психол. наук. М., 2017. 198 c.


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)