Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE FEATURES OF SELF-ACTUALIZATION AND LOCUS OF CONTROL IN STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF PROCRASTINATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-24-38

Abstract

Aim. To reveal the peculiarities of self-actualization and locus of control in students with different level of procrastination. This aim is determined by the fact that to achieve a high standard of living it is necessary to be more active. But modern tempo of life makes time to be the resource that is constantly in short supply. However, few people are able to keep to such a fast pace of life and procrastination, phenomenon spreading more and more every year, interferes with such people’s life success. Methology. The study used the following diagnostic methods: K. Lay’s General Procrastination Scale (GPS) adapted by O.S. Windecker and M.V. Ostanina - to identify procrastination tendencies; questionnaire test “Motivation for success and fear of failure”by А.А. Rean - to determine the leading motivation; personality self-actualization questionnaire by A.V. Lazukina, adapted by N.F. Kalina - to identify the severity of self-actualization; questionnaire “The level of subjective control” by E.F. Bazhin, E.A. Golynkin, A.M. Etkind - to determine the leading locus of control. The study also used mathematical methods of statistical processing of information: descriptive statistics methods and Mann-Whitney U-test. Results. According to the comparative analysis of students with different levels of procrastination it was revealed that procrastinators are characterized by avoidance motivation, a low level of self-actualization and an external locus of control. At the same time, students who are not prone to procrastination are characterized by high internality, have a high level of motivation for success and higher rates of self-actualization. Research implications. The results of the study can be useful for a psychologists in working with people who have a procrastination tendency, who have difficulties with self-organization, goal-setting and self-realization.

About the Authors

I. V. Mikhailova
Ulyanovsk State University
Russian Federation


Y. P. Zharkova
Ulyanovsk State University
Russian Federation


References

1. Бакшутова Е. В., Долгушина К. Е., Жданова Л. Г. Самоорганизация деятельности студентов с разным локусом субъективного контроля // Развитие человека в современном мире. 2019. № 1. С. 71-80.

2. Бородина Л. Ф. Представление о прокрастинации в зарубежных исследованиях // Человеческий капитал. 2019. № 6-2 (126). С. 207-211.

3. Виндекер О. С., Останина М. В. Формальный и содержательный анализ шкалы общей прокрастинации C. H. Lay (на примере студенческой выборки) // Актуальные проблемы психологического знания. 2014. № 1 (30). С. 116-126.

4. Вольнич Я. С., Яценко Т. Е. Прокрастинация как психологический феномен современного общества // Молодёжь и наука: актуальные проблемы педагогики и психологии. 2017. № 2. С. 22-26.

5. Воронова Т. А., Дубровина С. В., Чепурко Ю. В. Взаимосвязь самоактуализации с мотивационной направленностью личности у студентов медицинского вуза // Инновационные технологии в фармации: сборник научно-методических трудов / под ред. Е. Г. Горячкиной. Иркутск: Иркутский государственный медицинский университет, 2020. С. 353-358.

6. Горелова Г. Г., Батурина Н. В., Жаркова С. В. Показатели локуса контроля в связи спредикацией поведения по типу «Прокрастинация» // Учёные записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2019. № 4 (170). С. 403-408.

7. Григоричева И. В., Сухорукова А. А. Прокрастинация и самоактуализация у студентов педагогического высшего учебного заведения // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2018. № 4 (37). С. 76-79.

8. Ефремкина И. Н., Орлова А. И. Исследование уровня склонности к прокрастинации у студентов с различной направленностью мотивации // Сборники конференций НИЦ Социосфера: журнал. 2020. № 11. С. 137-141.

9. Ковалева К. В. Проблема самоактуализации личности в работах отечественных и зарубежных авторов // Журнал психиатрии и медицинской психологии. 2019. № 1 (45). С. 77-85.

10. Кривошеева А. С. Взаимосвязь прокрастинации и мотивации достижения успеха у студентов университета // Научно-практические исследования. 2020. № 10-2 (33). С. 14-18.

11. Леженина А. А. Современный университет как пространство самоактуализации студентов // Социально-педагогические технологии в социализации будущего профессионала: материалы III Всероссийской научно-практической конференции представителей академической науки и специалистов-практиков в области воспитательной деятельности в высшей школе / под ред. Ю. А. Тюриной. Хабаровск: Издательство Дальневосточного государственного университета путей сообщения, 2020. С. 7-11.

12. Лингурарь А. В. Прокрастинация как психологическая проблема // Психология и педагогика образования будущего: материалы Международной заочной научно-практической конференции / под ред. Е. В. Карповой. Ярославль: Издательство Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского, 2017. С. 115-118.

13. Лингурарь А. В., Нижегородцева Н. В., Солынин Н. Э. Индивидуально-психологические особенности студентов с разным уровнем прокрастинации // Актуальные направления фундаментальных и прикладных исследований: материалы XXV Международной конференции, Северный Чарльcтон, 22-23 июня 2020 г. Северный Чарльстон (США): Лулупресс, 2019. С. 47-49.

14. Михайлова Е. С. Некоторые аспекты теоретического анализа локуса контроля // Научный форум: педагогика и психология: материалы XXVII научной практической конференции / под ред. Н. А. Лебедевой. М.: Международный центр науки и образования, 2019. С. 105-108.

15. Петросян К. Т. Особенности Я-концепции студентов, склонных к прокрастинации [Электронный ресурс] // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований: сборник трудов Международной научно-практической конференции «XV Левитовские чтения», Москва, 15-16 апреля 2020 г.: в 3 т. / отв. ред.: Т. С. Комарова. М.: ИИУ МГОУ, 2020. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

16. Реан А. А. Психология изучения личности. СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 1999. 288 с.

17. Сидоренко П. С. Особенности взаимосвязи прокрастинации и профессиональной мотивации студентов ВУЗа // Организация работы с молодёжью. 2019. № 5. С. 6-11.

18. Суслова А. С., Линденбой А. А. Мотивация достижения успеха у студентов ВУЗов // Мотивация и рефлексия личности: актуальные вопросы теории и практики: сборник научных трудов / под ред. Е. Н. Ткач. Хабаровск: Изд-во Тихоокеанского государственного унверситета, 2020. С. 277-281.

19. Ткач Е. Н. Феномен прокрастинации и его проявления у лиц с разным содержанием самоотношения // Человек в современном мире: кризис и глобализация: международная междисциплинарная коллективная монография / сост., ред. М. В. Бахтин, И. Э. Соколовская. М.: Энциклопедист-Максимум, 2020. С. 257-263.

20. Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. 362 с.

21. Эйгелис Г. В., Пальмова М. С. Факторы, влияющие на процесс самоактуализации личности в профессиональной деятельности // Актуальные проблемы экономики и менеджмента. 2016. № 4 (12). С. 80-83.

22. Steel P., Klingsieck K. B. Academic procrastination: Psychological antecedents revisited // Aust Psychologist. 2016. № 51 (1). P. 36-46.


Review

Views: 1009


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)