Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDY OF ADOLESCENT'S VALUES SYSTEM DYNAMICS UNDER INFLUENCE OF SOCIAL-PSYCHOLOGICAL TRAINING

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-2-61-71

Abstract

The problem under study is acute due to the dynamic transformations of social values reflected in the minds of adolescents and shown by them in various forms of deviant behavior. The aim of the article is to study the impact of the value system on the teenagers’ motivation which reveals itself in their orientation either on normative or deviant behavior. For this reason, the experimental research was performed which studied the way the social-psychological training performed in the form of value-motivational development program could influence the teenagers’ value system and behavior. It was found out that the programs of value-motivational development have positive influence and stimulates revealing the true sense of their own activities. This, in its own turn, has a positive impact on orienting the behavior to the normative direction. The article could be useful for school psychologists’ work with teenagers’ deviant behavior.

About the Authors

Aleksej Aleksandrovich Oschepkov
Dimitrovgrad Engineering-Technological Institute - branch of National Researching Nuclear University «Moscow Engineering-Physics Institute»
Russian Federation


O. . Ovsyanik
Moscow Region State University
Russian Federation


Valentina Salakhova
Ulyanovsk State University
Russian Federation


References

1. Васильева Т.В. Проблема формирования ценностных ориентаций студентов // Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 2. С. 87-91.

2. Доноева Ю.В. Формирование здоровьеориентированной направленности личности подростков // Сибирский психологический журнал. 2014. № 54. С. 72-79.

3. Закревская О.В. Особенности ценностных ориентаций старших подростков // Система ценностей современного общества. 2013. № 29. С. 97-103.

4. Климчук В.А. Тренинг внутренней мотивации. СПб., 2005. 76 с.

5. Кудзиева Ф.С. Механизмы становления ценностных ориентаций подрастающего поколения в условиях трансформации семьи // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2014. № 2. С. 61-65.

6. Ощепков А.А. Особенности психосемантического пространства самосознания личности подростков, склонных к суицидальному поведению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2013. № 4. С. 86-92.

7. Сабирова К.М., Техтелева Н.В. К проблеме формирования ценностных ориентаций детей-сирот в условиях детского дома // Вестник Самарского муниципального института управления. 2014. № 3. С. 169-175.

8. Савинова Т.В., Пустобаева Е.И. Развитие ценностных ориентаций подростков в процессе тренинга // Молодежный научный форум: Гуманитарные науки. 2015. № 4. С. 111-118.

9. Савруцкая Е.П., Устинкин С.В. Динамика ценностных ориентаций молодежи: межэтнический аспект // Власть. 2014. № 10. С. 123-128.

10. Шапарь В.Б. Практическая психология. Инструментарий. Ростов-на-Дону, 2005. 768 с.

11. Ядов В.А. Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности: Диспозиционная концепция. М., 2013. 376 с.

12. Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово, 2000. 204 с.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)