Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

RELATIONSHIP OF THE VITALITY AND STRESS RESISTANCE OF TEACHERS WITH DIFFERENT LENGTH OF SERVICE

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-2-157-171

Abstract

Aim. To study the relationship of the vitality and stress resistance of teachers with different length of service at school. Methodology. The authors carried out an analysis of scientific works and empirical material to study the problem of stress and its determinants in pedagogical activities, stress resistance and vitality of a teacher depending on the length of work experience. The article presents the results of the study of the relationship between the vitality and the stress resistance of teachers with different length of service carried out at the sample of teachers of the secondary education schools of the city of Tula (n = 67). The diagnostic material used the procedure for diagnosing the state of stress (A.O. Prokhorov); S. Maddie’s residence test (translation and adaptation by D.A. Leontiev, E.I. Roman); the test of self-assessment of stress resistance by S. Kuhien and Villiance. Statistical data processing was carried out in the SPSS Statistics 27 (IBM) program. Results. The results of the study showed the presence of a positive connection between the indicators of stress resistance, the resilience and the comprising components: involvement, control and risk taking. In terms of severity of stress resistance and resilience, significant differences between groups with different length of service are detected. Theoretical and Practical implications. Research materials expand the existing empirical data on the problem of the teacher’s stress resistance and can be used in the work of the psychological service of the educational organization and contribute to improving the effectiveness of pedagogical activities, as well as serve as a basis for the development of preventive programs for the prevention of emotional burnout, additional education programs and advanced training programs.

About the Author

T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Багадаева О. Ю. Стрессогенные факторы в профессии педагога дома ребенка // Вектор науки. Тольяттинский государственный университет. 2014. № 2 (28). С. 149-153.

2. Багадаева О. Ю., Голубчикова М. Г. Критерии стрессоустойчивости педагога с позиций деятельностного подхода // Педагогический имидж. 2017. № 4 (37) С. 129-141.

3. Багрий М. А. Особенности развития профессионального стресса у врачей разных специализаций: дис. … канд. психол. наук. М., 2009. 162 с.

4. Бахольская Н. А. Психолого-педагогические основы коммуникативной деятельности педагога. Магнитогорск, 2013. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM)

5. Бодров В. А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М., 2006. 528 с.

6. Бойко В. В. Синдром эмоционального выгорания в профессиональном общении. СПб., 1999. 278 с.

7. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. СПб., 2008. 258 с.

8. Калинина Н. В., Володина Т. В. Психологические факторы жизнестойкости педагога // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2009. Т. 11. № 4 (2). С. 398-403.

9. Карапетян Л. В., Глотова Г. А. Исследование взаимосвязи эмоционально-личностного благополучия с профессиональным выгоранием // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 1. С. 40-52.

10. Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. Психологическая антропология стресса. М., 2009. 368 с.

11. Котова С. А. Особенности личностных характеристик и смысложизненных ориентаций педагогов с разным стажем работы // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2011. № 139. С. 25-34.

12. Куликова Т. И. Управление временем как фактор стрессоустойчивости современного учителя // GESJ: Education Science and Psychology. 2018. № 2(48). С. 33-38. URL: http://gesj.internet-academy.org.ge/en/list_artic_en.php?b_sec=edu&issue=2018-06 (дата обращения: 27.01.2021).

13. Куприянов Р. В., Кузьмина Ю. М. Психодиагностика стресса: практикум. Казань, 2012. 209 с.

14. Леонтьев Д. А., Рассказова Е. И. Тест жизнестойкости. М., 2006. 63 с.

15. Логинова М. В. Жизнестойкость как внутренний ключевой ресурс личности // Вестник Московского университета МВД России. 2009. № 6. С. 19-22.

16. Митина Л. М. Психология профессиональной деятельности педагога: системный личностно-развивающий подход // Вестник Московского университета. Серия : Педагогическое образование. 2012. № 3. С. 48-64.

17. Наливайко Т. В. Исследование жизнестойкости и ее связь со свойствами личности : автореф. дисс. …канд. психол. наук. Ярославль, 2006. 30 с.

18. Павлов И. В. Тайм-менеджмент для учителей. М.: ЛитРес: Самиздат, 2016. 62 с.

19. Почекаева И. С., Наговицына, Н. В. Эффективные способы формирования стрессоустойчивости педагогов // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2018. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/neobhodimost-razvitiya-emotsionalnogo-intellekta-u-uchaschihsya-sre-dnego-podrostkovogo-vozrasta (дата обращения: 27.01.2021).

20. Реунова М. А. Педагогическая технология «Тайм-менеджмент» как средство самоорганизации учебной деятельности студента университета: автореф. дисс. … канд. псих. наук. Оренбург, 2013. 24 с.

21. Симина Т. Е., Залыгина Т. А. Тайм-менеджмент как эффективное средство работника образовательной организации // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. 2018. № 2 (98). С. 115-121.

22. Соловьев М. Н. Психологическая устойчивость личности как фактор эффективного преодоления профессиональных стрессов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2019. № 3. С. 41-55.

23. Фоминова А. Н. Жизнестойкость личности. М., 2012. 280 с.

24. Фризен М. А. Жизнестойкость как внутренний ресурс профессиональной деятельности педагога // Организационная психология. 2018. Т. 8. № 2. С. 72-85.

25. Austin V., Surya Sh., Muncer S. Teacher stress and coping strategies used to reduce stress. Occupational Therapy International, 2005, no. 12 (2), pp. 63-80. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16136865/(дата обращения: 27.01.2021).

26. Hepburn A., Brown S. Teacher Stress and the Management of Accountability. Human Relations, 2001, no. 54 (6). URL: https://www.researchgate.net/publication/27247482_Teacher_Stress_and_the_Management_of_Accountability (дата обращения: 27.01.2021).


Review

Views: 271


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)