Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PERSONALITY CHARACTERISTICS OF RUSSIAN AND AZERBAIJANI STUDENTS: CROSS-CULTURAL VALIDATION OF DIRTY DOZEN QUESTIONNAIRE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-2-6-17

Abstract

This article presents the results of the Dirty Dozen questionnaire approbation on two samples of Azerbaijani students: those studying and being tested in Russian language and those undergoing the same procedures but in Azerbaijani language. Acceptable compliance indices were received for configuration and metric factorial structure congruencies in all three student samples - one Russian and two Azerbaijani. The samples differ in levels of measured Machiavellianism and psychopathy, suggesting personality specifics of students depending on the language they are studying in, which reflects the cultural characteristics of the Azerbaijani samples.

About the Authors

Tatiana V. Kornilova
Moscow State University named after M.V. Lomonosov
Russian Federation


Maria S. Zirenko
Moscow State University named after M.V. Lomonosov
Russian Federation


Rena D. Guseynova
Baku branch of the Moscow State University named after M.V. Lomonosov
Russian Federation


References

1. Егорова М.С. Макиавеллизм в структуре личностных свойств // Вестник Пермского государственного педагогического университета. Серия 10: Дифференциальная психология. 2009. № 1-2. С. 65-80.

2. Знаков В.В. Макиавеллизм, манипулятивное поведение и взаимопонимание в межличностном общении // Вопросы психологии. 2002. № 6. С. 23-53.

3. Корнилова Т.В. Интеллектуально-личностный потенциал человека в условиях неопределенности и риска. СПб., 2016. 334 с.

4. Корнилова Т.В., Гаджиева Г.И. Кросс-культурное исследование связей Темной Триады с эмоциональным интеллектом (на российской и азербайджанской выборках) // Теоретические проблемы этнической и кросс-культурной психологии: материалы Пятой Международной научной конференции, Смоленск, 27-28 мая 2016 г.: в 2 т. / отв. ред. В.В. Гриценко. Т. 1. Смоленск, 2016. С. 238-241.

5. Корнилова Т.В. Корнилов С.А., Чумакова М.А., Талмач М.С. Методика диагностики личностных черт «Темной триады»: апробация опросника «Тёмная Дюжина» // Психологический журнал. 2015. Т. 36. № 2. С. 99-112.

6. Корнилова Т.В., Бахшалиева С.И. Кросс-культурное исследование индивидуальных особенностей принятия решений и толерантности к неопределенности у российских и азербайджанских студентов // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2016. Т. 9. № 47. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 25.04.2015).

7. Корнилова Т.В., Чигринова И.А. Стадии индивидуальной морали и принятие неопределенности в регуляции личностных выборов // Психологический журнал. 2012. Т. 33. № 2. С. 69-87.

8. Корнилова Т.В., Чумакова М.А., Гаджиева Г.И. Кросс-культурное исследование связей Темной Триады с Эмоциональным Интеллектом (на российской и азербайджанской выборках) // Психологические исследования: электронный научный журнал. 2016. Т. 9. № 47. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 25.04.2015).

9. Красавцева Ю.В., Корнилова Т.В. Свойства Темной триады в регуляции стратегий принятия решений (на материале игровой задачи Айова - IGT) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 2. С. 22-33.

10. Мишкевич А.М. Черты личности как предиктор учебной успеваемости страшеклассников // Актуальные проблемы психологического знания. 2015. №3. С. 69-79.

11. Смирнов С.Д. Психология и педагогика для преподавателей высшей школы. М., 2014. 423 с.

12. Соколова Е.Т. Нарциссизм как клинический и социокультурный феномен // Вопросы психологии. 2009. № 1. С. 67-80.

13. Хаэр Р. Лишенные совести. Пугающий мир психопатов. М., 2007. 288 с.

14. Block J. The five-factor framing of personality and beyond: Some ruminations // Psychological Inquiry. 2010. V. 21(1). P. 2-25.

15. Douglas H., Bore M., Munro D. Construct validity of a two-factor model of psychopathy // Psychology. 2012. V. 3. P. 243-248.

16. Jonason, P.K., Jackson C.J. The Dark Triad traits through the lens of Reinforcement Sensitivity Theory // Personality and Individual Differences. 2016. V. 90. P. 273-277.

17. Jonason, P.K., Zeigler-Hill V., Okan C., Good V. Predicting sinning with dark personality traits and moral foundations // Personality and Individual Differences. 2017. V. 104. P. 180-185.

18. Jonason, P.K., Webster, G.D. The Dirty Dozen: A concise measure of the Dark Triad // Psychological Assessment. 2010. V. 22. P. 420-432.

19. Komarraju M., Karau S.J., Schmeck R.R. Role of the Big Five personality traits in predicting college students’ academic motivation and achievement // Learning and Individual Differences. 2009. V. 19 (1). P. 47-52.

20. Kornilova T.V., Chumakova M.F., Izmailova A.M. Implicit Theories of Intelligence and Personality, Attitudes towards Uncertainty, and Academic Achievement in College Students: cross-cultural study // The Proceedings 3-rd International Academic Conference on Social Sciences, Istambul, April 24-25, 2015. Batumi, 2015. P. 189-202.

21. Maples J.L., Lamkin J., Miller J.D. A test of two brief measures of the dark triad: the dirty dozen and short dark triad // Psychological Assessment. 2014. V. 26 (1). P. 326-331.

22. Miller J.D., Lynam D.R. Psychopathy and the Five-Factor Model of personality: A replication and extension // Journal of Personality Assessment. 2003. V. 81(2). P. 168-178.

23. Noftle E.E., Robins R.W. Personality predictors of academic outcomes: big five correlates of GPA and SAT scores // Journal of personality and social psychology. 2007. V. 93 (1). P. 116.

24. Paulhus D.L., Williams K.M. The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and Psychopathy // Journal of Research in Personality. 2002. V. 36. P. 556-563.

25. Petrides K.V., Pérez-González J.C., Furnham A. On the criterion and incremental validity of trait emotional intelligence // Cognition & Emotion. 2007. V. 21. Р. 26-55.

26. Poropat A.E. A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance // Psychological bulletin. 2009. V. 135 (2). P. 322.


Review

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)