Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE PERIODIZATION OF RUSSIAN PRE-REVOLUTIONARY EDUCATIONAL PSYCHOLOGY AS AN INTERDISCIPLINARY FIELD OF KNOWLEDGE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-1-98-107

Abstract

The needs of modern education in comprehensive and complex scientific knowledge about the modern child put on the agenda for the necessity to update the interrelation of different sciences. The dual disciplinary affiliation of educational psychology is able to provide a priority for it in the elaborating of the interdisciplinary understanding of core categories and concepts, such as: "person", "upbringing", "educating", "development", and the implementation of new practices on this basis, including multi-dimensional, holistic and coordinated work of different specialists with a child in modern education and the system of assistance to families. The article presents the results of the historical reconstruction of the history of Russian educational psychology in pre-revolutionary period as an interdisciplinary field of knowledge, the development of which was set up by the interaction between psychology and pedagogy. The historical past allows the educators to use its potential to solve fundamental and applied problems at the intersection of scientific disciplines in modern social-cultural conditions, which is the aim of this article.

About the Author

Inessa V. Usoltseva
Institute of the Study of Childhood, Family and Education , Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Барановская И.В. Становление терминологии педагогической психологии во второй половине XIX - первой четверти ХХ вв. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 2. С. 59-63.

2. Большакова В.В. Проблема формирования личности в русской психологической мысли XIX - начала XX вв.: автореф. дис. … док. психол. наук. Л., 1987. 34 с.

3. Зимняя И.А. Педагогическая психология: учеб. пособие. Ростов н/Д, 1997. 480 с.

4. Карнаух Н.В. Дерптский профессорский институт как научно-педагогическая школа России в культурно-историческом контексте первой половины XIX века: автореф. дис. … док. пед. наук. М., 2016. 45 с.

5. Клюева Н.В. Исторические аспекты развития педагогической психологии // Педагогическая психология: учеб. для студ. высш. учеб. заведений / под ред. Н.В. Клюевой. М., 2003. С. 28-38.

6. Кулешова Л.Н. История отечественной психологии воспитания (60-е годы XIX - 60-е годы ХХ века): дис.. док. психол. наук. СПб., 1999. 379 с.

7. Ланге Н.Н. Душа ребенка в первые годы жизни: две публичные лекции. СПб., 1892. 65 с.

8. Мержеевский И.П. Памяти И.М. Балинского // Иван Михайлович Балинский, отец русской психиатрии, по воспоминаниям его учеников. Киев, 1902. С. 1-16.

9. Никольская А.А. Возрастная и педагогическая психология дореволюционной России. Дубна, 1995. 336 с.

10. Петровский А.В. Об основных направления в русской психологии начала ХХ века // Из истории русской психологии / под ред. М.В. Соколова. М., 1961. С. 358-438.

11. Филонов Г.Н. Междисциплинарное исследование процесса воспитания // Педагогика. 2010. № 9. С. 3-9.

12. Филонов Г.Н., Усольцева И.В. Междисциплинарные исследования воспитания: концептуальные основы, влияние на практику // Мир психологии. 2015. № 1. С. 214-223.


Review

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)