Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MOTIVATION OF UNION MEMBERSHIP AS A COMPONENT OF INTERGROUP ADAPTATION OF STUDENTS AND TEACHERS IN A SINGLE TRADE UNION ORGANIZATION OF THE UNIVERSITY (PART 2. TEACHERS: FEATURES OF MOTIVATION OF TRADE-UNION MEMBERSHIP IN THE CONTEXT OF INTERGROUP ADAPTATION TO THE TRADE UNION ORGANIZATION)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2016-4-41-54

Abstract

The second part of the article is devoted to the results of the study motivation of trade-union membership professors. The method of comparison of polar groups in a more effective and less effective organizations on the criterion of membership in the union. The estimation of the basic directions of activity of the primary trade union organizations. The tendencies of differences at the level of p <0,05 for the x2-criterion in the social representations of the union, in the perception of organizational culture of universities, in the information support of the trade union activities, organizational and mass work, improving the work of trade union organization, bringing the trade union members. It was found a statistically significant difference at the level of p <0,01 for X2 - criterion in the motivational profile of teachers union members, with a view to their entry into the union, integrative position ‘union: the authority of, the activities, satisfaction. “Identified resources and problem areas in the possible intergroup adaptation groups with different status in trade union education institutions, identify areas for modeling organizational change.

About the Authors

Alexandr V Bulgakov
Moscow University of the Ministry of the Interior of the Russian Federation named after V.Y. Kikot
Russian Federation


Lyudmila I. Chistokhodova
Moscow State Regional University
Russian Federation


Olga A. Pavlyutenkova
Elektrostal Polytechnic Institute - Branch of Moscow State University of Mechanical Engineering
Russian Federation


References

1. Булгаков А.В. Влияние психологических явлений межгруппового взаимодействия в организации на эффективность управления знаниями: платформа Cynefin Д. Сноудена // Пути России. Альтернативы общественного развития. 2.0: сборник статей. 2015. Т. XX. С. 574-595.

2. Булгаков А.В. Принцип культурного опосредования как основа сравнительного анализа результатов исследований межгрупповой адаптации в организациях // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «Психология. Педагогика. Образование». 2015. № 10(153). С. 37-59.

3. Булгаков А.В. Психология межгрупповой адаптации на кораблях Военно-морского флота России: дисс.. док. психол. наук. М., 2007. 462 с.

4. Мотивация профсоюзного членства как компонент межгрупповой адаптации студентов и преподавателей в едином профсоюзе вуза (часть 1. Студенты: проблема мотивации профсоюзного членства) А.В. Булгаков и др. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 3. С. 30-48.

5. Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры / пер. с англ.; под ред. И.В. Андреевой. СПб., 2001. 320 с.

6. Корчемный П.А. Концепция межгрупповой адаптации в организации А.В. Булгакова как теория среднего уровня: области применения, результаты, перспективы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 1. С. 74-84.

7. Павлютенкова О.А. Корпоративные университеты как эффективная форма взаимодействия предприятия и ВУЗа в условиях кризиса // Ломоносовские чтения - 2010: Духовно-нравственная культура и патриотизм: материалы научной конференции. М.: Изд-во МГУ, 2010. С. 351-356.

8. Павлютенкова О.А. Пронина Е.Н. Актуальные вопросы эффективного решения проблем мотивации профсоюзного членства // Теория и практика использования регулирования социально-трудовых и образовательных отношений в организациях высшего и профессионального образования: материалы Всероссийской научнопрактической конференции. Рязань, 2016. С. 78-82.

9. Ричи Ш., Мартин П. Управление мотивацией : учеб. пособие для вузов / пер. с англ.; под ред. Е.А. Климова. М., 2004. 399 с.

10. Чистоходова Л.И., Лавров Н.Н. Теоретическая модель развития профессиональной ISSN 2072-8514 ) Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки f 2016 / № 4 идентичности специалиста // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2012. № 1. С. 119-124.

11. Abric, J-C. A structural approach to social representations // Representations of the social: bridging theoretical traditions / ed. by K. Deaux, G. Philogène. Oxford: Blackwell Publishers. 2001. P. 42-47.

12. Bulgakov, A.V. Psychology of Intergroup Adaptation in Organizations as the Integration of Socio-Psychological and Cognitive Paradigms: Some Results and Prospects of Development [Electronic source]// International Annual Edition of Applied Psychology: Theory, Research, and Practice: [site]. URL: http:"www.interpsy.sgu.ru http://interpsy.sgu/en/ journal/2014/1 (дата обращения: 13.08.2016).


Review

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)