Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PERSONAL FEATURES OF TEACHERS WITH DIFFERENT EXPERIENCE OF PROFESSIONAL ACTIVITY AS DETERMINANTS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-2-141-156

Abstract

Aim. Identification of the personal functions of teachers with different experience of professional activity and the allocation of the determinants of professional development, as part of the professional development programs. Methodology. The empirical part of the study was carried out using the following methods: Work-life balance, the Strategic Approach to Coping Scale (SACS) questionnaire, developed in 1994 by Stevan E. Hobfoll, Russian adaptation was made by N. Vodopyanova and E Starchenkova, KOSCOM questionnaire “Measuring communicative and social competence” by V. N. Kunitsina, 2001). Results. The empirical research results are as follows: 1. The attitude to professional activity of the majority of the interviewed teachers is balanced with their personal life. 2. Both groups of teachers are characterized by a high level of constructiveness in coping strategies. 3. There is a general tendency towards a high level of communicative competence, including the competence through the demonstration of high communicative and personal potential and understanding of the situation and other people. 4. The surveyed teachers are characterized by reduced indicators of achievement motivation. 5. There are statistically significant differences between the groups of teachers with more than 10 years of experience and less than three years, found on the scales: “passive coping strategy”, “operational competence” and “approval motivation”. At the same time, teachers with long experience are statistically distinguished by increased indicators of a passive coping strategy, low operational competence and a tendency to motivate approval. Thus, as a practical solution to the issue of the content of psychological support for the professional development of teachers, it is proposed to use the resource of the communicative and personal potential for the choice of methods of professional development of teachers. Research implications. At the moment, identifying the personal characteristics of teachers as a determinant of professional development is a very urgent problem. This is primarily due to the fact that the teacher is the subject of dynamic innovative activity and his professional development takes place in the context of new paradigms. As a result, there is a need to create a system of psychological support for the work of personal characteristics of teachers, as a determinant of professional development, within the framework of professional development programs.

About the Authors

M. V. Kapranova
University of Technology
Russian Federation


M. S. Dedyurina
University of Technology
Russian Federation


References

1. Арутюнян В. Э., Щербакова Т. Н. Мотивация повышения квалификации современного педагога // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. 2012. № 3. С. 132-138.

2. Бажанова С. В. Некоторые аспекты формирования мотивов профессионально-педагогической деятельности // Формирование инновационной модели развития региона: В 2 ч.: Материалы республ. науч.-практ. конф. Ч. 2. 16-17 мая 2003 г. Саранск, 2003. С. 268-270.

3. Баланс работы и личной жизни у сотрудников российского производственного предприятия / А. Н. Моспан, Е. Н. Осин, Т. Ю. Иванова, Е. И. Рассказова, В. В. Бобров // Организационная психология. 2016. Т. 6. № 2. С. 8-29.

4. Балицкая Н. В., Козырев Н. А., Козырева О. А. Теоретизация успешности продуктивного становления личности в системе непрерывного образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2020. № 3 (78). С. 130-142.

5. Вержицкая Е. Н., Козлова Н. В. Личностно-профессиональное развитие педагогов в условиях модернизации образования. URL: http://sun.tsu.ru/mminfo/000063105/341/image/341-178.pdf (дата обращения 15.12.2020)

6. Ежак Е. В. Профессиональное развитие педагога: психологические механизмы и детерминанты. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalnoe-razvitie-pedagoga-psihologicheskie-mehanizmy-i-determinanty/viewer (дата обращения 05.11.2020)

7. Жукова Е. В, Нестик Т. А. Управленческое видение и временная перспектива руководителей // Актуальные вопросы современной психологии : материалы I Междунар. науч. конф. (г. Челябинск, март 2011 г.). Челябинск, 2011. С. 28-31.

8. Ковзиридзе М. А. Профессиография и психологические основы профессиоведения: учебное пособие. Часть I. М., 2018. 60 с.

9. Краева М. Ю. Особенности направленности личности педагогических работников с разными стратегиями самоутверждения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 1. С. 73-83. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-1-73-83

10. Малкарова Р. Х. Коммуникативный ресурс и акмеологическое профессиональное развитие педагога // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. 2013. № 2. С. 72-82.

11. Митина Л. М. Психология личностного и профессионального развития человека в современном социокультурном пространстве. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologiya-lichnostnogo-i-professionalnogo-razvitiya-cheloveka-v-sovremennom-sotsiokulturnom-prostranstve/viewer (дата обращения: 15.12.2020)

12. Нестик Т. А. Видение будущего как лидерская компетенция и его связь с временной перспективой личности // Психологические и педагогические аспекты формирования профессиональной и социальной компетентности: материалы международной научно-практической конференции. Иваново, 2009. С. 85-89. URL: https://istina.msu.ru/publications/article/5614146/(дата обращения: 05.11.2020).

13. Печеркина А. А. Развитие профессиональной компетентности педагога: теория и практика: монография / А. А. Печеркина, Э. Э. Сыманюк, Е. Л. Умникова : Уральский государственный педагогический университет. Екатеринбург, 2011. 233 с.

14. Подымов Н. А. Некоторые особенности эмоциональной неустойчивости в деятельности учителя // Профессионализм педагога: сущность, содержание, перспективы развития: Материалы Международной научно-практической конференции, посвящённой 130-летию со дня рождения А. С. Макаренко 14-15 марта 2019 г. / Под ред. Е. И. Артамоновой. М.; Ярославль, 2019. С. 130-134.

15. Туманова Т. Н., Козырев Н. А., Митькина Е. В. Педагогическая поддержка как модель и продукт педагогической деятельности и непрерывного образования // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2018. № 2. С. 25-30.

16. Чудинова С. А., Козырев Н. А., Митькина Е. В. Педагогические условия оптимизации моделирования основ педагогической поддержки личности в системе непрерывного образования // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 3. № 1. С. 21-28. DOI: 10.21306/2542-1840-2019-3-1-2

17. Шайденкова Н. А., Кипурова С. Н. Анализ современного состояния исследований проблемы профессиональной деятельности учителя // Вопросы педагогики. 2019. № 10-2. С. 225-232.

18. Шорохова А. О. Психолого-педагогические затруднения воспитателей в развитии связной монологической речи дошкольников // Психологическая наука и образование. 2005. № 1. С. 9-15. URL: https://psyjournals.ru/files/1265/psyedu_2005_n1_Shorohova.pdf (дата обращения: 03. 12. 2020)

19. Boniwell I., Osin E. Beyond time management: Time use, performance, and well-being. Organizacionnaв psihologiв (Organizational Psychology), 2015, no. 5(3), 85-104. URL: http:// orgpsyjournal.hse.ru/ (дата обращения: 16. 03. 2021)

20. European Commission. Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes // Strasburg, 2012. COM, 2012a, no. 669/3. P. 17. URL: http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/ com669_en.pdf (дата обращения: 16. 03. 2021)

21. European Commission. Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes // Strasburg, 20.11.2012. SWD, 2012c, 374 final. P. 59. URL: http://ec.europa.eu/education/policy/school/ doc/teachercomp_en.pdf (дата обращения: 16. 03. 2021)

22. OECD. Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers [Electronic resource] // Paris: OECD publication, 2005. URL: http://www.oecd.org/edu/teacherpolicy (дата обращения: 16. 03. 2021)


Review

Views: 166


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)